Mazda MX-5 1.8 Anniversary 6/ Valg av bil..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

1,6 110hk NB er en motorveimaskin av høy klasse i forhold til NA 116hk. 90Hk har jeg heldigvis :) aldri kjørt.

Nye biler går fortere og stillere enn gamle biler med like mange hk.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

kodvaag wrote:Nye biler går fortere og stillere enn gamle biler med like mange hk.
Vel vel.... det er vel allmenn kjent at den "gode gamle" 1,6 l. med 116HK er kjappere enn en NB med 110 HK. Ja, den er på visse områder også kjappere enn 1.8 l 128 og 133 HK bl.a. pga. vekt. Ikke bare har en 1,6 NB mindre HK, men den er også nærmere 100 kg tyngre... Husk at f.eks. 1.8 l. 2001 mod. med 145 HK bruker 8,4 sek. fra 0-100, og er 1100 kg, mens den gamle 116 HK bruker 8,6 sek med sine 940-950 kg..

At nyere bilen er mer stille er nå så (hvorfor veier den 100 kg mer også??), men hvem kjører MX-5/Miata hvis "stillhet" er et poeng????

1.8 er selvsagt "bedre" i høy motorveifart, men på normale norske veier er en eldre LETT MX-5/Miata med 116 HK som regel kjappere.

At noen ønsker en "nyere" bil som føles solid (igjen... solid = mer vekt) kan jeg forstå. At noen også ønsker seg nyere bil (NB) pga utseende kan jeg også til en viss grad forstå. MEN en 1.6 110HK NB er IKKE raskere enn en 116 HK NA, bare sånn at det er nevnt.... :lol:
kodvaag wrote:1,6 110hk NB er en motorveimaskin av høy klasse i forhold til NA 116hk.
"Motorveimaskin" ? Da regner jeg med du baserer det på at bilen er mer lydisolert og tyngre, og dermed føles mer "solid" i høy fart på motorvei.
Last edited by HansT on 21 Mar 2005, 10:41, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Man kan fint prate i toppfart med taket nede... om det er et poeng, men jeg kan ikke forstå at noen MX-5/Miata'er er motorvei-maskiner (hvis vi snakker autobahn) de er jo laget for små svingete veier, og toppfarten er det ikke så stor forskjell på...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Med min erfaring med "snik-modeller", reff. min gamle 1,6 90hk, ville jeg valgt 1,8 140hk hvis jeg var deg.

Selv om 90hk fungerte helt ok til vanlig landevegs-kjøring, var det litt kjipt å vite at jeg hadde 26hk i minus da jeg skulle trimme. Dessuten var det ikke så enkelt å få trim-deler som passa rett på 90hk modellen. Det samme hadde jeg i bakhodet da jeg bytta bil i August.

Det at 1,8 motoren og 6 trinns kassa, har sine svakheter får jeg heller ta som det kommer.
Jeg har uansett fått 50hk og 32Nm "gratis" i forhold til gamle bilen min, og er så langt strålende fornøyd. Derfor utsetter jeg kjøp av presse til bil igjen er første pri.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

HansT wrote:1.8 er selvsagt "bedre" i høy motorveifart, men på normale norske veier er en eldre LETT MX-5/Miata med 116 HK som regel kjappere.
hohoho, dream on...
Nesten så jeg må skru av alle godsakene og motbevise dette på neste treff.
Post Reply