Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ferdigtrent

Treningsleiren i Malaysia ble avsluttet med MX-treff i Kuala Lumpur på Skjærtorsdag.
Så nå er jeg godt forberedt på ny sesong og er klar som et egg ..... :shock:

Jeg kom hjem i går og har allerde fått sommerdekk på Rudolf.
Noen av de nylakkerte Na-ene som jeg har sett i det siste har gjort meg fast bestemt på at Rudolf skal "shines opp" i løpet av sesongen.

Her noen bilder fra en av flere garasjeinspeksjoner:
(har lært masse nytt om Eunos i det siste)

Image

Image

I Malaysia er for øvrig spoiler på bagasjelokket svært populært.
De bruker svært ofte den samme typen som ble levert på den Kanadiske Miata 93 Limited Edition og som var originalt Mazda ekstrautstyr.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bremser: første sponsoravtale

I forbindelse med Workshop i Sinsengarasjen; overhaling av bremser, så ble Rudolf "ofret".
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=9&t=16490

Utgangspunktet mitt var standardbremser som var oppgradert fra 1.6l til 1.8l.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=720

Image

Jeg har alltid sverget til "standard" klosser og skiver, så planen min var egentlig bare å skifte skiver og klosser bak, da de som sitter foran er i god stand.
Men en svært oppegående daglig leder i Brakes Norge, klarte å overtale meg til å oppgradere.

Han mente at siden jeg skulle kjøre Rudolf på bane, så burde jeg ha bremseklosser som tålte mere varme en standard-klosser uten å "fade".
Jeg argumenterte imot, og sa at jeg ikke ønsket bremser som måtte bli varme for å funke godt under "vanlig" bruk.
Dette tilbakeviste han og anbefalte meg å prøve kombinasjonen Greenstuff klosser og Turbo Groove skiver.

ImageImage

Siden det ikke er anbefalt å endre bremseeffekten bare på en aksling, så ble det til at jeg ville bytte på begge.
Altså: Greenstuff klosser og Turbo Groove skiver rund baut.
Jeg fikk en svært god pris på hele herligheten :wink:

I tillegg får jeg prøve ut de andre klossene i EBC-serien i 2012 sesongen uten kostnad for meg.
Jeg vil derfor teste Greenstuff, Redstuff og Yellowstuff klossser på Rudolf i forbindelse med banekjøring.
Klossene følger en "skala" for hvor mye varme de tåler; Standard -> Greenstuff -> Redstuff -> Yellowstuff

Så noen bilder fra skiftingen:

Gammelstuff:

Image

Greenstuff klosser og Turbo Groove skiver bak:

Image

På de bakre kalipperene ble stemplene skrudd tilbake vha. umbraco-skruen som sitter skjult under beskyttelses-skruen bak på kalipperen.
Glidepinner og baksiden av klossene ble påført et tynt lag med kobberpasta.

Greenstuff klosser og Turbo Groove skiver foran:

Image

Her ble stemplene presset tilbake med en rørtang.
Glidepinner og baksiden av klossene ble påført et tynt lag med kobberpasta.

Innkjøring:

Dette er hva Brakes Norge anbefaler:
"Innkjøringsprosedyre på EBC bremsene pleier være normal kjøring første dagene men med jevn innbremsing og unngå støtvis brems, for deretter å øke på etter noen dager og gjerne ta 2-3 nedbremsinger fra 100-30km/t med jevnt trykk på pedal slik at kloss/skive får ”full runde” dvs at klossen da får fint jevnt trykk rundt hele skivas diameter og du får en jevn fin slitasje og skive/kloss finner hverandre veldig godt som regel når man kjører inn slik, litt bevisst ”innkjøring”"

I dag var det fint vær og ypperlige forhold for "innkjøring av bremser" :wink:
Bremsene funker svært bra og trenger ingen oppvarming for å ta godt.

Jeg hadde gleden av å kjøre alle mine tre biler i dag og jeg er positivt overrasket over bremsene på Rudolf.
Forskjellen mellom Beverly og Rudolf (1.8l standard <-> 1.8l Greenstuff/Turbo Groove) er større en forskjellen mellom Leopold og Beverly (1.6l standard ABS <-> 1.8l standard).
Dette gjelder spesielt når bremsene har fått litt temperatur, men forskjellen er også merkbar mellom Beverly og Rudolf med kalde bremser.

Jeg er fornøyd og ser frem til å prøve "heftigere" klosser på bane.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Alkohol er IKKE skadelig ......

.... men det visste dere kanskje ?

Rudolf har vært i daglig bruk med E85 i hele vinter.
Etter syv måneder så kan jeg ikke se at alkoholen har hatt noen som helst negativ effekt på bilen, heller tvert i mot.
Jeg har kjørt utelukkende med E85 siden september i fjor, ingen problemer.

Image

Ingen ødelagte slanger.
Ingen defekt bensinpumpe.
Ingen havarerte bensindyser.
Ingen tette bensinfilter.
Ingen "eksplosiv" olje.
Ikke noe unormalt oljeforbruk.
Ikke noen brente plugger.

Bedre kjøling.
Lavere motortemperatur.
Ingen tenningsbank.

Høyere drivstofforbruk.
Litt vanskeligere å starte i kaldt og fuktig vær.
Lukter gammal fyll ved oppstart.
Lukter kanelboller ved normal driftstemperatur.
CO2 nøytral og miljøvennlig.

Ulempen er, forruten vanskeligere kaldstart, at det kun finnes 19 stasjoner der jeg kan fylle E85 i Norge.

Jeg har nå tenkt å "stresse" kompressoroppsettet mitt mere og se om det i det hele tatt er mulig å provosere fram tenningsbank med det oppsettet jeg har nå.
I første omgang skal jeg stille tenningen frem til 14-15 grader å se hvor mye det påvirker effekten.
Det ligger vel an til å dreve opp hastigheten på kompressoren også.

Skål !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

Appropos GoPro

"Certified by Technicolor, and developed by GoPro, the [free] Protune mode firmware is claimed to “allow professional filmmakers a vastly improved and flexible workflow for seamless integration with other source material and post-production platforms”. Highlights of the firmware update include a 24fps frame rate, 35Mbps data rate, log curve encoding for better highlight/shadow detail retention and a neutral colour profile that, in combination with reduced sharpening and noise reduction, promises improved flexibility in professional post-production and colour design workflows."

http://www.photographyblog.com/news/gop ... chnicolor/
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:Appropos GoPro
..........
Se der ja.
24fps frame rate er jo fikst hvis man vil lage helaftens spillefilm med den riktige "looken".

Venter nok litt med det, tenker jeg :wink:
(eller hva med 20 runder på Nürburgring i 24fps frame rate ?)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

Holder med 1 :roll:
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Sesongstart for Rudolf Racing

Det blir forhåpentlig anledning til å teste Rudolf litt på Rudskogen i morgen.
Jeg skal "eeeegentlig" debutere som Marshal for NSK, men det blir nok anledning til å slenge seg utpå innimellom flaggviftinga :wink:

Rudolf har vært på Rudskogen før han, men det var på den gamle banen og med "gammelt" oppsett.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=945

Image

Siden sist, så har jo bilen fått noen "oppgraderinger":

Torsen diff, mellomaksel og stikkakslinger:

Image

Kraftigere klutsj:

Image

Bilstein dempere med hjemmelagde coilovers:

Image

Atle Gulbrandsens grenrør:

Image

Etanolkonvertering med pustehjelp:

Image

Veltebøyle:

Image

Og så de nye bremseklossene og skivene da ....

Image

Jeg har ikke fått tunet inn motoroppsettet enda, så jeg tar det nok litt pent i morgen (?).
Men at bilen er "potent" der er helt sikkert 8)

Med 40 liter brennevin i baggasjen, så skal vi sikkert få det gøy !

Image

Jeg tipper det kommer en rapport.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

Videorapport, helst.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vått og morro ...

..... på Rudskogen i dag.

Snurra skikkelig fire ganger (i følge tårnet) :shock:
Men det gikk fint med bil, sjåfør, passasjer(er) og de andre bilene.

Rudolf er helt topp :D
Nydelig drag, flott balanse, presis "handling" og gode bremser.
Hva mer kan man ønske seg ?

Overhodet ingen problemer med noe som helst.
Jeg har marginer i massevis.

Jeg er veldig fornøyd med meg selv som bil-bygger.
Tenk om jeg kunne vært god til å kjøre bilen også .......
:wink:

Lengere rapport kommer i form av bilder, video og tekniske detaljer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

Om du snurra fire ganger så er du vel over marginene? ;)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:Om du snurra fire ganger så er du vel over marginene? ;)
Laaangt ifra :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf i regnvær på Rudskogen

Jeg har lagt ut noen bilder av "de andre" som jeg fikk fotografert i løpet av flaggvakta her http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 22&t=16562

Inge i NSK tok dette bildet (eneste åpne bil denne dagen):

Image

Og her et bilde fra depot:

Image

Det var glatt på Rudskogen denne dagen.
Jeg kjørte med Pirelli P6 på 15" BBS.

Image

Disse dekkene er det ikke mulig å få varme (tror jeg) i 7 varmegrader og regnvær.
Så det var litt fort gjort å miste grepet.

Jeg snurra skikkelig fire ganger å må takke (de andre) flaggvaktene og tårnet for stor forståelse og tålmodighet :wink:
Til min store glede hadde jeg flere tilfeller av firehjulssladd også, og det tyder jo på at bilen har relativt god balanse.

Det jeg var mest spent på med oppsettet mitt (foruten motoreffekten) var fjæringen med de hjemmelagde coilovers-ene.
De funket helt upåklagelig og ser ut til ikke å være for stive (som jeg fryktet).
Bra Agility, godt valg av fjærer på eBay :)

Jeg kjører med R-package krengestag foran og Racing Beat bak, og kommer til å fortsette med det intill videre.
Det var litt tidlig (vått) til å si om bilen er for mye/lite overstyrt.
Jeg liker at den er bittelitt overstyrt.

Rudolf oppfører seg som om bilen er utstyrt med en rekkesekser.
Det er fryktelig lett å bli lat (la vær å gire) med en slik motor.
Men i går valgte jeg å være lat og nyte motorkraften.

Fikk også tid til å kikke på knock-sensor, trykkmåler og AFM (Air/Fuel Meter) på langstrekka.
Aldri mer enn èn grønn lampe på knock-sensor ved 10psi trykk, altså ingen tendenser til tenningsbank
Etter 15 runder var kompressoren lunken 8)
Motortemperatur, oljetrykk og AFM verdier er helt "etter boka".

Litt artig var det også å kjenne forskjellen fra den originale VLSD-diffen (1:4.3) til Torsen (1:4.1).
Vanskelig å være skråsikker her (på vått føre), men jeg hadde lite/ingen hjulspinn.
Utvekslingen virket også grei selv ved latmannsgiring.

Bremsene virket fint.
Det blir først på tørt føre at jeg får testet de skikkelig.

Jeg puttet en Iphone med Lap-Timer i bilen.
Logget 29 runder der beste rundetid var 2.12.
Høyeste hastighet 153 km/t.

Lap-timeren kunne fortelle meg at hvis jeg satte sammen de beste del-tidene fra kjøringen (etappe tider), så ville rundetiden blitt 1.49.
Så her er det tydeligvis noe å hente på kjøreferdigheter...... :wink:

Til slutt en videosnutt med litt underholdning på slutten:
(legg merke til Rudometeret)
http://vimeo.com/41161262

Takk for hyggelig selskap fra kartleser Legendary/Øyvind.
Jeg gleder meg til neste banedag på tørt føre ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re:

Post by Agility »

Rudolf wrote: Jeg snurra skikkelig fire ganger å må takke (de andre) flaggvaktene og tårnet for stor forståelse og tålmodighet :wink:
Til min store glede hadde jeg flere tilfeller av firehjulssladd også, og det tyder jo på at bilen har relativt god balanse.

Det jeg var mest spent på med oppsettet mitt (foruten motoreffekten) var fjæringen med de hjemmelagde coilovers-ene.
De funket helt upåklagelig og ser ut til ikke å være for stive (som jeg fryktet).
Bra Agility, godt valg av fjærer på eBay :)

Erik
Var igrunn den følelsen jeg satt igjen med etter endel eksperimentering også...
Leita lenge før jeg endelig fant at samme selger hadde ett sett igjen, og det har nå havnet (via JetCarrier) hos svigers i Halden i påvente av henting...
Mulig det kommer på Mazdarati'n igjen... :roll:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Trond
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 35
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Trond »

Dette må vel være "broderen" til Rudolf, og til en OK pris... http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34697294
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Trond wrote:Dette må vel være "broderen" til Rudolf, og til en OK pris... http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34697294
Nja ..... ikke helt.
Fetter kanskje.

Bilen du viser til er ikke av den første "batchen" (55stk.) som ble laget før april 1990.
Den er derimot produsert 26. juni 1991.

Den har de Dansk-Norske (ikke Skandinaviske) blinklysene og det er litt rart :?
Den har også VLSD.
Lurer på om den har lyktespylere jeg ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply