BSP Low Profile og EU godkjenning...ops

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Status: Offline

Post by Pacmania »

hørte det var prat om termostat med pakning til kr 250 på mazda.. koster under 100 spenn på mekonomen og den funker fint.. har kjørt i 10k med en slik nå..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Karstein313 wrote: hvordan sjekker man foresten hvor mange grader tennigen er stilt til?
Du må ha en tenningslampe (fåes kjøpt på f.eks. biltema) for å lese av tenning og tenningstidspunkt.
Karstein313 wrote: Verkstedsmannen nevnte også at det kunne være lekk et sted mellom motor-eksos, at den trakk inn luft, det marerittet med å sjekke alle slanger og ledninger håper jeg at jeg slipper.
Det finnes ikke mange slanger og ledninger mellom motor-eksos.. :wink: Jeg tror nok mekanikeren kanskje mener at bilen trekker luft inn en eller annen plass mellom luftmengdemåleren og innsugsmanifold. Sjekk over slanger for vakumlekkasje... Dersom bilen trekker "falsk" luft inn der leverer ECU (datahjernen på bilen) feil mengde bensin i forhold til den mengden luft motoren har fått iflg. luftmengdemåleren, og kan følgelig få feil CO verdier. Nå skal i utgangspunktet O2-sensoren kompenserer for dette med beskjed til ECU'en, men noe vil uansett gå gjennom.
Karstein313 wrote: Jeg sitter litt igjen og frykter at det er selve katalysatoren som har gitt seg, men håper i det lengste (lyden av fingre som krysses)
Katalysatoren er også en feilkilde...

Det beste er selvsagt å begynne med vanlige vedlikeholdsting som f.eks. å skifte plugger og pluggledning, og ta det fra der....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Karstein313 wrote:Jeg sitter litt igjen og frykter at det er selve katalysatoren som har gitt seg, men håper i det lengste (lyden av fingre som krysses)
Karstein :-)
Hvis katalysatoren er gåen, så vil vel bilen gå dårlig ?
Hva med å låne katalysator, og kjøre med "test-pipe" resten av året ?
Men da kan du vel bare kjøre på bane :roll:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Karstein313
0 RPM
0 RPM

Post by Karstein313 »

Hurra :-)

GODKJENT....

Satte inn de "gamle" nærlysene som stod på den før, dette er samme lamper som de nye, men med "amerikansk" nærlys glass. Det hadde han ikke noe problem med å godkjenne.

Byttet plugger, dyse rens på tanken, og byttet luft filter. Luftfilteret så ut som et oljefilter når jeg tok det av, så bilen har plutselig fått luft til nye hestekrefter :-)

Et lite spørsmål, UllernBil skulle ha 300 kr for luftfilter, TorshovBil 59,- jeg valgte øko versjonen, og den hadde et litt annet utseende, men er det noen
som har erfaringer med det ene eller andre filteret.

For å oppsummere utslippet, så var det bitte litt over grensen, men nærmere grensen enn før, jeg har et lite ekstra utslipp i eksos-avdelingen
(leste det var en som hadde spottet rød mx5 med rusten potte rundt sandvika forrige søndag, det var nok 313, men skal ikke være rust, kun lekasje :-) ),
så jeg tror jeg skal bestille o2-sensoren til bosch, og se hva som kan sveies av eksos...

... Og så skal jeg bare kjøre og kjøre og kjøre, kanskje fylle litt bensin av og til.

Karstein :-)
-- hvis billen din hadde paraply, hadde du da slått opp paraplyen bare fordi det var overskyet eller kaldt?
Post Reply