Clutch bytte, hva trenger jeg ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Clutch bytte, hva trenger jeg ?

Post by arildh »

Jeg har et Flyin` Miata clutch Happy Meal" på vei over dammen.
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=08-36000
Flyin` Miata ACT clutch, billet flywheel, clutch switch override, pilot and release bearings combination package. Fits all Miatas.
Trenger jeg noe mer eller er det noe som er kjekt å skifte når man først er av med girkassen.
Det er vel et lager og en pakning på den utgående akselen. Vet ikke om dette er "pilot bearing" eller hva det heter på norsk.
Skiftearmen har vel også noe gummigreier som kan være moden for utskiftning.

Er spent på svinghjulet. ( Blipp, blipp, blipp.... )
Og ikke minst pedaltrykket og på ACT trykkplata.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

er nok ikke så mye annet som er nødvendig å bytte med det kitet der.. alt følger med.. eventuelt måtte det være simmeringen bak på veiva.. men om den ikke lekker, så kan den likegodt få sitte..

skaff deg litt loctite til boltene på svinghjulet det er det eneste :)

pedaltrykket blir litt strammere, men langt fra hard :) fin fint :D

lykke til!
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

enda en eier av happy meal ja :D du trenger nok det med den nye effekten i kjerra... takker for testen forresten, var morro, men fremkalte uante mengder abstinenser etter effekt og sportsbil...
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jepp, det var hyggelig med litt tilbakemeldinger på bilen. De veiene rundt der var virkelig som skapt for MX-5.
Jeg syntes jeg kjente at clutchen slurte litt når vi var ute og testet bilen.
Fikk bekreftet mistanken på vei hjem etter litt provisorisk dragracing inn mot Lillestrøm :?
Får ikke pakke fra FM før etter kjøring på Rudskogen den 14. så det blir vel å holde seg i skinnet på banen og håpe at det holder nok til at man kan ha det gøy.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Fikk endelig hard pakke fra JetCarrier på fredag.

Image

Nesten synd å sette inn det pene svinghjulet. Burde hatt det på veggen i stedet.

Det er mye jobb å bytte clutch har jeg funnet ut. Har ikke kommet lenger enn å få av PFF, mellomaksel og tappet ut oljen. Tipper det blir noen kvelder med banning før ting er på plass.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hva kom herligheten på, ferdig på døra liksom?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det ble 877 $ + 1200kr i moms og frakt med jetcarrier ~ tilsammen ca. 6700 kr,- (og vips var jeg blakk denne måneden...).
Kunne vel sneket lit mer på momsen men det var første gang jeg brukte jetcarrier så...
Utmerket service btw.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Endelig ferdig med clutchbytte(hælvete).
Jeg brukte vel ca. 20 timer.
Det er leeenge til den girkassen skal av igjen for å si det slik.
Ikke hjelper det å ha en trang garasje med grusgulv heller.

Har fått testet litt i dag. Trodde først jeg hadde gjort noe dumt på første turen. Fikk jo knapt til å rygge ut av garasjen uten å burne eller kvele bilen. Clutchen var totalt binær.
Heldigvis har den blitt bedre etter litt innkjøring og justering av clutchpedalen. Tror alikevel ikke at køkjøring er det jeg gleder meg mest til 8)
Pedaltrykket ble en del hardere.
Det lette svinghjulet fungerer utmerket. Responens på tomgang ble mye bedre og girskift går raskere.
Har stått i diverse kryss og ruset som en idiot bare for å kjenne hvor raskt motoren endrer turtall. Får litt motorsykkel følelse. blipp blipp blipp...


Noen bilder:

Image
Image
Image
Image
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Har nettopp kommet hjem fra Danmarks Hurtigste Bil/DHB arrangert i regi av bladet Vmax.

Etter mye masing så havnet jeg tilslutt på stripa og på drift/slædd banen. Utrolig moro men dårlige tider med høye 15sek med toppfart på 155-170km/t med 18" 8)

Etter ett par runder med 8-tall så begynte clutchen å slippe. Kjørte derfor 140mil tilbake til Tr.heim idag med sliten clutch :D :D :D

Sitter da her og skal bestille "Happy-Meal" som sommergave til meg selv.

Hvordan er dette til "Daglig bruk"? De som har denne pakken kom gjerne med tilbakemeld.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

helt fint til daglig bruk, som det sies litt kjapp/brå første dagene med det blir bedre, og det er en vanesak :)

noen film fra treffet? :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Clutchen min ble bedre når den var kjørt inn.
Det hender jeg kvæler den men det har egentlig mest med det lette svinghjulet å gjøre.
Egentlig så er den eneste forskjellen litt hardere pedal.
Post Reply