rotrex kompressor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

rotrex kompressor

Post by mojo-91 »

Ser ut til at det er et forholdsvis nytt hotside komressor system på markedet. Noen som kjenner til dette?
Nå som Jackson Racing sitt system ikke har vært tilgjengelig på noen år, er jo dette til Rotrex et spennende alternativ for oss som ikke ønsker å gå for FFS sitt coldside.
Det er et komplett kit, med intercooler og greier.
90-93 (1,6) kittet yter 170 hp / 125 lb-ft torque @ 8 psi
94-97 (1,8) kittet yter 185 hp / 145 lb-ft torque @ 9.5 psi

Av en eller annen grunn er disse kittene kun tilgjengelig for biler med både A/C og Servostyring :shock:
Har sikkert noe å gjøre med hvordan reimhjulene er festet...
Ser ut som et ganske kompakt system som ikke dekker til eksosmanifoilen. Tipper man derfor kan bruke RacingBeat sitt grenrør i kombinasjon med denne kompressoren...

http://www.projectgla.com/store/product ... 0&cPath=11

Image
Image
Image
Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 978

Re: rotrex kompressor

Post by Legendary »

mojo-91 wrote: Av en eller annen grunn er disse kittene kun tilgjengelig for biler med både A/C og Servostyring :shock:
Har sikkert noe å gjøre med hvordan reimhjulene er festet...
Hvor har du fått det fra?
mojo-91 wrote: Ser ut som et ganske kompakt system som ikke dekker til eksosmanifoilen. Tipper man derfor kan bruke RacingBeat sitt grenrør i kombinasjon med denne kompressoren...
Jepps! :D

Et annet pluss med dette kittet er at du slipper unna noe av den fæle kompressorhylingen. Oppfører seg heller mer som en større N/A motor.

Dette kittet + noen mods og dette er resultatet:

~300 BHP.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 968

Post by Stalfa »

Legendary wrote: Dette kittet + noen mods og dette er resultatet:

~300 BHP.
Eller 230 whp. :)
Ser at Skunk har innført en euShop med stivere pris på kittene.
3000 £ i mot usa prisene som ligger på rundt 3500 usd. Faktisk en prisforskjell på 9000,- nok. Verdt litt bry å få handlet i fra usa-butikk da.
F.eks. Project-G som det blir linket til her.

Edit:
Ser ut som Skunk/Kraftwerks sin usa pris er 4000,- usd ikke 3500,- usd som Project G har. Så prisforskjellen blir 5500,- nok på usa og eu butikken deres.
Uansett litt penger å hente på å sjekke litt priser rundt om kring.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Ser at good win også har tatt inn dette kitet.
Det er Good Win som påstår dette med A/C og servo...

Jeg er veeeeldig fristet til å gå for dette kittet til sommeren :twisted:
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Slik står det skrevet på Good-Win:

Good-Win Racing is proud to introduce the new completely redesigned '90-'93 KraftWerks Rotrex Miata INTERCOOLED Supercharger system.
Only configuration currently available is for Miata with BOTH A/C and Power Steering.

Legendary
4200 RPM
4200 RPM

Post by Legendary »

mojo-91 wrote:Slik står det skrevet på Good-Win:

Good-Win Racing is proud to introduce the new completely redesigned '90-'93 KraftWerks Rotrex Miata INTERCOOLED Supercharger system.
Only configuration currently available is for Miata with BOTH A/C and Power Steering.

Sikkert det eneste alternativet Good-Win tilbyr. Kittet skal fungere uavhengig av A/C og PS.

Her er forresten et billigere & tilsvarende alternativ:

http://www.ccr-racing.dk/shop/mazda-22c1.html

Kjøre MX-5en til Danmark - levere en pose med penger - og kjøre hjem igjen med et par hester ekstra? :D
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 1060

Post by Fabiz »

Etter at jeg leste litt om dette, så vil jeg si at Jackson-pressene frister mer hvis jeg noen gang går for dette alternativet.

Rotrex, slik jeg har forstått det, øker effekten proposjonalt med turtallet.
En tradisjonell presse vil jo ha momentet gående på lave turtall, så man har god flyt av effekt gjennom hele registeret.

En annen ting er jo at Rotrex-pressa nærmest blir TILFØRT varme fra manifolden. Jo da, det sitter et varmeskjold der, men hva hjelper det da? Temperaturen er uansett mye lavere på innsugssiden.

Billig er ikke alltid bra. Men det ser ut som et velkonstruert og solid system da. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Legendary
4200 RPM
4200 RPM

Post by Legendary »

Fabiz wrote:Etter at jeg leste litt om dette, så vil jeg si at Jackson-pressene frister mer hvis jeg noen gang går for dette alternativet.

En tradisjonell presse vil jo ha momentet gående på lave turtall, så man har god flyt av effekt gjennom hele registeret...
Nå blir riktignok Jackson-kompressorene montert på samme sted som Rotrexen, ved headeren. FFS MP62 blir montert på innsugssiden.

Oscar Jackson, som har utviklet Jackson-kompressorene (Jackson Racing), er jo også mannen bak Kraftwerks sitt Rotrex kit. Han droppet visstnok pensjonisttilværelsen for å danne Kraftwerks og utvikle Rotrex-kittet, da dette er overlegent Jackson-kompressorene.

Litt av poenget er vel å beholde den samme måten effekten blir levert på med org. motor? Det medfører hyppig giring for å få mest effekt til enhver tid, men det er vel bare moro? :D
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 1062

Post by MX-Jon »

Legendary wrote:
Fabiz wrote:Etter at jeg leste litt om dette, så vil jeg si at Jackson-pressene frister mer hvis jeg noen gang går for dette alternativet.

En tradisjonell presse vil jo ha momentet gående på lave turtall, så man har god flyt av effekt gjennom hele registeret...
Nå blir riktignok Jackson-kompressorene montert på samme sted som Rotrexen, ved headeren. FFS MP62 blir montert på innsugssiden.

Oscar Jackson, som har utviklet Jackson-kompressorene (Jackson Racing), er jo også mannen bak Kraftwerks sitt Rotrex kit. Han droppet visstnok pensjonisttilværelsen for å danne Kraftwerks og utvikle Rotrex-kittet, da dette er overlegent Jackson-kompressorene.

Litt av poenget er vel å beholde den samme måten effekten blir levert på med org. motor? Det medfører hyppig giring for å få mest effekt til enhver tid, men det er vel bare moro? :D
Har vel kanskje ikke så stor betydning her og kanskje litt avsporing, men for å oppklare:
Jackson har vel ikke laget noen egne kompressorer, men de setter sammen kompressorkit. De har vel benyttet kompressorer fra Magnusson når de har laget løsninger for Miata/MX5. Jeg har et Jackson Racing kompressorkit og det har iallefall en Magnusson kompressor. (MP45). Disse blir også omtalt som Eaton kompressorer, men Eaton leverer bare innmat som OEM leverandør, så er det andre produsenter som bygger løsninger rundt dette som feks Magnusson som bl.a. lager MP45 og MP62 som er mest aktuelle for våre biler. MP62 benyttes jo feks også av Fast Forward Supercargers og Mossmotors i deres kit.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Legendary
4200 RPM
4200 RPM

Post by Legendary »

Jepp, det stemmer, MX-Jon.

Riktignok har vel M45 og MP62 blitt avviklet, så er vel kun mulig å få tak i disse brukt. Tror Rotrex-kittet er et solid kit, men skulle helst fått prøvekjørt det før innkjøp. Noen som melder seg frivillig til å være innkjøps - og forsøkskanin i Norge? :D
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Jeg mener det er positivt at tilført kraft er proporsjonalt med turtallet.
Kompressoren tar i så måte hensyn til bilens " opprinnelige natur".

Angående hotside vs. Coldside, blir jo her Rotrex levert med intercooler.
Vet ikke hvor mye kjøleeffekt denne tilfører, men skulle tro den leverer kjøligere
luft enn JR sin mp45 som ikke har IC...
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 1062

Post by MX-Jon »

mojo-91 wrote:Jeg mener det er positivt at tilført kraft er proporsjonalt med turtallet.
Kompressoren tar i så måte hensyn til bilens " opprinnelige natur".

Angående hotside vs. Coldside, blir jo her Rotrex levert med intercooler.
Vet ikke hvor mye kjøleeffekt denne tilfører, men skulle tro den leverer kjøligere
luft enn JR sin mp45 som ikke har IC...
Man kan jo sette IC på JR MP45 kit'et også. En del av disse ble jo feks levert med en vann-luft IC som opsjon som ga en del kjøling.
Og hvis man først kjører hotside er det jo fordi man kan få mulighet til en IC. Hvis man ikke skal ha IC bør man vel ha en coldside montering for å unngå alt ekstra luftvolum som gir forsinkelse i gassresponsen.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 968

Post by Stalfa »

To alternativer peker seg ut skal man ha kompressor i dag.
1. Tom fra FFS sitt cold-side-eaton-like baserte opplegg.
2. Rotrex kit fra KraftWerk (eller TrackDogRacing når de kommer med sitt).

Det meste annet krever en del Reodor-felgen skills for å få på plass.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM

Post by Fabiz »

Det er jo flere ting man må ta hensyn til her:

- Et system drevet med intercooler vil jo i de fleste tilfeller ligge foran radiatoren. Dette kan bli et problem på varme dager i biler med AC, og spesielt ved saktegående kjøring. Dette er som regel ikke noe problem med oppgradert radiator.¨
- Rotrex vil jo, på grunn av sin konstruksjon og teknikk, være mer "kjørbart" enn et MP-system.
- Rotrex vil være morsomt over 4-4,5k, men det har så godt som null dreiemoment under dette.
- Et MP-system har i flere tilfeller vist seg å produsere mer effekt på et gitt trykk enn Rotrex, uavhengig av HS eller CS. Dette er kun "fora-mat", og ikke sikkert at stemmer i ALLE tilfeller.
Here are some numbers... all rwhp are on a Dynojet with a correction factor very close to 1 (so it isn't like the case at Flyin' Miata where fuel requirements are WAY low compared to corrected rwhp):

Her er noen tall jeg fant i en av mine "favoritter":
180rwhp, 6-7psi MP62 Hotside (100mm pulley no IC): stock injectors (4x250cc) maxed out at 12:1 A/F ratio, '99 Miata: 1000cc at 62psi = 180rwhp (5.6cc per rwhp)
200rwhp, 9-10psi FFS Coldside, (105mm pulley), '00 Miata, 255 Walbro FP, stock injectors (4x250cc) at 85% duty + E-Cool (1060cc) at 35% duty, 11.5:1 AF ratio: 1221cc at 62psi = 200rwhp (6.1cc per rwhp)
210rwhp, 12-13psi FFS Coldside (115mm pulley), '00 Miata, 255 Walbro FP, stock injectors at 90% duty + E-Cool (1050cc) at 40% duty, 11.5:1 AF ratio: 1320cc at 62psi = 210rwhp (6.3cc per rwhp)
240rwhp, 13psi MP62 Hotside R4 (Air/Air IC), stock injectors + 4x270cc extra injectors, Walbro 255 FP, 12:1 AF ratio, Main Injectors at 80% and Extra Injectors at 60% duty: 1448cc at 62psi = 240rwhp (6.0cc per rwhp).

Thus it looks like 6cc per rwhp (Dynojet) for a '99-'05 is a pretty safe bet. Thus it comes out likes this:

200rwhp (injector size at 100% duty, recommended injector for 90% max duty): 300cc/min, 330cc/min
250rwhp : 370cc/min, 420cc/min
300rwhp: 500cc/min, 550cc/min

I rounded above to common injector sizes. Thus, for that guy with the Rotrex, with 350cc main injectors, they are likely static at 233rwhp if it is holding 11.5-12:1 at top end. So yes, his engine is right at the limit of the injectors. Is it holding the power back? Who knows.. I would need to see his AF trace. Likely it could go higher in power (slightly) if it leaned out to say 12.5:1... IFF there is no knock.
En annen ting man må ta i betraktning, er at mengden luft man flytter gjennom motoren, også må kompenseres for med drivstoff. På originale dyser i en 1.6 klarer man ikke mer enn 180-190 hester, på grunn av begrensning i drivstoffmengden dysene klarer å levere. Har man et "optimalt" oppsett på en MP62, det vil si FMIC, riktige dyser, riktig map osv. så vil man kunne dra ut rundt 300-320 hjulhester. Dette regnet ut i fra hva som er fysisk mulig av luft/drivstoff-leveranse på en 1.6-motor. En annen ting er jo innmat. Original innmat i en 1.6 vil jo aldri tåle dette momentet. Her må det jo oppgraderes masse når det kommer til innmat, og oppgraderingene vil jo da være kapable for mye mer enn 300 kompressorhester. Når det er sagt, så er det jo alltid delte meninger rundt dette. Noen liker mora, andre liker dattera. En godt bygd longblock som tåler 300 hjulhester i en MX5 er ikke begrenset på 300, men heller 600-700 hester. Forsterket veiv, H-profil råder, smidde stempler, titanløftere osv. ER holdbart for nærmere 1000 hester.

For 100.000 NOK kan man bygge et "monster" av en MX5. Da snakker vi komplett bygget 1.8 VVT, datasprut, et godt FI-oppsett og andre oppgraderinger som hører til. Med riktig snurre kan man lett dra ut nærmere 800 hester på dette oppsettet, men da er det ikke holdbart. En annen ting er at girkassa da må pælmes til fordel for en MVE, Quaife e.l. for å kunne takle kraften.

Power er gøy, men 40.000 for under 200 hjulhester er etter min mening tull. Man kan bygge turbo og få mer power for halvparten.

Men igjen, hver sin lyst. Rotrex har sin sjarm, og en dag kan det hende jeg vurderer det selv. Pdd synes jeg det er for dyrt i forhold til hva man får ut av det, og hvor "byggevennlig" det er hvis man vil ha mer.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM

Post by Fabiz »

Stalfa wrote:To alternativer peker seg ut skal man ha kompressor i dag.
1. Tom fra FFS sitt cold-side-eaton-like baserte opplegg.
2. Rotrex kit fra KraftWerk (eller TrackDogRacing når de kommer med sitt).

Det meste annet krever en del Reodor-felgen skills for å få på plass.
Ja, Tom påstår jo at han har dratt ut "minst" 260 hjulhester på et CS-oppsett uten intercooler. Det er jo imponerende, men igjen: hva er kostnaden på noe sånt?

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Post Reply