Handlet meg min første Mazda..
Moderator: Styremedlemmer
- gelerium
- 4200 RPM
- Posts: 417
- Joined: 30 Aug 2010, 16:38
- Medlemsnummer: 1017
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Den bilen har vært til salgs mange ganger og ikke vært noe særlig lenge hos noen av eierene. Men 200hk sier folk skal fint være holdbart med orginal girkasse osv. Nå er det ikke akkurat så mye orinal deler igjen i den der men hadde vært litt skeptisk...
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Bt sager vell hodet av deg om en skulle bli stoppet med den turbo mx'n der, skriker jo ikke akkurat anonym heller
selv om den sikkert hadde vært djevelsk morsom på bane

selv om den sikkert hadde vært djevelsk morsom på bane
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
En kompis av meg som var forrgie eier på den mx5en du linker til der.
Den var veldig pen innvendig og utvendig og teknisk virket den veldig bra. Noen småting som var tydelig hurtigløsninger, men alt i alt en veldig gjennomført bil. Denne har gått med myye effekt over mange år (tidligere benket 386whp) men den bar ikke preg av dette. Det som manglet når denne var her oppe i nord var en ordentlig mapping da den fjusket litt og hadde problemer med tomgang når den var kald. De gangene jeg prøvde den syntes jeg turboen ladet i seineste laget, men når den først kom så kom den godt også. I ettertid fant vel nåværende eier ut at det var relativt stor lekkarsje i wastegaten så jeg vi tro at mye av grunnen lå der.
Hadde jeg hatt pengene til overs hadde jeg helt klart kjøpt denne. Den er dobbelt så dyr som en standard na, men hvor langt kommer man med 50 000kr til trimming og gromdeler?
Dette er på ingen måte en cruiser du drar på langtur med, men som leketøy funker den fjell.. Med tanke på effekt synes jeg faktisk grepet var overraskende bra, selv om det på ingen måter var problem å leke seg litt.
Forresten. mx5en min har også viskosebrems på diffen. Dette merkes godt ved vinterkjøring og ved kjøring på våt vei (betydelig mer grep enn på miataen) men når man heiser opp bilen så går hjulene hver sin vei som om den var åpen. Mulig at det er for at lamellene er slitt, men ved hard kjøring på glatt vei merker man som sagt forskjellen mellom denne og åpendiff godt.
Den var veldig pen innvendig og utvendig og teknisk virket den veldig bra. Noen småting som var tydelig hurtigløsninger, men alt i alt en veldig gjennomført bil. Denne har gått med myye effekt over mange år (tidligere benket 386whp) men den bar ikke preg av dette. Det som manglet når denne var her oppe i nord var en ordentlig mapping da den fjusket litt og hadde problemer med tomgang når den var kald. De gangene jeg prøvde den syntes jeg turboen ladet i seineste laget, men når den først kom så kom den godt også. I ettertid fant vel nåværende eier ut at det var relativt stor lekkarsje i wastegaten så jeg vi tro at mye av grunnen lå der.
Hadde jeg hatt pengene til overs hadde jeg helt klart kjøpt denne. Den er dobbelt så dyr som en standard na, men hvor langt kommer man med 50 000kr til trimming og gromdeler?
Dette er på ingen måte en cruiser du drar på langtur med, men som leketøy funker den fjell.. Med tanke på effekt synes jeg faktisk grepet var overraskende bra, selv om det på ingen måter var problem å leke seg litt.

Forresten. mx5en min har også viskosebrems på diffen. Dette merkes godt ved vinterkjøring og ved kjøring på våt vei (betydelig mer grep enn på miataen) men når man heiser opp bilen så går hjulene hver sin vei som om den var åpen. Mulig at det er for at lamellene er slitt, men ved hard kjøring på glatt vei merker man som sagt forskjellen mellom denne og åpendiff godt.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- lethang
- 0 RPM
- Posts: 31
- Joined: 07 Nov 2011, 07:02
- Medlemsnummer: 964
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Heihei!
Gratulerer=) Jeg har også nylig (05.11.11) skaffet meg en NA 95' 1.8 (190 000km). Er det noen i Lier/Drammensområdet som har lyst å testkjøre min? Synes den er litt "tam" til å ha 133hk. Men ellers veldig fornøyd og gleder meg til vinteren =D
lethang
Gratulerer=) Jeg har også nylig (05.11.11) skaffet meg en NA 95' 1.8 (190 000km). Er det noen i Lier/Drammensområdet som har lyst å testkjøre min? Synes den er litt "tam" til å ha 133hk. Men ellers veldig fornøyd og gleder meg til vinteren =D
lethang
Mazda MX-5 NBFL 2002 1.6
X - Mazda Miata 90' 1.6 kompressor
X - Mazda MX-5 93' 1.8
X - Mazda Miata 90' 1.6 kompressor
X - Mazda MX-5 93' 1.8
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
lethang wrote:Heihei!
Gratulerer=) Jeg har også nylig (05.11.11) skaffet meg en NA 95' 1.8 (190 000km). Er det noen i Lier/Drammensområdet som har lyst å testkjøre min? Synes den er litt "tam" til å ha 133hk. Men ellers veldig fornøyd og gleder meg til vinteren =D
lethang
Grattis med godbil!


Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Regner med du kjøpte den gule i Oslo for 35 000,- NOK? Tviler på at det er en '95 modell, da den har '89-'93 dashbordet. Hvis det er tilfelle, så har den kanskje bare 1,6l motoren med 116hk også.lethang wrote:Heihei!
Gratulerer=) Jeg har også nylig (05.11.11) skaffet meg en NA 95' 1.8 (190 000km). Er det noen i Lier/Drammensområdet som har lyst å testkjøre min? Synes den er litt "tam" til å ha 133hk. Men ellers veldig fornøyd og gleder meg til vinteren =D
lethang
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Tja...
Tidlige 94 modeller (ble faktisk produsert sent i 93) har det gamle dashbordet.
Se f.eks i Hauk sin tråd. Mener han har 1,8 med gammelt dashboard.
m
Tidlige 94 modeller (ble faktisk produsert sent i 93) har det gamle dashbordet.
Se f.eks i Hauk sin tråd. Mener han har 1,8 med gammelt dashboard.
m
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Ja, jeg har gammel dash pluss litt annet som kom fra 93-modellen (hendlene på rattstammen?). 1,8 med chassis-nr som slutter på 00098. Dvs. MX-5 nr 98 med 1,8 liter. Skrudd sammen i november 93 om jeg ikke husker feil. Heldigvis ikke på en mandag virker det som.uggla wrote:Tja...
Tidlige 94 modeller (ble faktisk produsert sent i 93) har det gamle dashbordet.
Se f.eks i Hauk sin tråd. Mener han har 1,8 med gammelt dashboard.
m

- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Har skrevet dette før:
MX5 94 mod (Dvs. første produksjonsåret for 1.8 L MX5): Gammelt dashbord. Miata 94 mod: Ny type dashbord.
I 1994 var airbag på førersiden og ABS bremser et tilvalg på MX5. Doble airbagger var standard på 1994 mod. Miata (men Ikke ABS).
95 mod. og nyere MX5 (og selvfølgelig Miata): Nytt type dasbord.
For deere som gidder å finne ut mere om forskjell på div. modeller og forskjell på MX5 og Miata:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... 5_na_.html
Steinar
MX5 94 mod (Dvs. første produksjonsåret for 1.8 L MX5): Gammelt dashbord. Miata 94 mod: Ny type dashbord.
I 1994 var airbag på førersiden og ABS bremser et tilvalg på MX5. Doble airbagger var standard på 1994 mod. Miata (men Ikke ABS).
95 mod. og nyere MX5 (og selvfølgelig Miata): Nytt type dasbord.
For deere som gidder å finne ut mere om forskjell på div. modeller og forskjell på MX5 og Miata:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... 5_na_.html
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Handlet meg min første Mazda..
Takk for gratulasjoner. Jeg kjørte denne bilen på langtur før helgen (1,5time x2) og den er ikke akkurat komfortabel, MEN morsomhetsfaktoren veier mer enn nok opp for det. =)
Jeg gleder meg som en unge til snøen kommer. Jeg har en følelse av at vinteren blir minst like morsomt som sommeren og banekjøring.
Jeg gleder meg som en unge til snøen kommer. Jeg har en følelse av at vinteren blir minst like morsomt som sommeren og banekjøring.
Re: Handlet meg min første Mazda..
Hei! Et lite spm. Er det varme i speil på min bil? Bilen er stått en stund, så har ikke fått sjekket.
Re: Handlet meg min første Mazda..
Endelig fått tatt flere bilder. Jeg kjørte bilen til Trysil i helgen og der var det snø 
GØY



Andre felger kunne gjort seg, men de gjør nytten sin.

GØY

Andre felger kunne gjort seg, men de gjør nytten sin.
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Det er en morsom bil på vinteren... den sier jo veldig ifra hva som skjer, så det er jo lite som blir dramatisk. Løssnø kan være litt killer, siden framhjula kan seile oppå og føre til understyring... prisen for ikke å ha en tung støypejernsblokk som vekter de ned antar jeg. Kuren er jo selvsagt i forkant å dosere med liberalt pedaltrykk og lett overstyring. ,)
2001 1.6 NBFL
Re: Handlet meg min første Mazda..
Hei! Forrige Mazda ble solgt for litt siden da vinteren og interessen dabbet av. ,men nå er jeg bitt av basillen på nytt.
Er det noen mx5-turbo spesialister her?
I morgen skal jeg se på og muligens kjøp meg en Mazda Mx-5 med TURBO.
Dette skriver han i annonsen:
Her er det masse ekstra utstyr Turbo int Radiator med el vifte Olje kjøling Front spoyler. racning dyser og racning clutch. Bremser og skiver er det største mazda har dvs meget gode bremser.16" felger. Rustfritt exosanlegg. andre lykter med meget bra lys. Overhalt topp nye pakninger og hele motoren er tett. Orginal eksos manifold og rør følger med. OG med dette påmontert er bilen godkjent, dvs uten turbo. Rask og bygge om fra Turbo til org og motsatt. Turbosettet er med Data insprut og bost kontroll ( styres inni i bilen ) Hk i bilen nå er ukjent men det er mer en nok, til info så er det med en større turbo (garret) tatt ut 400 hk med DATA INSP OG TURBO INT som er på DISSE BILENE. Turbo settet på bilen er GREDDY. Karosseriet er meget bra, det er skiftet olje på motor gear og dif. mobil og castrol syntetiske Gl 5. Dette er en bil som er tatt vare på med ett godt karosseri.
Hva kan man si om dette? Han ønsker seg 105k. Er det en fornuftig pris om alt fungerer som det skal? Er det vanskelig å selge da man er "lei" ?
Tips mottas med stor takk!
Er det noen mx5-turbo spesialister her?
I morgen skal jeg se på og muligens kjøp meg en Mazda Mx-5 med TURBO.
Dette skriver han i annonsen:
Her er det masse ekstra utstyr Turbo int Radiator med el vifte Olje kjøling Front spoyler. racning dyser og racning clutch. Bremser og skiver er det største mazda har dvs meget gode bremser.16" felger. Rustfritt exosanlegg. andre lykter med meget bra lys. Overhalt topp nye pakninger og hele motoren er tett. Orginal eksos manifold og rør følger med. OG med dette påmontert er bilen godkjent, dvs uten turbo. Rask og bygge om fra Turbo til org og motsatt. Turbosettet er med Data insprut og bost kontroll ( styres inni i bilen ) Hk i bilen nå er ukjent men det er mer en nok, til info så er det med en større turbo (garret) tatt ut 400 hk med DATA INSP OG TURBO INT som er på DISSE BILENE. Turbo settet på bilen er GREDDY. Karosseriet er meget bra, det er skiftet olje på motor gear og dif. mobil og castrol syntetiske Gl 5. Dette er en bil som er tatt vare på med ett godt karosseri.
Hva kan man si om dette? Han ønsker seg 105k. Er det en fornuftig pris om alt fungerer som det skal? Er det vanskelig å selge da man er "lei" ?
Tips mottas med stor takk!
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Nå kjenner ikke jeg bilen men ser ikke noe spesielt som skal tillsi den prisen. Det er ikke så lett å bli kvitt biler som ikke er godkjent i vognkortet. Stod en til salgs i 4+mnd i fjor som ikke ble solgt for 85k, og den var godkjent.
Den turboen som står der gir toppen 230hk med de riktige delene, men det er ikke stemplene som er svake på disse motorene, det er rådene. Tror du skal komme billigere unna om du bygger det selv med brukte deler fra nettet.
Åge
Den turboen som står der gir toppen 230hk med de riktige delene, men det er ikke stemplene som er svake på disse motorene, det er rådene. Tror du skal komme billigere unna om du bygger det selv med brukte deler fra nettet.
Åge
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++