Stereo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Re: Stereo

Post by LoKi »

Går fint å ha dem bak setet, så lenge du ikke MÅ ha beinplassen.
Men har du den bak passasjersetet, så blir det heller ikke no "feel" fra bassen, slik den er ment å gi. (Passasjeren får den..)

En kompis av meg var STÅLFORNØYD med flatbassen han hadde kjøpt fra et annet merke, og den kosta nesten dobbelt så mye som Focal sin.
Satte meg i bilen hans (Smart FourTwo), og jeg var skikkelig skuffet. Lyden er like tam fra en DYR flat sub, som fra en mellompriset slik som Focal sin. Hvordan ADS-sakene til en tusenlapp fra Torshov er, tør jeg nesten ikke å tenke på :P

Vedrørende spiller, så vil jeg ikke anbefale Pioneer heller. Dårlig menysystem, og et display som du f*** ikke får til å slutte å blinke. Jeg fant ikke engang ut hvordan jeg stilte klokka. (Jeg sjekka ikke bruksanvisningen, siden den kom på CD. Hvem f*** fant ut at bruksanvisningen til en BILSPILLER skal være på CD anyway?)
Den var så ræva at jeg ga den sammen med Coopern da jeg solgte den.. (Og det var forgjengeren til 1-DIN spillern som er avbildet)

Nå bruker jeg en Sony-spiller som jeg anbefaler på det sterkeste, mye på grunn av den geniale løsningen de bruker for MP3-spiller/USB-penn.
I stedet for CD-spiller, så er det en skuff hvor man kan legge slikt. Er plass til iPhone inni den, og det følger med overgang. Sony kaller det Tune Tray, og jeg er overbevist :)
Tror det er en DSXS300BTX jeg har, men jeg husker ikke sikker.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Torgeirski wrote:Tenker jeg går for Polk DB651s og legger på noe ekstra på spiller, forsterker og bass
Tror ikke du trenger s utgaven.
Mener de har montert DB651 i NA i Usa uten problemer.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

nope-mx5 wrote:
Tror ikke du trenger s utgaven.
Mener de har montert DB651 i NA i Usa uten problemer.

-n
Leste bare anmeldelsen "The tweeter hits the grille on the Miata so get the DB651s if you are buying these for a 1990-1997 Mazda Miata."
Er vel forsovet ikke et stort problem, kan jo bare ta av dekselet og bruke det som følger med, men ser mer genuint ut med de orginale da.
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

Om noen lurte så blei det:

Spiller: Alpine Cde-126bt
Image
http://www.alpine-electronics.co.uk/pro ... 126bt.html

JL C3-650
Image
http://mobile.jlaudio.com/products_comp ... omp_id=585
Fungerer som coaxial. bytter den tappen i midten med diskantene.

Bassen vil nok komme senere.. blir isåfall en Ground zero
Image
http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=4068
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 829

Post by obi-one »

Interessant emne, kanskje vi kunne ha et "temamøte" på stereo i MX-5 i Østlandsavdelingen, selv har jeg ikke gjort noe med min, og merker at det klør litt etter å oppgradere...... 8)

Kann noen forklare meg hvorfor det ikke betyr noe å flytte diskantene opp til A-stolpen? Jeg mener at det burde gi mer naturtro lyd, bedre "scenefølelse" eller hva man nå skal kalle det....
(men så er da min referanse på hjemmestereofronten QUAD ESL 63) http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/416

Når det gjelder valg av høyttalere så anbefaler jeg faktisk at man tar med seg øra sine og en CD (eller lossless MP3) man kjenner og liker godt, og hører igjennom de ulike høyttalerene i butikkene. Noen liker "våt/saftig/fyldig" bass, mens andre (som jeg) liker presis og "tørr" bass. Selv om lyden i butikkene selvsagt er helt forskjellig fra lyden i bilen, så får man en pekepinn.

Et billig tips jeg kan gi til folk som ønsker å spille høyt er å trekke en egen (tykkere) plussledning (med egen sikring) fra batteriet direkte til spilleren (dersom man ikke har separat forsterker). På mange biler så kan man faktisk se at lyset i bilstereoen begynner å "dimme" i takt med bassen når man spiller HØYT, da vil man få bedre lyd med en tykkere plusskabel (og en tykkere jordkabel, selvsagt). Dette tipset koster litt arbeid, men lite kroner, og gir etter min oppfatning mer presis lyd når man spiller opp mot grensen av hva forsterkeren kan levere. :)
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

Ooooh. elektrostat = porr.

Det vil alltid bli en diskusjon om plassering av høyttalere (elementer) Noen vil ha alt i døra, noen vil ha litt her og der. Fordelen med coax er å få all lyd fra samme sted, som er den beste løsningen. Se f.eks. KEF de har diskanten i mellomtoneelementet. Og de fleste høyttalerprodusenter prøver å få samlet elementene så tett som praktisk mulig. Ulempen er at en har beinet foran høyttalern som fort kan deme mye av diskanten. Ved å flytte diskant opp til toppen av døra eller a-stoplpen unngår en bentrøbbel (men mellomtone vil fremdeles ha samme problem, vi har en liten bil hehe). Når en flytter diskanten nærmere ørene vil også ydbølgene fra de forskjelige elementene treffe på forskjellig tid,for de som klarer å høre det over all støyen i bilen, men det er målbart. Som obi-one sier, ta med ørene i butikken og hør selv. Ja det er ulike forhold i butikken, men en får en viss pekepinn på hvordan det låter. Det neste er å bli med på treff og be om å få høre på stereoen til de som har møtt opp. (Ta med en cd selv og spill samme sang hele tiden)

Tips med egen strøm til spiller er noe de fleste burde tenke på. En annen ting er at en spiller vil aldri kunne utnytte høyttalerne til det fulle. Dagens spillere leverer maks 13 - 14 watt rms. Men en ekstra forsterker vil det virke som en har fått nye høyttalere.
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

Da var jobben gjort. å resultater er jaggu ikke dårlig. Veeldig god lyd i disse høyttalerene, er litt overrasket faktisk. Her trenger jeg faktisk ikke bass, men jeg vil ha en likevel 8)

Forsterkeren ble plassert bak passasjersetet med Borrelås av alle ting :wink: satt utrolig godt.
kablene er dratt under teppet, ikke noe særlig problemer. trengte ikke ta av stoler eller noe. bare en list. kablene kommer da ut ved festet til beltet og inn i forsterkeren.

Image
Image

Høyttalerene var som sagt JL, måtte borre nye hull til de men det var ikke store jobben
Image

Delfilterene satte jeg i toppen av hanskerommet, også festet med borrelås
Image
borret hull til kablene på siden

Er veldig godt fornøyd med disse her. angrer ikke et sekund. Kjøpe også noe Dynamat som dempningsmateriale, men har ikke brukt det, ble fort veldig stress å distrubiere den gugga rundt i døra, kan ikke si det er helt nødvendig med fyren på Fort Knox (der jeg kjøpte sakene) sa de økte kvaliteten med ca 20 -25 %, så er sikkert en fordel.
allram
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 908

Post by allram »

Fort knox ja, hehe.

Der jeg skal kjøpe anlegg til min til uka det :D

Hvor mye måtte du ut med? :)
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

spiller 2500,-
høyttaler 3000,-
dynamat 800,-
=6300,-

Fikk nå valuta for penga :p
allram
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 908

Post by allram »

Det er ikke gæærn't :D
Kommer vel på noe av samme prisen jeg å, gleder meg til jeg får 1-din ramma til bilen min :P
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

Kan ikke klage på disse hvertfall, overgikk forventningene mine, men skulle nå likevel hatt den bassen da. Rister kun i dørene nå, må riste litt i ryggen også :D
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

PROBLEM!!!
Image
Image
Jeg klarte å få på org deksla over høyttalerene men de sitter jo såpass nærme at høyttalerne dunker i dem av å til.
regner med jeg må skjera hull til de deksla som fulgte med.
Noen som har andre løsninger?? kan ikke se for meg at dette kommer til å se spesielt bra ut.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Hvis det skjer bare av og til, så hadde jeg satsa på å slenge en smergelpapir-skive-greie på vinkelsliperen, og slipe vekk alt det rælet som er inn mot høyttaleren.
Ser ut som du blir kvitt en del millimeter slik.

Utsiden blir lik, men det kan hende at den blir såpass svak at den skrangler.

Alternativet er å slenge på noen skiver på skruene, slik at den flytter seg litt ut.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Torgeirski
500 RPM
500 RPM

Post by Torgeirski »

Mer spesefikt. Den slår bortpå hver "Beat" når du er på et visst volum. Skal prøve både å space og pusse ned så kanskje det går akkurat. :D
Post Reply