Montering av hovedstrømbryter..
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Montering av hovedstrømbryter..
Hva med å montere noe som tilsvarer startsperren man har på mer "moderne" biler?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Montering av hovedstrømbryter..
Hehe.. Ingen dum idè.. Måtte du kjøre med tåkelys for å få bilen til å gå da eller??Banzaibaggen wrote:På en gammel golf gti jeg hadde koblet jeg strømmen til bensinpumpa om orginal brytern for ekstra lysa.

Må bare klinke til med litt OT når jeg ser deg her Banzai:
Fikk en kabel her om dagen som gjorde at jeg fikk ut dataene fra en gammel PC jeg hadde for mange år siden.. (Slo ihjel selve dataen en dag den hang seg opp for 1234 gang på kort tid, men harddisken fungerte med denne kabelen i korte perioder før den streika.. Etter noen timer med arbeid hadde jeg 12 giga med bilder og noen få sanger..


Her er offtopic-leken: Hvor var Åge den 18. august 2006, ca klokken halv tre på ettermiddagen??

Bilen din fra "gamle dager", fete felger du hadde i steinalderen a gett:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: Montering av hovedstrømbryter..
Var på jobb i gamle Bilxtra
. Felgene ligger fremdeles i garagen og venter på R888
. Det var rett etter at jeg hadde kjøpt den. Morro 



-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Montering av hovedstrømbryter..
Hadde det ikke vært for felgene (du nevnte før i vinter at du hadde sånne felger liggende tror jeg) og bøyla hadde jeg aldri koblet at dette kunne vært din.. Var liksom så mye "galt" med den til å være din som jeg husker den nå..
Husker godt jeg tok bildene, var vel blant de første MX5`ene jeg spotta etter jeg kjøpte NB`n.. Hadde vel hatt bilen min i mindre enn 3 uker.. 


Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Dr_J
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 25 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 902
- Location: Lørenskog
- Status: Offline
Re:
Joda, det fantes hukommelse på 80-tallet ogsåRudolf wrote:Da er det tydeligvis uenighet om dette.Dr_J wrote:Hjernen i NA er åttitallsteknologi og har ikke evnen til selv-læring. Derfor kan du godt kutte strømmen til hjernen uten å miste mer enn feilkodene.
Keith hos Flyin Miata er av samme oppfatning:
"However, the stock Miata ECU does not have a learning capability. So it's not going to do much except get rid of error codes.
Keith, Flyin' Miata"
ECU-en husker jo feilkoder, så hukommelse har den jo.
(man hadde funnet opp hukommelse på 80-tallet)
Når jeg justerte tomgang på Beverly etter skifte av bensindyser så brukte jeg en prosedyer som er beskrevet hos Fast Forward Superschargers (FFS).
I den prosedyren så står det bl.a. :"The ECU has what is called "adaptive strategies" which enables it to learn to a certain degree"
Prosedyren består av å justere gassspjeldet for riktig tomgang gjenntagende ganger intill frakobling av Idle Air Control (IAC) ikke påvirker turtallet.
Dette skal gjøres over flere timer/dager intill de korrekte justeringsverdiene er lagret i ECU.
Dette definerer jeg som lagring av "kjøre-parametere" og jeg vet av erfaring at tomgangen min endrer seg etter at jeg har nullstillt ECU-en.
Derfor vil jeg ikke anbefale en strømbryter som tar spenning fra ECU-en ved parkering.
For OBD-II (etter 1996) så har ECU-ene en mye større grad av "selvlæring".
Dette er grundig beskrevet i OBD-standarden.
Her har du et eksempel: http://engine-codes.com/p0170_mazda.html
Denne funksjonen beskrives som:
"With the Air/Fuel Mixture Ratio Self-Learning Control, the actual mixture ratio can be brought closely to the theoretical mixture ratio based on the mixture ratio feedback signal from the heated oxygen sensors 1. The Engine Control Module (ECM) calculates the necessary compensation to correct the offset between the actual and the theoretical ratios."
(Jeg har laget understrekingen)
OBD-kode 170 som er beskrevet ovenfor brukes bl.a. på Miata 1996 og 97 modellene.
Så jeg tror nok Keith tar feil denne gangen.
Erik

Men hukommelse er ikke det samme som å lære. Det jeg forbinder med å lære i dette tilfellet er at ECU lærer seg til å bruke andre verdier enn de som ligger i f eks fuel/tennings tabellene og at den bruker disse verdiene til å få motoren til å gå bedre.
Beskrivelsen ( http://engine-codes.com/p0170_mazda.html) inneholder rett nok ordet "Self-Learning", men beskrivelsen er jo bare en forklaring på hvordan ECU bruker O2-sensoren til å regulere bensinmengden. Dette er ikke læring, og det står ikke noe om at dette blir lagret noe sted eller at ECU bruker disse verdiene seinere.
OBD (On-Board Diagnostics) er en standard for selvdiagnose og rapportering. Standarden beskriver hva som skal overvåkes, diagnosekontakt og hvordan dataene skal tydes. Så vidt jeg har fått med meg så lagrer ikke ODB data som ECU bruker for å lære seg for å få motoren til å gå bedre. OBD er der for å varsle når noe ikke er som det skal, ikke for å prøve og fikse problemet. Jeg har ikke klart å finne noe i ODB-standarden om slik selvlæring. Kan du gi meg en link?
Har heller ikke klart å finne noe om at ECU lagrer noe annet enn feilkoder i verkstedhåndboka fra Mazda eller funnet noen som kan forklare hvordan læringen skal fungere, eller hva som lagres. Når folk spør på miata.net om ECU-reset så blir svaret som oftes at det bare er feilkoder som blir slettet. Et eksempel: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=67111
Så jeg tror fortsatt at Keith har rett.....
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg kan ikke se at tråden du refererer til konkluderer med at OBD-II ikke lagrer driftsparametere.Dr_J wrote: ....
Når folk spør på miata.net om ECU-reset så blir svaret som oftes at det bare er feilkoder som blir slettet. Et eksempel: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=67111
.....
Hvis du ser igjennom denne lista over OBD-II parametere så vil du finne mellom 10 og 20 parametere som er "self-learning".
http://www.clubstradale.com/stradale-bo ... -t192.html
Hvis du søker etter OBD II Fuel Trim på nettet så vil du finne mye som er skrevet om verdier som blir lagret og som blir brukt til å optimalisere bensinforbruket.
F.eks Fuel-trim parameter: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=981914 BMW forum

Og så litt Suzuki: http://www.ehow.com/how_7250297_reset-c ... ction.html
Og så kan man lese om den problemstillingen vi startet med her: http://www.auto-facts.org/resetcheckenginelight.html
Les litt ned på siden
"When you reconnect the battery on the vehicle and confirm the reset check engine light procedure has been successful,
you may find that the engine idle may be erratic for several drive cycles.
This is because the memory idle learn has also been erased along with your check engine light code."
Så jeg tror vi kan være enige om at OBD II har lærefunksjon der parametere blir lagret i ECU.
OBD-II er en standard, så den funker ganske likt på alle biler.
Men OBD-II brukes jo bare på de nyere NA-ene (96-97).
Når det gjelder OBD-I (eldre NA) så er det uenighet om definisjonen av "læring" og "adaptivitet", med den lagrer også driftsparametere.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Montering av hovedstrømbryter..
Tar du strømmen til bensinpumpa har du vel gjort mye... 

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Dr_J
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 25 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 902
- Location: Lørenskog
- Status: Offline
Re:
Det er helt rett. ODB-II lagrer driftparametere, det er jo slik man kan få lest feilkodene. Har heller ikke prøvd å si noe annet.Rudolf wrote: Jeg kan ikke se at tråden du refererer til konkluderer med at OBD-II ikke lagrer driftsparametere.
Her er det listet opp feilkoder som en Bosch Motronic ME7.3 kan vise, og ikke ODB parametere. Ta f eks: Feilkode P1178 (dette er en Bosch spesifik feilkode), får du P1178 betyr det at du har en bil med feil i en throttle position self-learning enhet som igjen rett og slett betyr at ECU må kalibreres til å vite hva som er full gass og null gass. Det går an å kalle dette læring, men som skrevet før så er det ikke denne type læring jeg mener.Rudolf wrote: Hvis du ser igjennom denne lista over OBD-II parametere så vil du finne mellom 10 og 20 parametere som er "self-learning".
Internett er ikke lett å bruke for å finne ut av ting, for det finnes alltid folk som mener det motsatte av hva man har funnet ut..... Når det gjelder ODB stoler jeg mer på det jeg leser hos f eks US Environmental Protection Agency, California Air Resources Board og Wikipedia enn hva jeg leser enkelt personer har skrevet på forskjellige fora.
Nå ble dette en stor avsporing om ODB-II, siden spørsmålsstiller har en -90 modell som har ODB-I, så over til det jeg startet med å si: at tidlige NA ikke lagrer annet i ECU enn feilkodene fra sensorer som ikke virker.
Hvis vi kan kalle feilkoder fra sensorer som ikke virker for driftsparametere, så er jeg enig.Rudolf wrote: Når det gjelder OBD-I (eldre NA) så er det uenighet om definisjonen av "læring" og "adaptivitet", med den lagrer også driftsparametere.
I verkstedhåndboka fra Mazda står det beskrevet hvordan man restetter ECU for feilkoder, det står ikke noe der om at andre data går tapt. I seksjonen der det står beskrevet hvordan man justerer tomgang står det ikke noe om at tomgangen justerer seg selv ved læring.
Synes det er rart at Mazda ikke skriver noe om dette hvis det er slik at den lærer. Og jeg har ikke kommet over noen som kan forklare hvordan den lærer eller hva den lærer. Derfor tror jeg heller ikke at den lærer. Men det er meg

1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Nei det var ikke det du skrev (for å være pirkete)Dr_J wrote: ....... så over til det jeg startet med å si: at tidlige NA ikke lagrer annet i ECU enn feilkodene fra sensorer som ikke virker.
Du skrev:
Grunnen til at jeg er opptatt av dette er at FFS har en prosedyre for tomgangsjustering som baserer seg på lagrede parametere.Dr_J wrote:Hjernen i NA er åttitallsteknologi og har ikke evnen til selv-læring. Derfor kan du godt kutte strømmen til hjernen uten å miste mer enn feilkodene.
.....
Og den virker, fordi den har jeg brukt flere ganger selv (og ikke bare lest om på internett

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: Montering av hovedstrømbryter..
Om du ønsker en bryter som hindrer bilen din i å starte uten å måtte kutte ut alt annet elektrisk, er den letteste måten å kutte strømmen til innslaget på starteren. På denne måten får du en enkel startsperre som ikke utløser feilkoder eller annet dritt.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542