Da var litium guffe testet på punktet mellom slavesylinderen og clutcharmen. Ser foreløpig ut til at det ikke var der lyden kom fra....
På prøvetur testet jeg å slå av motoren, lyden var der fortsatt...

, men litt mindre....
Det viser seg også at lyden blir borte idet cluthpedalen er på vei til å trykkes inn, men når den er helt inntrykket, så kommer lyden tilbake...foreløpig teori er at det forsatt er motorfestet (av mangel på bedre kandidater).
Eller kanskje det fortsatt er slave/arm overgangen, lyden er veldig lik denne videoen... (selv om Lightweights motor ikke er like blank

)
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=fub ... =endscreen
...men da vil vel ikke lyden komme tilbake når clutchen er helt inntrykket....?
Tror ikke det er clutchutløserlageret, helt annen lyd enn denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=YWlK3sVXPyk
Lyden er ikke knyttet til viftehastighet heller, så jeg tror neste trekk er å løsne litt på motorfestet og trekke til igjen. Eller vente litt og se om smøringen "trekker inn" mellom slaven og utløserarmen.
Mystisk....
EDIT
Etter litt leting på Miata.net fant jeg en god link, som iallefall får meg til å vente litt til med å tulle med motorfestet.....
Ser ut som kandidaten heter "throwout bearing" eller at selve clucthcarmen vibrerer. Her er uansett en komplett liste over miataulyder:
http://www.miata.net/garage/noises.html