surklelyd fra dashbordet

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

surklelyd fra dashbordet

Post by mojo-91 »

Om morningen når jeg starter bilen, surkler det inne i dashbordet et sted. Høres ut som en blanding av gass og vann som bobler og syder. Hva kan dette være? Kan det ha noe med air-conditionen min å gjøre?

Noen som har opplevd slik surkling i sin bil? 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

lurer på om denne surklelyden har med airconditionen å gjøre, ja... Det surkler og går helt frem til motoren blir varm. Under denne tiden fungerer ikke airconditionen, men deretter virker den. Ikke særlig bra, da :cry:

Ingen som har hatt problemer med airconditionen sin ? 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Virker på meg som om du har lite kjølemedie i anlegget ditt. En tur til ett kjølefirma vill nok gi deg svaret. De måler trykkene i systemet ditt for deg.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

91BRG wrote:Virker på meg som om du har lite kjølemedie i anlegget ditt. En tur til ett kjølefirma vill nok gi deg svaret. De måler trykkene i systemet ditt for deg.
Kjøleanlegget har vært litt merkelig siden i sommer. På de varmeste dagene gikk motoren fort varm og kjølevæske forsvant fort. Jeg fant ut at termostatpakningen var gåen og byttet denne. Problemet med at kjølevæske forsvant løste seg da, men motoren gikk fortsatt varm.
Kanskje det har gått tett et eller annet sted i anlegget?

Jeg bør kanskje følge ditt råd, og få et kjølefirma til å sjekke det :? Det er forøvrig en liten lekkasje i fra det venstre gummirøret inn mot torpedoveggen og jeg tror det er kjølevæske som pipler ut.
Kanskje dette har å gjøre med surklingen?
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

91BRG wrote:Virker på meg som om du har lite kjølemedie i anlegget ditt. En tur til ett kjølefirma vill nok gi deg svaret. De måler trykkene i systemet ditt for deg.
er kjølemedie det samme som kjølevæske?

Jeg oppdaget imidlertid at det er klissvått i fotbrønnen på førersiden. Gulvteppet er kjennomvått av kjølevæske.
Noen som har opplevd dette før? Væsken lekker fra et eller annet sted og så klarer det å snike seg på utsiden av kobberrørene som går gjennom torpedoveggen og ut i motorrommet. Så drypper det ned på grenrøret og lager røyk og brent lukt.

Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 243
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

91BRG wrote: Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Hei
Jeg hadde lekkasje på passasjersiden. Virket som det kom fra varmeapparatet, men var helt umulig å finne ut av. :!: Helt tilfeldig leste jeg en artikkel om dette på miata.net. Jeg hadde hatt bilen inne til tectylbehandling, og det viste seg at jeg hadde fått tettet et "kondensrør" for AC som stikker fram under motoren på bilen. Fikk kjørt bilen på bukk, og ved hjelp av litt pressluft "fosset" vannet ut. Har ikke hatt noe problem siden :D


MVH:)

Oddi395
Miata 1991
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 243
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Var visst litt snart ute og siterte feil person..., men svaret er det samme :D
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Oddi395 wrote:Var visst litt snart ute og siterte feil person..., men svaret er det samme :D
Vet du omtrent hvor under motoren dette kondensrøret sitter?
Eller kanskje du har linken til miata.net?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

mojo-91 wrote: Vet du omtrent hvor under motoren dette kondensrøret sitter?
Eller kanskje du har linken til miata.net?
Ligger ikke under motoren. Det ligger sånn ca. rett under torpedoveggen på passasjersiden. M.a.o. under bilen like foran fotbrønnen på passasjersiden.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 243
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Hei igjen
HansT gav den rette beskrivelsen av plasseringen. Jeg var noe unøyaktig :D i farten. Her ser du imidlertid lenken på www.miata.net:

http://www.miata.net/faq/faq3.html?

Du ser svaret i det siste spørsmålet. (evaporator=kjøleelement) Jeg var overrasket over hvor mye vann som hadde samlet seg i kjøleelementet. 8O
Du kan jo også skrive "water" i Søk på første siden, så vil du få en rekke andre muligheter....

Håper dette kan være til hjelp.

MVH:)

Oddi395
Miata 1991
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

mojo-91 wrote:hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Den hvite boksen oppunder fotbrønnen på passasjersiden er fordamperen (kjøleenheten) på aircon'en din. Her kan det samle seg kondensvann hvis dreneringa er tett ja. Men hvis du mister kjølevæske inni kupeen er det enten varmeregisteret som du finner nederst i midtkonsollen bak radioen som lekker, eller rør/slanger som er koblet til registeret som er defekte.
mojo-91 wrote:Jeg oppdaget imidlertid at det er klissvått i fotbrønnen på førersiden. Gulvteppet er kjennomvått av kjølevæske.
Noen som har opplevd dette før? Væsken lekker fra et eller annet sted og så klarer det å snike seg på utsiden av kobberrørene som går gjennom torpedoveggen og ut i motorrommet. Så drypper det ned på grenrøret og lager røyk og brent lukt.

Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Hmmm... du motsier vel egentlig deg selv her? Det lekker inne i bilen, og renner så oppover langs rørene helt til det drypper ned på grenrøret? Høres merkelig ut... Og så lekker det i tillegg inni kupeen? Det kan høres ut som du både har tett drensrør fra fordamperen OG lekkasje på kjølevannskretsen din i motorrommet da. Hvis du ikke er helt sikker på at det er kjølevæske som ligger og godgjør seg i mattene på passasjersiden din.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

har også hadde lekkasje fra rørene inn i kupeen.. akkurat på overgangen på bildet du viser.. en av slangene inn var litt slitene i overgangen, og ved harde pådrag så vridde ting på seg såppass at det kom en aldri så liten sprut rett inn på førersiden, og det ble sabla varmt på beina mine.. :) Løsnigen på problemet i mitt tilfelle er nye slanger og klemmer.. regner med at det skal bli bra :)

surklingen kommer vle fra klima, og ikke kjøling. (men det er sikkert nevnt allerede, hadde ikke tid til å lese alt)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

KnutH wrote:
mojo-91 wrote:hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Den hvite boksen oppunder fotbrønnen på passasjersiden er fordamperen (kjøleenheten) på aircon'en din. Her kan det samle seg kondensvann hvis dreneringa er tett ja. Men hvis du mister kjølevæske inni kupeen er det enten varmeregisteret som du finner nederst i midtkonsollen bak radioen som lekker, eller rør/slanger som er koblet til registeret som er defekte.
mojo-91 wrote:Jeg oppdaget imidlertid at det er klissvått i fotbrønnen på førersiden. Gulvteppet er kjennomvått av kjølevæske.
Noen som har opplevd dette før? Væsken lekker fra et eller annet sted og så klarer det å snike seg på utsiden av kobberrørene som går gjennom torpedoveggen og ut i motorrommet. Så drypper det ned på grenrøret og lager røyk og brent lukt.

Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Hmmm... du motsier vel egentlig deg selv her? Det lekker inne i bilen, og renner så oppover langs rørene helt til det drypper ned på grenrøret? Høres merkelig ut... Og så lekker det i tillegg inni kupeen? Det kan høres ut som du både har tett drensrør fra fordamperen OG lekkasje på kjølevannskretsen din i motorrommet da. Hvis du ikke er helt sikker på at det er kjølevæske som ligger og godgjør seg i mattene på passasjersiden din.
Lekasjen er borte...tror jeg. Har ikke kjørt så mye enda, men det virker som det ikke lekker mer. Synderen var som nevnt av Silverboy selve slangen inn mot torpedoveggen. Den var tydeligvis litt slapp i enden, så jeg kjøpte meg en ny slangeklemme med skrutvinge. Nå sitter det dønn ! Det renner ikke noe mer kjølevæske ut i motorrommet ihvertfall, så da slipper jeg den forbanna lukta og røyken. Om det lekker inne i kupeen må jeg se an. Det ligger fortsatt MYE kjølevæske i stoffet. Jeg må få fjærnet væsken og så skal legge ut noen aviser oppå gulvmatten for å se om det drypper., men det virker som problemet er løst. Surklingen er også vekk! Merkelig 8O

Skal uansett se an det aircon-dreneringsrøret, og så skal hele klimaanlegget få seg en overhaling til våren. :roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply