Jula varer helt til Påske...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Her er en film å se på i påsken....

http://brpforum.infopop.cc/eve/ubb.x/a/ ... _on_tt.wmv
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Vidar wrote:Her er en film å se på i påsken....

http://brpforum.infopop.cc/eve/ubb.x/a/ ... _on_tt.wmv
Å herregud. Hvorfor vil ingen gjøre sånt med min bil? :cry: Fy pokker å lett det så ut å montere på den superchargeren.. Som å bygge lego.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

og det der er den ordentlige superchargern, ikke de små sakene som folk flest putter på. Nesten like grov som den jeg hadde i golfen den der :D
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Gimme :) Som de sier på filmen: just plug and go, no cutting of factory wires.

Beklager hvis jeg sier noe feil, jeg beveger meg ut på en område hvor min kompetanse står meget svakt.

Men hvordan er det å montere for oss med 10 tommeltotter?
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

steffen wrote:Fy pokker å lett det så ut å montere på den superchargeren.. Som å bygge lego.
Nå skal ikke jeg påstå at det er spesielt vanskelig å montere en kompressor i bilen, men den filmen gir ikke noe som helst indikasjoner på arbeidsomfanget av en slik montering.

Dessuten, gutta på BRPerformance har gjort dette hundrevis av ganger før, og jobber 2 stk på hver sine ting helt automatisk. Som jeg har nevnt i en annen tråd, jeg brukte 2-3 dager med god tid og dobbel dobbel sjekking i forhold til manual etc når jeg monterte min. Skulle jeg gjort det idag hadde jeg nok klart det på 1/3 av tiden. Så hvis en har litt teknisk innsikt, og har brukt verktøy før, klarer de fleste det. Akkurat de med 10 tommeltotter er jeg dessverre ikke sikker klarer det... :lol:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Jeg tar gledelig turen til Stavanger for montering :mrgreen:
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

steffen wrote:Jeg tar gledelig turen til Stavanger for montering :mrgreen:
hehe, det kan evt. diskuteres hvis du går til innkjøp... 8)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

He he, skøyer bare litt. Men med tida så frister det veldig. 17.000 kroner for 40 % power er jo interessant.

Men bremser og mye annet utstyr bør vel oppgraderes. Så det blir vel dyrere enn 17.000..

Vil motor og slikt klare så mye hestekrefter i lengden? Er jo ikke beregna for det.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

steffen wrote: Er jo ikke beregna for det.
Jo.
Du har en turbomotor fra 323 turbo, bare at du har høyere kompresjon, og mangler turboen.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Bilen ble levert med en ettermontert BBR turbo i England.
Og den yter 150 Hk.
steffen wrote:He he, skøyer bare litt. Men med tida så frister det veldig. 17.000 kroner for 40 % power er jo interessant.
Men bremser og mye annet utstyr bør vel oppgraderes. Så det blir vel dyrere enn 17.000..
Vil motor og slikt klare så mye hestekrefter i lengden? Er jo ikke beregna for det.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Vidar wrote:Her er en film å se på i påsken....

http://brpforum.infopop.cc/eve/ubb.x/a/ ... _on_tt.wmv
Heldig kar, han som eier den bilen :D
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

AJF wrote:
Vidar wrote:Her er en film å se på i påsken....
http://brpforum.infopop.cc/eve/ubb.x/a/ ... _on_tt.wmv
Heldig kar, han som eier den bilen :D
Selv om han ikke ser så lykkelig ut..
Hvertfall ikke i forhold til de som får ødelagt bilene sine i pimp my ride..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

:mrgreen: :mrgreen: I går ettermiddag/kveld monterte jeg og en kamerat kompressoren i bilen min. Monteringen gikk uten store problemer, vi begynte ved ca 1530 og var ferdig ved midnatt, kun avbrutt av en hamburgerpause.

De største probleme skulle vise seg og komme etter selve monteringen, vi sleit med å få justert tomgangen på bilen, holdt vel på en time med dette uten å lykkes. Bilen falt hele tiden ned på 500rpm og døde ut. Så vi gav opp å prøve og få til tomgangen i går, så det ble kjøring fra Drammen til Oslo uten tomgang i natt.

Viste seg at vi nok hadde vært litt trøtte når vi knotet med tomgangen i går, for etter vel 30min finjustering på tomgangsskruen i formiddag klarte jeg og få stablisert tomgangen på 950rpm :D :D

Totalt har jeg nå kjørt ca 10 mil med kompressor og det er gøy :mrgreen: :mrgreen: ved ca 4000rpm er det som om det starter en "jetmotor" og bilen virkelig skyver i fra, bunndraget på alle gir er også merkbart bedre, men jeg savner fortstt litt her. Kan hende det skyldes at jeg nå kjører med tenningen justert til 6BTDC (vil være på den sikre siden), så om ikke clutchen ryker er det ikke lenge før en eller annen form for boost controll blir innkjøpt, så jeg kan justere opp tenningen. Tror høyere tenning vil gi merkbart bedre bunndrag.

Dessverer har jeg også et lite problem, toppmainifolden på komressoren gniser såvidt mot panseret på to steder (se de to nederste bildene) ved vibrasjon. Noen som har noen tips for hvordan jeg kan løse dette. Kompressoren sitter riktig justert i fohold til løpejul osv, så foreløpeig har jeg ikke prøvd å flytte noe på denne. Hvordan er klaringen mellom kompressor og panser hos dere andre som har kompressor??

Noen bilder:
Image

Image

Image
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Blir dårlig jeg.... har lyst jeg og :( en vakker dag skjer det.... :D

Men hvordan er det med godkjenning av SC?
noen som har brydd seg med det? (eller prøvd i det hele tatt)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skal prøve å få godkjent JRSC, har en plan ;)

Har også en plan med feriepengene mine, hvis ikke skatteetaten har en plan med de :?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply