Det er jo flere ting man må ta hensyn til her:
- Et system drevet med intercooler vil jo i de fleste tilfeller ligge foran radiatoren. Dette kan bli et problem på varme dager i biler med AC, og spesielt ved saktegående kjøring. Dette er som regel ikke noe problem med oppgradert radiator.¨
- Rotrex vil jo, på grunn av sin konstruksjon og teknikk, være mer "kjørbart" enn et MP-system.
- Rotrex vil være morsomt over 4-4,5k, men det har så godt som null dreiemoment under dette.
- Et MP-system har i flere tilfeller vist seg å produsere mer effekt på et gitt trykk enn Rotrex, uavhengig av HS eller CS. Dette er kun "fora-mat", og ikke sikkert at stemmer i ALLE tilfeller.
Here are some numbers... all rwhp are on a Dynojet with a correction factor very close to 1 (so it isn't like the case at Flyin' Miata where fuel requirements are WAY low compared to corrected rwhp):
Her er noen tall jeg fant i en av mine "favoritter":
180rwhp, 6-7psi MP62 Hotside (100mm pulley no IC): stock injectors (4x250cc) maxed out at 12:1 A/F ratio, '99 Miata: 1000cc at 62psi = 180rwhp (5.6cc per rwhp)
200rwhp, 9-10psi FFS Coldside, (105mm pulley), '00 Miata, 255 Walbro FP, stock injectors (4x250cc) at 85% duty + E-Cool (1060cc) at 35% duty, 11.5:1 AF ratio: 1221cc at 62psi = 200rwhp (6.1cc per rwhp)
210rwhp, 12-13psi FFS Coldside (115mm pulley), '00 Miata, 255 Walbro FP, stock injectors at 90% duty + E-Cool (1050cc) at 40% duty, 11.5:1 AF ratio: 1320cc at 62psi = 210rwhp (6.3cc per rwhp)
240rwhp, 13psi MP62 Hotside R4 (Air/Air IC), stock injectors + 4x270cc extra injectors, Walbro 255 FP, 12:1 AF ratio, Main Injectors at 80% and Extra Injectors at 60% duty: 1448cc at 62psi = 240rwhp (6.0cc per rwhp).
Thus it looks like 6cc per rwhp (Dynojet) for a '99-'05 is a pretty safe bet. Thus it comes out likes this:
200rwhp (injector size at 100% duty, recommended injector for 90% max duty): 300cc/min, 330cc/min
250rwhp : 370cc/min, 420cc/min
300rwhp: 500cc/min, 550cc/min
I rounded above to common injector sizes. Thus, for that guy with the Rotrex, with 350cc main injectors, they are likely static at 233rwhp if it is holding 11.5-12:1 at top end. So yes, his engine is right at the limit of the injectors. Is it holding the power back? Who knows.. I would need to see his AF trace. Likely it could go higher in power (slightly) if it leaned out to say 12.5:1... IFF there is no knock.
En annen ting man må ta i betraktning, er at mengden luft man flytter gjennom motoren, også må kompenseres for med drivstoff. På originale dyser i en 1.6 klarer man ikke mer enn 180-190 hester, på grunn av begrensning i drivstoffmengden dysene klarer å levere. Har man et "optimalt" oppsett på en MP62, det vil si FMIC, riktige dyser, riktig map osv. så vil man kunne dra ut rundt 300-320 hjulhester. Dette regnet ut i fra hva som er fysisk mulig av luft/drivstoff-leveranse på en 1.6-motor. En annen ting er jo innmat. Original innmat i en 1.6 vil jo aldri tåle dette momentet. Her må det jo oppgraderes masse når det kommer til innmat, og oppgraderingene vil jo da være kapable for mye mer enn 300 kompressorhester. Når det er sagt, så er det jo alltid delte meninger rundt dette. Noen liker mora, andre liker dattera. En godt bygd longblock som tåler 300 hjulhester i en MX5 er ikke begrenset på 300, men heller 600-700 hester. Forsterket veiv, H-profil råder, smidde stempler, titanløftere osv. ER holdbart for nærmere 1000 hester.
For 100.000 NOK kan man bygge et "monster" av en MX5. Da snakker vi komplett bygget 1.8 VVT, datasprut, et godt FI-oppsett og andre oppgraderinger som hører til. Med riktig snurre kan man lett dra ut nærmere 800 hester på dette oppsettet, men da er det ikke holdbart. En annen ting er at girkassa da må pælmes til fordel for en MVE, Quaife e.l. for å kunne takle kraften.
Power er gøy, men 40.000 for under 200 hjulhester er etter min mening tull. Man kan bygge turbo og få mer power for halvparten.
Men igjen, hver sin lyst. Rotrex har sin sjarm, og en dag kan det hende jeg vurderer det selv. Pdd synes jeg det er for dyrt i forhold til hva man får ut av det, og hvor "byggevennlig" det er hvis man vil ha mer.
Fabian
Tlf. 41 42 64 20