3D bilde av Link ECU mappet...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

3D bilde av Link ECU mappet...

Post by t_huseby »

Er det noen som har 3d bilde av sine fuel/tennings map fra link ECU???

Kunne vært artig å delt sine "map" slik at man kan sammenligne og vurdere sine egne "map".

Her er i allefall mitt:
Image

Monterte link'n etter å ha hatt den ute av bilen i vinter, og koblet til DLL og dette er mappet som kom frem. :)
Ser ut til av den har "tunet" seg litt rart???

Jeg har bestillt ny chip fra FM sammen med bremse skivene som kommer før helgen, da skal jeg sjekke mappet før det blir gjort no fin tuning. Chipen som står i nå tror jeg er fra 2002...

Redigert:

Og her er tennings mappet:

Image
t_huseby ---> Redrider
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

hva skjedde med tenningen din ved 5000rpm på row5? ..hmm..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Å beklager for å poste feil map... Det er brutter sine map.
Når han tar et drag på tredje giret så får han skikkelig "kutt". Omtrent som fuel kutt på org. turbo biler, bare brutter har satt "boost limit" på 203kpa = 1 bar så det kan ikke være det.
Da vi sjekket mappet hans la vi merke til at den har dratt ned tennigen i row 5, men hvorfor har vi ikke funnet ut enda. Dette skjer ikke i andre giret.
Må nok loggo litt mer, og se litt på forskjellige motor parametere.

Anyway.... Her er mappet fra min bil.

Image
t_huseby ---> Redrider
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Her er mine slik de er for øyeblikket.
Tenning er helt standard.
100 row er litt i feteste laget men fungerer utmerket.

Image

Image

Den mappen til broren din ser litt texas ut.
Det hoppet i tenning kan skyldes at det har forekommet tenningsbank.
Linken vil da senke tenningen med diverse grader for den sonen.
Hvis det da gjøres en Store blir endringen permanent.
Det er lett at dette kan skje hvis man driver å endrer på parameterene for ladetrykk og tester med litt grisekjøring innimellom.

Jeremy hos FM driver å pusler med en ny basemap nå http://forum.miata.net/ubb/ultimatebb.p ... 1;t=030222
Jeg har fått den på mail nå men får ikke sjekket den ut før jeg blir ferdig med oljereturen.
Hvis dere har mye problemer ville jeg fått tak i siste versjon av chip og basemap og startet med blanke ark.
Siste versjon av tuningmanualen er også en del mer omfattende enn denn jeg brukte før jul.

Jeg har brukt RTLink med DLL når jeg tuner. Meget snedig å få lydsignal når man er i en sone samt å kunne få melding om knock og andre ting som skulle inntreffe i realtime.

Ellers har jeg noen problemer med styringen av ladetrykke på den trange T25en min.
Jeg får noen svingninger i ladetrykket over 5K som jeg ikke får kompensert med wastegateparametrene i Linken.
At den faktisk feiger ut og mister trykk skyldes at T25en er litt i trangeste laget + for mye baktrykk (org. eksos)
Det som ikke stemmer er svigningene som blir større jo høyere gir (belastning) man kjører i.
Kjører nå på 12 psi/0,8 bar.
Jeg gjetter på at det er en eller annen slangekobling som driver å slipper ut litt luft når lufthastigheten blir for stor eller at PCV saken mellom toppdeksel og innsug driver å ånser seg.
Image
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Hmm. Det kom ikke så mange "map" bilder her gitt. Trodde det var en del med link her nå.....

Arildh: Ser at fuel mappet ditt ligger mye lavere enn mitt på trykk siden. Har du fått laget et map til T-25 turbo'n???

Standar mappet fra FM er vel egentlig laget for T-28 som følger med i FMII kitet??? Siden tenningen til brutter blir justert ned ved 5-5,5k rpm tror jeg at greddy turboen kanskje er litt større enn T-28. (Større turbo = mer luft = magrere blanding = knitre-knitre) Vi får prøve å fete opp blandingen hans litt... :) :) Og beholde standar tennings verdi.

Redigert...

Legger ut et bilde fra litt data logging. :)
Dette er 1. til 4. gir. Lader ikke så mye heller. Første turen i år, og første tur med datalogg.

Image
t_huseby ---> Redrider
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

skulle vel heller tro at tenningsjusteringen skyldes mye varme med bank som resultat, enn at turboen er for stor.. er nok heller tvert om at greddy turboen leverer mindre enn T28'n..

skal vel prøveå få logget litt på min / AnDeRs sin til helgen.. og enda mer når WBo2 er i boks, blir morro å se forskjellene :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 89 BMW 327i 755whp)
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Det at mappen min har lavere tall kan skyldes 550cc dyser som gir mer bensin på samme verdier enn 440cc dysene.
At mappen blir litt fet for T25 går bra. Hadde vært værre om det gikk magert.
Problemet mitt nå er for mye baktrykk. Håper på å få gjort noe med dette i løpet av mai.
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Hehe... Ekstra bensin kjøler jo forbrenningen også.. ;)

Ja, når det er 550 dyser så er det jo klart at det blir forskjellig map. (jeg burde vel egentlig ha husket at du hadde det) ;)

Men det med at varmen forårsaker tennings bank... Nå har det seg jo slik at veldig mager blanding forårsaker varm forbrenning som da igjen kan føre til tenningsbank. Og slik jeg ser det så kan en turbo som er for stor til et spesifikk map gi for mye volum luft ved samme trykk. Også er jo FM link'n kjent for å være ganske trygg å kjøre med selv opp til 1 bar med en T-28, slik jeg har skjønt det. Så hvis en TD04H turbo er mindre enn T-28 så skulle det hvertfall ikke bli no tenningsbank. (hadde man bare hatt WBo2 så hadde man funnet det ut med en gang om det er mager blanding) :|

Når det gjelder baktrykk så er det noe jeg også sliter med. Det er 2,5" fra turbo ned til Cat replacement, og resten er 2" (tror jeg) effektanlegg for NA motor. Sikkert ikke best flow med tanke på turbo flowen i eksosanlegget. Må vel prøve å få bytta resten i løpet av sommeren.
t_huseby ---> Redrider
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

økt innsugstemp gir jo økt bank.. mer enn det økt oksygeninnhold gjør.. temperaturen som gir banket, ikke luftmengden, da går den bare magert..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 89 BMW 327i 755whp)
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

1:
Innsugs tempen er under 20 grader så den har ikke no innvirkning på bank i dette tilfellet.
¨
2: Ja, økt oksygen innhold gir mager blanding, og det er mager blanding som gir høy forbrenningstemperatur. Når den tempen blir for høy vil blandingen selv antenne. (tenningsbank) Å øke oksygenet gir jo samme effekt som å minske på bensinen.
t_huseby ---> Redrider
Post Reply