Bankesensor? / Link ECU

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Bankesensor? / Link ECU

Post by 91BRG »

Noen som har synspunkter på denne?


http://www.oddbjornsmotor.no/j&s%20bankesensor.htm
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er kjekt å ha hvis du har turbo/kompressor..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Kjøp en Link ECU med bankesensor i stedet! Til den prisen er du halveis...
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Vidar wrote:Er kjekt å ha hvis du har turbo/kompressor..
Vurderer og gjøre noe med dette nå. Sitter i samtaler med det lokale biltilsyn :wink:
arildh wrote:Kjøp en Link ECU med bankesensor i stedet! Til den prisen er du halveis...
Har sett på den og, men ligger litt over den prisklassen jeg hadde tenkt.

Noen andre alternativer? MSD, JR eller no? Forslag?
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

msd greiene bare stiller tenningen.... etterhvert som trykket øker ellerno det er ikke noen bankesensor i hvertfall, men hjelper til å ungå det
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Bipes ecu mapper også tenningen for å unngå tenningsbank.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Kan i samme slengen legge inn et ord for Greddy's Emanage! Kan dog ikke koble til knock-sensor, men kontrollerer både tenning og drivstoff. Samt at den kan datalogge desse og rpm, A/F, trykk (om man kjøper en map-sensor) og mange andre verdier. Har gitt under 500 dollar for hele sulamitten... Overaskende enkel å bruke, og gir MYE mer for pengene enn en Bipes men er ikke like avansert som Link.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Men har du trimma motor, så er knock-sensor en rimelig forsikring....
Tenningsbank er ikke helsekost for motoren...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

En ting som er bra med Link ECU og bankesensor er at man kan datalogge knock hendelser og enkelt endre i mappen i ettertid slik at det ikke skal skje igjen.
Når Link detekterer knock stiller den tenningen for den aktuelle sonen (rpm og trykk) tilbake automatisk.
Man kan i dataloggen se for hvilke soner dette har skjedd og evt finjustere tenningen her da Link stiller tilbake mer enn hva som trengs når knock detekteres for å være på den sikre siden.
På denne måten kan man også justere mer fortenning i soner som ikke har knock for å få ut ekstra hester.
Her er det mye å hente når man kjører med norsk 98 oktan da både standard ECU og FM mappen er laget for å kjøre på lavere oktan.

J&S saken i linken over baserer seg mer på å gjøre noe med problemet etter at det har skjedd i stedet for at hindre at det skjer igjen.
Den har heller ingen interaksjon i mot resten av motorstyringen og ingen datalogging ut i fra hva jeg kan se. Oldschool....
Fordelen må være at den kan justere tenningen pr. sylinder

Når det gjelder pris må du tenke på at Link vil spare deg en del kroner i bensinforbruk. En bra tunet motor bruker heller ikke mye bensin.
Den svarte boksen jeg fikk med på HKS settet safet ved å pøse på bensin unde alle forhold slik at den gikk alt for fett når det ikke var turbotrykk.
Tviler på at greddy sin svarte boks er noe bedre.
Post Reply