ECU/ kortslutning - motorhavari

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

ECU/ kortslutning - motorhavari

Post by mojo-91 »

Jeg tror topppakningen har gått. Motoren begynte plutselig å knele totalt. Virket som den gikk på 2 sylindre, det luktet brent kjølevæske og det stod tett hvit røyk og væske ut av eksosen. Åpnet panseret og det siver samme hvite røyk ut av motoren. Litt usikker på fra hvor, men det kommer garantert fra blokka. Jeg er rimelig sikker på at dette er toppakninga som har tatt kvelden, og det noe seriøst også!
Peilet olje og det var såvidt olje på peilepinnen. Underlig, da jeg peilet for en uke siden, og da var nivået bra. Bra kjøling på motoren også og ingen tegn til unormal temperatur. Merkelig at dette plutselig skjedde.

Havariet skjedde på vei ned fra Grefsenkollen. Jeg parkerte straks bilen i veikanten , med nesa vendt nedover. I dag da jeg skulle taue bilen, var gulvteppet på passasjersiden klissvått. Det stod faktisk vann over teppet. Fikk bilen tauet og ved nærmere ettersyn fant jeg ut at det stod en centimeter med vann i hele fotbrønnen. Ecu'en var våt og jeg tenker den var godt i vann da jeg kjørte ned Grefsenkollen. :cry:

Jeg har ikke målt kompresjon enda. Symptomene over tyder dog på sprekt toppakning.
Spørsmålet er; kan en kortslutning av ECU ha forårsaket dette ? Synes det er et svært underlig sammentreff, at ecu'en ble våt , rett før motoren havarerte.

Hvordan vannet har kommet inn i bilen er et annet mysterium. Kan det ha kommet inn via kanalene? Har vært sløv til å holde dreneringen åpen i det siste, og det har regnet mye...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 570
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU/ kortslutning - motorhavari

Post by Brett »

Sjekket du vannet i fotbrønnen? Var det antydning til kjølevæske, eller bare regnvann?
Det er jo ikke sikkert de to feilene har sammenheng, det har jo ikke vært behov for å vanne plenen i Oslo siste døgn...

Om det var kjølevæske, kan det kanskje se ut til at varmeapparatet ditt har sprunget lekk og du har mistet kjølevæske der?
Om det var regnvann har du to utfordringer..

Lite olje er rart, min erfaring med topp-pakning brudd (Volvo Penta B30 dvs båt) er at kjølevannet gikk i olja, olje(+vann) nivået var langt over full, og olja var grå.

Vill gjetning fra Brett
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: ECU/ kortslutning - motorhavari

Post by Agility »

Hvis du peila olja med bilen i nedoverbakke etter havariet, er det ikke rart om det ikke var noe på pinnen...
(Om det nå var sånn bilen stod)
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU/ kortslutning - motorhavari

Post by mojo-91 »

Brett: det var regnvann i fotbrønnen, ikke noe antydning til kjølevæske.
Agility: olja ble peilet når bilen stod flatt :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:..........
Spørsmålet er; kan en kortslutning av ECU ha forårsaket dette ? Synes det er et svært underlig sammentreff, at ecu'en ble våt , rett før motoren havarerte.

.......
ECU-en er kresen på styresignaler og gir "check-engine" og nødprogram hvis den registrerer feil på sensorer.
Det "eneste" den styrer er bensindyser og tenning.
Å styre så galt at toppakningen går, nei det tror jeg ikke er mulig.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:
mojo-91 wrote:..........
Spørsmålet er; kan en kortslutning av ECU ha forårsaket dette ? Synes det er et svært underlig sammentreff, at ecu'en ble våt , rett før motoren havarerte.

.......
ECU-en er kresen på styresignaler og gir "check-engine" og nødprogram hvis den registrerer feil på sensorer.
Det "eneste" den styrer er bensindyser og tenning.
Å styre så galt at toppakningen går, nei det tror jeg ikke er mulig.

Erik
Like fullt er dette veldig merkelig, da havariet skjedde på vei ned Grefsenkollen, med minimal belastning på motoren ( les: bilen trillet i 3.gir) . (Turen opp til grefsenkollen gikk også pent for seg bare så det er sagt )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply