Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hva er vanligvis årsaken til at kjøleviftene ikke starter?
Sensoren på toppen av termostathuset er ny, men viftene starter ikke før jeg setter på AC; da går begge samtidig uavhengig av hvor varm motoren er.
Alle innspill på dette mottas med takk!
Mvh L
Begge viftene skal gå når AC er på, så det er riktig.
Det betyr at kjøleviftene er i orden og at vifte-relèet er i orden.
Enten er det feil i termobryteren (på toppen av termostathuset) eller i kablingen.
En enkel måte å sjekke dette på er å ta av ledningen som går til termobryteren og koble denne til jord (tenning på).
Da skal kjølevifta starte.
Hvis den starter så er det feil i termobryteren.
Hvis den ikke starter er det feil i kablingen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hmmm... da har jeg demontert topplokket med tilhørende herligheter. Toppakningen ser bra ut (ser også ut som om den ikke er særlig gammel) og jeg kan ikke finne noe sted jeg kan peke på å si 'her har det vært lekk'.
Grunnen til at jeg tok av topplokket i første omgang er at kom gassbobler opp i radiatoren når bilen var varm.
Finner ingen tydelige tegn til sprekk i blokk.
Når jeg demonterte lageroverfall nr. 3 på eksoskammen så jeg at det lå dråper med vann sammen med oljen som smører kamlagringene. Dette var bare på denne ene opplagringen.
Spørsmålene er da:
- Hvor stor sannsynlighet er det for sprekk i topplokket? Tenker det i så fall bør være på sylinder nr. 2 da det var her jeg fant vann i kamlagringene?
- Hvordan finne eventuelle sprekker? Har lett litt i forbrenningskammeret og det er ikke lett å se om det er sprekk eller ikke. Nå er toppen dessuten kald.
- Er det noen spesiell måte disse toppene er kjent for å sprekke på, når de først sprekker?
Håper som vanlig på svar.
Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
Hei igjen. Har egentlig bestemt meg for å sette på toppen igjen for å se om det fungerer.
Eller kanskje det er noen som vet hvordan man kan finne ut om det er sprekk i toppen uten for mye mas?
Toppen er i hvertfall planet og skal være klar til dyst så fort jeg får montert kammene 'med familie'.
Spørsmålene denne gang er som følger:
- Noen som vet om man kan ta røntgen av toppen for å se om det er sprekker i den eller ikke? I så fall hvor gjør man slikt, og hvor mye kan noe slikt koste?
- Har lest i tråden til Rudolf (glimrende tråd, for øvrig) at det er lett å sette på pakningen til innsugnings manifoilden feil vei. Er dette selvforklarende hvis man ser på det med et kritisk blikk, eller trenger man instruksjoner for å få dette riktig?
Burde kanskje sett på dette selv først, men jeg tenkte jeg skulle få en kommentar eller to av erfarne FujiFjellfolk før jeg stakk hodet ut i garasjen.
Håper på svar.
Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
lochraceness wrote:
- Noen som vet om man kan ta røntgen av toppen for å se om det er sprekker i den eller ikke? I så fall hvor gjør man slikt, og hvor mye kan noe slikt koste?
- Har lest i tråden til Rudolf (glimrende tråd, for øvrig) at det er lett å sette på pakningen til innsugnings manifoilden feil vei. Er dette selvforklarende hvis man ser på det med et kritisk blikk, eller trenger man instruksjoner for å få dette riktig?
Burde kanskje sett på dette selv først, men jeg tenkte jeg skulle få en kommentar eller to av erfarne FujiFjellfolk før jeg stakk hodet ut i garasjen.
Hvis toppakningen din har gått og/eller toppen har vært for varm, ville jeg ha tatt med toppen til et motor-service firma å få trykkmålt den.
Uansett, siden du er langt nede i bilens indre mysterier, så ville jeg ha skaffet meg en BOK:
Uten en Workshop Manual eller lignende vi du måtte spørre andre om alle mulige detaljer til krampa tar deg .....
Disse bøkene sparer du inn minst ti ganger i kostnader og MASSE tid.
LØP OG KJØP.
Det var reklamen ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Er imidlertid ikke like sikker på om jeg kommer til å trykkteste toppen; synes det høres dyrt ut... Noen som vet hva dette koster?
Innbiller meg at det er like greit å skru sammen bilen igjen og se om det blir bra eller ikke og jeg er vel egentlig i gang med dette nå. Får håpe det durer som det skal igjen snart.
Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
Er imidlertid ikke like sikker på om jeg kommer til å trykkteste toppen; synes det høres dyrt ut... Noen som vet hva dette koster?
Innbiller meg at det er like greit å skru sammen bilen igjen og se om det blir bra eller ikke og jeg er vel egentlig i gang med dette nå. Får håpe det durer som det skal igjen snart.
Mvh Lochraceness
Jeg har nettop fått overhalt toppen min. Rens, plansliping, ventilsliping og vakuum og trykktest.
5000,- +mva
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35