Ulyd fra motor - motorfester ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 829
Status: Offline

Ulyd fra motor - motorfester ?

Post by obi-one »

Min gode kollega Lightweight har en merkelig "pipe/plystre" lyd på høyre side som kommer når motoren har blitt varm, som ikke går bort når man trykker clutchen inn (altså ikke slave/utløserlager?), og som i tillegg går bort når man dytter litt sidelengs på motoren..... :shock:

Jeg har tatt en liten video av uvesenet:
http://s758.photobucket.com/albums/xx22 ... LjNncA.mp4

Jeg mistenker at det kan være et motorfeste som finner en resonans, noen som har vært borti noe liknende?

Skal prøve meg på en operasjon ved å komme under bilen, jekke opp motoren 6-7 millimeter under bunnpanna, løsne motorfestet, stramme det til igjen "bittelitt" lenger opp i sporet, for å se om lyden blir borte da.

I mellomtiden er alle tips er velkomne :D
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Re: Ulyd fra motor - motorfester ?

Post by mussa »

Hvis lyden er som jeg hørte den har jeg hatt en lignende lyd i min, høres ut som ei grasshoppe omtrent.. På min (og mange andre Miata`r) så var det å smøre inn tappen fra slavesylindrern som treffer utløserarmen med litt guffe i mellom tappen og utløserarmen.. Den forandret seg riktignok noe når jeg trykket inn klutsjen, men det er en svært billig og enkel ting å teste.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
obi-one
7200 RPM
7200 RPM

Post by obi-one »

Da tester jeg guffe først, vanlig smørefett, antar jeg, eller alternativt en liten dose litiumfett på sprayboks? :)
obi-one
7200 RPM
7200 RPM

Post by obi-one »

Da var litium guffe testet på punktet mellom slavesylinderen og clutcharmen. Ser foreløpig ut til at det ikke var der lyden kom fra....

På prøvetur testet jeg å slå av motoren, lyden var der fortsatt... :shock: , men litt mindre....

Det viser seg også at lyden blir borte idet cluthpedalen er på vei til å trykkes inn, men når den er helt inntrykket, så kommer lyden tilbake...foreløpig teori er at det forsatt er motorfestet (av mangel på bedre kandidater).

Eller kanskje det fortsatt er slave/arm overgangen, lyden er veldig lik denne videoen... (selv om Lightweights motor ikke er like blank 8) )
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=fub ... =endscreen
...men da vil vel ikke lyden komme tilbake når clutchen er helt inntrykket....?

Tror ikke det er clutchutløserlageret, helt annen lyd enn denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=YWlK3sVXPyk

Lyden er ikke knyttet til viftehastighet heller, så jeg tror neste trekk er å løsne litt på motorfestet og trekke til igjen. Eller vente litt og se om smøringen "trekker inn" mellom slaven og utløserarmen.

Mystisk....

EDIT
Etter litt leting på Miata.net fant jeg en god link, som iallefall får meg til å vente litt til med å tulle med motorfestet.....
Ser ut som kandidaten heter "throwout bearing" eller at selve clucthcarmen vibrerer. Her er uansett en komplett liste over miataulyder:

http://www.miata.net/garage/noises.html
obi-one
7200 RPM
7200 RPM

Post by obi-one »

Og til sist så fant jeg fanteriet :evil:

Det var en kvitrelyd som oppsto når bilen ble varm. Det var ikke punktet slaven/utløserlageret. Det var ikke pilotlageret. Kvitringen var fortsatt tilstede når jeg kjørte bilen, OG slo av motoren.....Men den forsvant når jeg trykket cluthcpedalen halvveis inn, men ikke helt.....
Og den økte når jeg svingte mot venstre, og forsvant når jeg svingte til høyre, eller dyttet motoren mot høyre (se videoen).
Og lyden var like høy inni bilen som på utsiden...... :?:

Det var hydraulikkledningen FRA clutchmaster til slavesylinderen som gnisset mot torpedoveggen! Litt håndmakt/lett bøy på hydraulikkledningen nede ved slaven, og lyden var helt borte!

Antakelig en følgefeil av at Lightweight har hatt motoren ute. Så da er enda et mysterium oppklart!
Post Reply