Jeg er vant til litt av hvert også, men når bussene ikke bare kommer for sent, men også for tidlig så blir man litt oppgitt... og buss hjem fra byn i helgene er jo bare sorgen, alt blir nærmest overlatt til taxi'ene også blir det slått hardt ned på pirat'ene, som ikke ville vært der om folk hadde vært fornøyd (mange av dem i alle fall)Vidar wrote:Spørs hva du er vant til.
Det jeg kommer fra går det vel en buss i døgnet..
Her jeg bor nå, går det flere tog i timen.
Jeg blir så kvalm av norske priser!
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Sitter med en artikkel fra Transportforum, utgave 1 2004 hvor det står følgende!EspenSort92 wrote: Drivstoffavgift ar greit nok, men 70% er sinnsykt... og ingen kan klare å overbevise meg om at det er pga. miljøet.... hva gjør de med de pengene? reparerer de ozonlaget? går det til astmatikere o.l. ? neppe.... bilen er kommet for å bli, kanskje de skulle brukt pengene til forskning på miljøvennlige biler, men det har de jo allerede funnet opp... det er bare det at olje/drivstoff-produsenter går hånd i hånd med bilprodusentene!
Sitat: Det er to oljeraffinerier i Norge: Statoil og Shells raffineri på Mongstad og Essos raffineri på Slagen. Begge produserer svovelfrie drivstoff i dag. Men dette går bare til eksport og ikke til det norske markedet. Årsaken er politikernes vilje til å sette ned avgiften for det mer miljøvennlige svovlefrie drivstoffet. At Norge ønsker å framstå som et miljøforegangsland, ikke bruker det svovelfire ddrivstoffet selv, er flaut.
Tekst fra Ann-Cathrin Vaage
står videre her:
Fra 2005 blir kravene til hvor mye NOx, SO2 og partikler det kan være i avgassene skjerpet ytterligere. For å klare disse nye kravene har bilindustrien utviklet bedre motorer og renseutstyr, men for å få full effekt av den nye renseteknologien, må drivstoffet inneholde så lite svovel som mulig. Oljeindustrien har derfor utviklet bensin og diesel som er svovelfri, dvs under 10 ppm (0,001 %) svovel. Dette drivstoffet vil også redusere CO2-utslippene fra bilene.
Det er ikke teknologien det skal stå på lengre, men heller viljen til de som styrer. Trodde faktisk en liten stund at slikt drivstoff ville bli mottatt med åpne armer i disse Kyoto-avtalen - dagene...Menne..Nope!
Her mangler det på vilje, fordi de må spekulere ut nye måter å hente inn eventuell tapt inntekt på drivstoffet.
Som Kåre Villoch sa det så pent for en stund siden: En god politiker er en som klarer å lage avgifter folk ikke vet de betaler
Tror det sitatet gikk slik

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Hentet opp igjen denne tråden jeg..HansT wrote:Synes debatten avsporer med "purching power parity..." og andre unnskyldninger.
Uansett prisnivå i land, kjøpekraft etc som er blitt nevnt over, så er fakta likevel at Norge har noen av de dyreste biler, veiavgifter og bensinavgifter i verden i forhold til en vanlig familieinntekt !
Det ser en også enkelt på det faktum at Norge i perioder de siste årene har hatt nest eldste bilpark i Europa...
Artikkel i Nettavisen idag som nettopp viser at kjøpekraften til nordmenn ikke bare er dårlig iforb. med kjøp av biler... men faktisk på generell basis sammenlignet med resten av Europa.. og ikke for å bli for mye politisk her, men siden vi er på topp 5 listen over de rikeste landene i verden, samt har så stort skatte og avgifts trykk på hver enkelt borger, skulle en jo regne med at vi har full barnehagsdekning, enerom på gamlehjem, null operasjonskøer, fritidsklubber for alle ungdommer og godt vedlikehold skoler etc.... skulle en ikke?

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/pr ... 364253.ece
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
En ting er at Norge er et møkkalangd å bo i når det gjelder pris på bil!!!! Alt for j****g å betale 200k for en bil du får for 90-100k i Tyskland.
Men det som er festelig er jo at en av grunnene til at det er så dyrt å ha bil i Norge er å få ned trafikken siden det koster staten penger.
Kanskje resultatet er at færre kjøper bil eller bruker bil. Men de som fiser rundt i dette gudsforlatte landet i en sprengt Volvo 240 med noe som en gang lignet på eksosanlegg (forurenser mye og koster staten MANGE penger les - helsesektor). Eller familien Hansen som havner i grøfta med en Golf 82 mod. og har så stor sjans til å overleve (les 0%).!!!!! Det er jo de store taperene... Spesielt de som kjørte Golf da selvfølgelig.
Konklusjonen må jo være at nye, driftsikre biler som er trygge for de som sitter inni og miljøet rundt må jo selvfølgelig koste skjorta og halve buksa!!!??? Noe annet ville jo vært alt for teit
Det er flaut å bo i et land som HVER DAG raner de som kjører bil!!!
Men det som er festelig er jo at en av grunnene til at det er så dyrt å ha bil i Norge er å få ned trafikken siden det koster staten penger.
Kanskje resultatet er at færre kjøper bil eller bruker bil. Men de som fiser rundt i dette gudsforlatte landet i en sprengt Volvo 240 med noe som en gang lignet på eksosanlegg (forurenser mye og koster staten MANGE penger les - helsesektor). Eller familien Hansen som havner i grøfta med en Golf 82 mod. og har så stor sjans til å overleve (les 0%).!!!!! Det er jo de store taperene... Spesielt de som kjørte Golf da selvfølgelig.
Konklusjonen må jo være at nye, driftsikre biler som er trygge for de som sitter inni og miljøet rundt må jo selvfølgelig koste skjorta og halve buksa!!!??? Noe annet ville jo vært alt for teit

Det er flaut å bo i et land som HVER DAG raner de som kjører bil!!!