Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Moderator: Styremedlemmer
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
MR2 mk1 er griserå, med en fantastisk morsom motor som knuser Mazda-motorene....
Mk2 er en mindre fokusert og amerikanisert bil som fikk litt slakt av europeiske biltester når den var ny.
De krever mer av sjåføren for å kjøres skikkelig fort, og krever mer ferdigheter. En miata kan alle kjøre fort med.
Når jeg hadde Miata 1.8 kappkjørte jeg mot min egen Corolla GT (med MR2 mk1-motor), og Toyotaen dro bedre. Dette var på E18 fiskvollbukta (utenfor Oslo) og ut mot Svartskog. Så det var ikke random jallakappkjøring, det var en ganske god test fra ca 60-190 km/t. Den beste komboen hadde vært en NA med MR2-motor.
MR2en er vel litt mer tungskrudd, og har ganske dyre deler. Og mk2 lider vel av mange oljelekkasjer...
MK3 er kvikkere enn NB 1.8 sport, men mangler de gode kjøreegenskapene til NB. MK3 er dog mer eksotisk, og ser veldig bøs ut med senk og noen breie felger. Men de 1.8-motorene har vel også hatt endel oljeforbruk.
Skal du ha en bil som skriker entusiast og som tiltrekker seg folk, er nok en MR2 mk1 et bra valg. Møter jeg en slik på veien gir jeg han et smil og tommelen opp.
Honda CRX 1987-1992 er grisekule biler, som virkelig gir godfølelse. Dog kan de utrolig nok være giftige med rompa selv på tørr asfalt...Kul motor. Neste generasjon med targa er litt jentebil med ræva design.
Mk2 er en mindre fokusert og amerikanisert bil som fikk litt slakt av europeiske biltester når den var ny.
De krever mer av sjåføren for å kjøres skikkelig fort, og krever mer ferdigheter. En miata kan alle kjøre fort med.
Når jeg hadde Miata 1.8 kappkjørte jeg mot min egen Corolla GT (med MR2 mk1-motor), og Toyotaen dro bedre. Dette var på E18 fiskvollbukta (utenfor Oslo) og ut mot Svartskog. Så det var ikke random jallakappkjøring, det var en ganske god test fra ca 60-190 km/t. Den beste komboen hadde vært en NA med MR2-motor.
MR2en er vel litt mer tungskrudd, og har ganske dyre deler. Og mk2 lider vel av mange oljelekkasjer...
MK3 er kvikkere enn NB 1.8 sport, men mangler de gode kjøreegenskapene til NB. MK3 er dog mer eksotisk, og ser veldig bøs ut med senk og noen breie felger. Men de 1.8-motorene har vel også hatt endel oljeforbruk.
Skal du ha en bil som skriker entusiast og som tiltrekker seg folk, er nok en MR2 mk1 et bra valg. Møter jeg en slik på veien gir jeg han et smil og tommelen opp.
Honda CRX 1987-1992 er grisekule biler, som virkelig gir godfølelse. Dog kan de utrolig nok være giftige med rompa selv på tørr asfalt...Kul motor. Neste generasjon med targa er litt jentebil med ræva design.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Eg glømte heilt MK3'n då eg kommenterte tidlegare. Den er kvikk (som nevnt over) og har tøff motorlyd. Isåfall denne:

Veldig mange som snudde seg etter denne då Jon Eivind og eg var ute på tur
Veldig mange som snudde seg etter denne då Jon Eivind og eg var ute på tur

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- R.S
- 1000 RPM
- Posts: 184
- Joined: 11 Aug 2010, 17:31
- Medlemsnummer: 932
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
synes stylinga gjør MYE! ikke noe fan av MR2 mk3 orginal.....
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Skal ha ein Corolla GT AE82 iløpet av livet — det bør vel bli snart sidan det er så få igjen.
Fikk prøve ein sjukt strøken GTfor eit par år sidan og det sitter i enda. 1.6 literen på 125 hester er eit smykke (4AGE). 1.6 literen til Mazda er halvdaff i forhold.

Fikk prøve ein sjukt strøken GTfor eit par år sidan og det sitter i enda. 1.6 literen på 125 hester er eit smykke (4AGE). 1.6 literen til Mazda er halvdaff i forhold.
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Den oljelekasjen som Kjakan nevner i ett innlegg over her ang Mk2, er fra fordeleren. Simmeringen bruker å morkne av og til.
Fort gjort å skifte. Jeg liker mye bedre Mk2 enn Mk1 da. Mye mere up to date design, og med Turboversjonen , så skal det VELDIG lite til får å få ut 300hk. Lite tap i drivverk er det også, siden det er stikkakslinger ut av kassa.
Fort gjort å skifte. Jeg liker mye bedre Mk2 enn Mk1 da. Mye mere up to date design, og med Turboversjonen , så skal det VELDIG lite til får å få ut 300hk. Lite tap i drivverk er det også, siden det er stikkakslinger ut av kassa.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Top Gear testing the Toyota MR2, Mazda MX5 and Fiat Barchetta
Veldig tørr og kjedelig test av MotorTrend:
Veldig tørr og kjedelig test av MotorTrend:
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
AE82 er gromme biler. Min bil hadde gått 400k km og var sliten og rusten, men jeg kjørte den to ganger tur-retur Italia. Den elsket å ligge i cruisehastighet på 210km/t på Autobahn hele natta.Ørnbjørn wrote:Skal ha ein Corolla GT AE82 iløpet av livet — det bør vel bli snart sidan det er så få igjen.
Fikk prøve ein sjukt strøken GTfor eit par år sidan og det sitter i enda. 1.6 literen på 125 hester er eit smykke (4AGE). 1.6 literen til Mazda er halvdaff i forhold.
Svakhetene er vel rust i kanaler/støtdempertårn bak og bremser bak (samt fwd).
De er blitt uhyre sjeldne - det er jo blitt så vanskelig å få deler til disse bilene. Der er Toyota ELENDIGE...De få delene man fikk tak i var svindyre og. De siste to årene er det bare omsatt to stk Corolla GT i Norge som har vært i grei stand (ikke type jordebil/avskilta prosjekt), begge røde. Jeg holdt på å kjøpe den ene i fjor, meget strøken bil til 18k kr. Tror den ble solgt til Hamar-området. Den andre gikk for 12k kr til Haugesund.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Det som trekker ned mange Toyotaer for meg er de gigantiske frontlykt glassa, inkludert på Supraen. Forstår ikke hva greia er med de
Men mye gromt gammelt der i gården også.

- alexj
- 2000 RPM
- Posts: 319
- Joined: 07 Jul 2009, 02:20
- Medlemsnummer: 856
- Location: Lofoten
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Har en stående her uten motorØrnbjørn wrote:Skal ha ein Corolla GT AE82 iløpet av livet — det bør vel bli snart sidan det er så få igjen.
Fikk prøve ein sjukt strøken GTfor eit par år sidan og det sitter i enda. 1.6 literen på 125 hester er eit smykke (4AGE). 1.6 literen til Mazda er halvdaff i forhold.

(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
I dag var det dommens dag. Ekte lyskryssracing av første klasse. 4-feltsvei med lyskryss - jeg står og venter, og opp på siden kommer det en blå MR2 mk2 2.0l 156hk. Vi gir max begge to 0-150km/t, vi er likt ut av startgropa, men jeg er jevnt over kvikkere hele veien. Spesielt ved giring fra annen til tredje tok jeg noen meter. Ved 150km/t hadde jeg tatt over en billengde. Jeg ble utrolig overrasket selv, hadde aldri trodd mine 130hk skulle parkere MR2en slik. Tror han ble litt flau....Tonny_B wrote: En orginal Mr2 drar vel fra mx5 på strekka (Rett vei) men hallo, vi bor i NORGE.
Den her kan jeg leve lenge på


X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Fornøyd med Pierre med andre ord .....Kjakan wrote: .............
Den her kan jeg leve lenge på![]()

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Uten tvil felg og dekk pakka som gjorde det!Kjakan wrote:Jeg ble utrolig overrasket selv, hadde aldri trodd mine 130hk skulle parkere MR2en slik.

- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: Hva er fordelene og ulempene med MR2 kontra MX5?
Jøss. Har kappkjørt med en MR2 MK2 selv, dog i en oppoverbakke, men med motsatt resultat. Da begge bilene var nye var MR2en 0,4 sek. kjappere til 100. Tipper du enten er en bedre sjåfør/har bedre oppsett, eller at MX5en din har "aldret" bedre med mindre tap av effekt en Toyotaen!
http://www.autoevolution.com/engine/toy ... 56-hp.html
http://www.autoevolution.com/engine/maz ... 9-18i.html

http://www.autoevolution.com/engine/toy ... 56-hp.html
http://www.autoevolution.com/engine/maz ... 9-18i.html