Montering av hovedstrømbryter..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by Stalfa »

Hva med å montere noe som tilsvarer startsperren man har på mer "moderne" biler?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by mussa »

Banzaibaggen wrote:På en gammel golf gti jeg hadde koblet jeg strømmen til bensinpumpa om orginal brytern for ekstra lysa.
Hehe.. Ingen dum idè.. Måtte du kjøre med tåkelys for å få bilen til å gå da eller?? :lol:

Må bare klinke til med litt OT når jeg ser deg her Banzai:

Fikk en kabel her om dagen som gjorde at jeg fikk ut dataene fra en gammel PC jeg hadde for mange år siden.. (Slo ihjel selve dataen en dag den hang seg opp for 1234 gang på kort tid, men harddisken fungerte med denne kabelen i korte perioder før den streika.. Etter noen timer med arbeid hadde jeg 12 giga med bilder og noen få sanger.. :D Alle de gamle treffbildene fra den gangen Siemens kjørte svart mx5.. Der streifa jeg innom et par bilder av en grønn NA som jeg tok i 2006.. La den ut på spotting her også, men det ser ut som det var litt før du registrerte deg her.. :lol:

Her er offtopic-leken: Hvor var Åge den 18. august 2006, ca klokken halv tre på ettermiddagen?? :lol:
Bilen din fra "gamle dager", fete felger du hadde i steinalderen a gett:

Image

Image
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by Banzaibaggen »

Var på jobb i gamle Bilxtra :). Felgene ligger fremdeles i garagen og venter på R888 :). Det var rett etter at jeg hadde kjøpt den. Morro :)
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by mussa »

Hadde det ikke vært for felgene (du nevnte før i vinter at du hadde sånne felger liggende tror jeg) og bøyla hadde jeg aldri koblet at dette kunne vært din.. Var liksom så mye "galt" med den til å være din som jeg husker den nå.. :lol: Husker godt jeg tok bildene, var vel blant de første MX5`ene jeg spotta etter jeg kjøpte NB`n.. Hadde vel hatt bilen min i mindre enn 3 uker.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re:

Post by Dr_J »

Rudolf wrote:
Dr_J wrote:Hjernen i NA er åttitallsteknologi og har ikke evnen til selv-læring. Derfor kan du godt kutte strømmen til hjernen uten å miste mer enn feilkodene.
Keith hos Flyin Miata er av samme oppfatning:
"However, the stock Miata ECU does not have a learning capability. So it's not going to do much except get rid of error codes.
Keith, Flyin' Miata"
Da er det tydeligvis uenighet om dette.
ECU-en husker jo feilkoder, så hukommelse har den jo.
(man hadde funnet opp hukommelse på 80-tallet :wink: )

Når jeg justerte tomgang på Beverly etter skifte av bensindyser så brukte jeg en prosedyer som er beskrevet hos Fast Forward Superschargers (FFS).
I den prosedyren så står det bl.a. :"The ECU has what is called "adaptive strategies" which enables it to learn to a certain degree"
Prosedyren består av å justere gassspjeldet for riktig tomgang gjenntagende ganger intill frakobling av Idle Air Control (IAC) ikke påvirker turtallet.
Dette skal gjøres over flere timer/dager intill de korrekte justeringsverdiene er lagret i ECU.

Dette definerer jeg som lagring av "kjøre-parametere" og jeg vet av erfaring at tomgangen min endrer seg etter at jeg har nullstillt ECU-en.
Derfor vil jeg ikke anbefale en strømbryter som tar spenning fra ECU-en ved parkering.

For OBD-II (etter 1996) så har ECU-ene en mye større grad av "selvlæring".
Dette er grundig beskrevet i OBD-standarden.

Her har du et eksempel: http://engine-codes.com/p0170_mazda.html
Denne funksjonen beskrives som:
"With the Air/Fuel Mixture Ratio Self-Learning Control, the actual mixture ratio can be brought closely to the theoretical mixture ratio based on the mixture ratio feedback signal from the heated oxygen sensors 1. The Engine Control Module (ECM) calculates the necessary compensation to correct the offset between the actual and the theoretical ratios."
(Jeg har laget understrekingen)

OBD-kode 170 som er beskrevet ovenfor brukes bl.a. på Miata 1996 og 97 modellene.
Så jeg tror nok Keith tar feil denne gangen.

Erik
Joda, det fantes hukommelse på 80-tallet også :)
Men hukommelse er ikke det samme som å lære. Det jeg forbinder med å lære i dette tilfellet er at ECU lærer seg til å bruke andre verdier enn de som ligger i f eks fuel/tennings tabellene og at den bruker disse verdiene til å få motoren til å gå bedre.
Beskrivelsen ( http://engine-codes.com/p0170_mazda.html) inneholder rett nok ordet "Self-Learning", men beskrivelsen er jo bare en forklaring på hvordan ECU bruker O2-sensoren til å regulere bensinmengden. Dette er ikke læring, og det står ikke noe om at dette blir lagret noe sted eller at ECU bruker disse verdiene seinere.

OBD (On-Board Diagnostics) er en standard for selvdiagnose og rapportering. Standarden beskriver hva som skal overvåkes, diagnosekontakt og hvordan dataene skal tydes. Så vidt jeg har fått med meg så lagrer ikke ODB data som ECU bruker for å lære seg for å få motoren til å gå bedre. OBD er der for å varsle når noe ikke er som det skal, ikke for å prøve og fikse problemet. Jeg har ikke klart å finne noe i ODB-standarden om slik selvlæring. Kan du gi meg en link?

Har heller ikke klart å finne noe om at ECU lagrer noe annet enn feilkoder i verkstedhåndboka fra Mazda eller funnet noen som kan forklare hvordan læringen skal fungere, eller hva som lagres. Når folk spør på miata.net om ECU-reset så blir svaret som oftes at det bare er feilkoder som blir slettet. Et eksempel: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=67111

Så jeg tror fortsatt at Keith har rett.....
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dr_J wrote: ....
Når folk spør på miata.net om ECU-reset så blir svaret som oftes at det bare er feilkoder som blir slettet. Et eksempel: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=67111
.....
Jeg kan ikke se at tråden du refererer til konkluderer med at OBD-II ikke lagrer driftsparametere.

Hvis du ser igjennom denne lista over OBD-II parametere så vil du finne mellom 10 og 20 parametere som er "self-learning".
http://www.clubstradale.com/stradale-bo ... -t192.html

Hvis du søker etter OBD II Fuel Trim på nettet så vil du finne mye som er skrevet om verdier som blir lagret og som blir brukt til å optimalisere bensinforbruket.
F.eks Fuel-trim parameter: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=981914 BMW forum :shock:

Og så litt Suzuki: http://www.ehow.com/how_7250297_reset-c ... ction.html

Og så kan man lese om den problemstillingen vi startet med her: http://www.auto-facts.org/resetcheckenginelight.html
Les litt ned på siden

"When you reconnect the battery on the vehicle and confirm the reset check engine light procedure has been successful,
you may find that the engine idle may be erratic for several drive cycles.
This is because the memory idle learn has also been erased along with your check engine light code
."

Så jeg tror vi kan være enige om at OBD II har lærefunksjon der parametere blir lagret i ECU.
OBD-II er en standard, så den funker ganske likt på alle biler.
Men OBD-II brukes jo bare på de nyere NA-ene (96-97).

Når det gjelder OBD-I (eldre NA) så er det uenighet om definisjonen av "læring" og "adaptivitet", med den lagrer også driftsparametere.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by Agility »

Tar du strømmen til bensinpumpa har du vel gjort mye... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re:

Post by Dr_J »

Rudolf wrote: Jeg kan ikke se at tråden du refererer til konkluderer med at OBD-II ikke lagrer driftsparametere.
Det er helt rett. ODB-II lagrer driftparametere, det er jo slik man kan få lest feilkodene. Har heller ikke prøvd å si noe annet.

Rudolf wrote: Hvis du ser igjennom denne lista over OBD-II parametere så vil du finne mellom 10 og 20 parametere som er "self-learning".
Her er det listet opp feilkoder som en Bosch Motronic ME7.3 kan vise, og ikke ODB parametere. Ta f eks: Feilkode P1178 (dette er en Bosch spesifik feilkode), får du P1178 betyr det at du har en bil med feil i en throttle position self-learning enhet som igjen rett og slett betyr at ECU må kalibreres til å vite hva som er full gass og null gass. Det går an å kalle dette læring, men som skrevet før så er det ikke denne type læring jeg mener.

Internett er ikke lett å bruke for å finne ut av ting, for det finnes alltid folk som mener det motsatte av hva man har funnet ut..... Når det gjelder ODB stoler jeg mer på det jeg leser hos f eks US Environmental Protection Agency, California Air Resources Board og Wikipedia enn hva jeg leser enkelt personer har skrevet på forskjellige fora.
Nå ble dette en stor avsporing om ODB-II, siden spørsmålsstiller har en -90 modell som har ODB-I, så over til det jeg startet med å si: at tidlige NA ikke lagrer annet i ECU enn feilkodene fra sensorer som ikke virker.

Rudolf wrote: Når det gjelder OBD-I (eldre NA) så er det uenighet om definisjonen av "læring" og "adaptivitet", med den lagrer også driftsparametere.
Hvis vi kan kalle feilkoder fra sensorer som ikke virker for driftsparametere, så er jeg enig.

I verkstedhåndboka fra Mazda står det beskrevet hvordan man restetter ECU for feilkoder, det står ikke noe der om at andre data går tapt. I seksjonen der det står beskrevet hvordan man justerer tomgang står det ikke noe om at tomgangen justerer seg selv ved læring.
Synes det er rart at Mazda ikke skriver noe om dette hvis det er slik at den lærer. Og jeg har ikke kommet over noen som kan forklare hvordan den lærer eller hva den lærer. Derfor tror jeg heller ikke at den lærer. Men det er meg :)
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dr_J wrote: ....... så over til det jeg startet med å si: at tidlige NA ikke lagrer annet i ECU enn feilkodene fra sensorer som ikke virker.
Nei det var ikke det du skrev (for å være pirkete)
Du skrev:
Dr_J wrote:Hjernen i NA er åttitallsteknologi og har ikke evnen til selv-læring. Derfor kan du godt kutte strømmen til hjernen uten å miste mer enn feilkodene.
.....
Grunnen til at jeg er opptatt av dette er at FFS har en prosedyre for tomgangsjustering som baserer seg på lagrede parametere.
Og den virker, fordi den har jeg brukt flere ganger selv (og ikke bare lest om på internett :wink: ).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by _mx5_Rune_ »

Om du ønsker en bryter som hindrer bilen din i å starte uten å måtte kutte ut alt annet elektrisk, er den letteste måten å kutte strømmen til innslaget på starteren. På denne måten får du en enkel startsperre som ikke utløser feilkoder eller annet dritt.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply