NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Mikel »

Når man har først fikset én ting, går noe annet i stykker :roll:

Hadde første langtur i går etter å ha fått fikset bresmser og håndbrekk. Etter 5 timer ble det tyngere å få bilen i gir, men ikke så ille at jeg tenkte noe serlig over det. På det tidspunktet regnet jeg med at det var trøtthet etter en lang dag på ski i fjellet som spilte meg et puss. Men da jeg kun hadde 45 min igjen av kjøreturen nektet bilen å gå i gir etter stopp ved en rundkjøring. Etter gjentatte pump med clutchen gikk den i første og resten av girene gled fint et stykke før det låste seg igjen. Deretter gjentok dette seg hyppigere og hyppigere. Til slutt måtte jeg pumpe clutchen opptil 5-7 ganger mellom nærmest hvert girskift.

Umiddelbare tanker var at dette har noe hydralikken mtp pumping for å bygge trykk.
Symptomer:
- Nekter å gå i gir
- går i gir etter gjentatte pump med clutch
- glir innimellom fint i gir
- ingen synlige lekasjer på garasjegulv
- nesten maks på clutchvæskeresorvar (tror det er samme nivå den har vært på siden siste service)

Jeg har lest litt rundt på forums og syns dette høres ut som et slavesylinderproblem, men ville da tro at jeg skulle vært tom for clutchvæske? Har ikke fått sjekket slavesylinderen for lekasje enda, skal få gjort det når jeg finner tid. Likevel er det kanskje ikke å forvente at det er lekasje der når ikke nivået i clutchvæskeresorvaret er endret? Hørt at denne slavesylinderen kan være et svakt punkt på Mx5, kan det være veldig liten lekasje her som har gjort at det har kommet luft i systemet uten at det har kommet vesentlig væske ut?

Holder foreløpig en knapp på slavesylinderen intill jeg har fått undersøkt nærmere. Eller er det noen som med en gang kan tenke seg at det er noe annet?

Tid til å skru og penger er desverre tilnærmet lik 0 for tiden, så dette gjør studenthverdagen litt mer spennende :)
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

99.5% på slavesylinder.
Enkel og billig fix.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Miatapowers »

Min erfaring sier master, eg har byttet master på 3 av bilene mine, samme symtom som deg,, Pakningene blir harde og slipper forbi, ved kjappe tramp så utvider dem seg litt igjen og tetter for å pumpe så man får clutche, Så eg vil si 50-50 eg, :D Når mine slaver har vert ødelagt så har dem funket så lenge eg har hatt væske på dem.. Men kan og vera så enkelt så bare litt luft i systemet etter du har jobbet med bremsene..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 745
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Lloyd »

Ville og sagt slavesylinder.

Men basert på samme clutchvæske nivå, og miatapowers erfaring med master'n, så er det faktiskt grei kjangs for det er synderen.


Sjekk etter væske i belgen til slaven. Er den fin, bytt eller overhal masteren.
Mine 20 øre! :)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1124
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by MX-Jon »

Lloyd wrote:Sjekk etter væske i belgen til slaven. Er den fin, bytt eller overhal masteren.
Mine 20 øre! :)
Jeg setter også pengene mine avhengig av om du finner væske i belgen til slaven. Tror det vil gi gode odds og sikker gevinst :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Fabiz »

Man får jo begge pumpene til under 60$, så det kan jo kanskje være like greit å bytte begge? :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Mikel »

Takk for alle svar! Fikk undersøkt belgen i går kveld. Der piplet det frem væske og ny slavesylinder er på vei i posten. :D Håper det kommer før helgen slik at jeg får bilen på vegen før neste uke.

Lufting av clutch, er dette en smal sak? Og hvor "åpner/lukker" man? :)
Det positive med at ting går i stykker er at man lærer seg å skru og man blir bedre kjent med bilen :D
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1124
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by MX-Jon »

Mikel wrote:Lufting av clutch, er dette en smal sak? Og hvor "åpner/lukker" man? :)
Det er på samme måte som å lufte bremsene. Lufteskruen sitter på slavesylinderen, du ser den lett. Jeg pleier å løsne høyre hjul, det gir god adkomst.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Mikel wrote:......
Lufting av clutch, er dette en smal sak? Og hvor "åpner/lukker" man? :)
Det positive med at ting går i stykker er at man lærer seg å skru og man blir bedre kjent med bilen :D
En 15 år gammel bil vil alltid trenge litt ettersyn, selv en MX5.
Da er en slik sak god å ha ........

Image

Den kan kjøpes i butikk i Oslo http://www.automobilia.no eller på nett:
http://www.amazon.co.uk/Mazda-MX-5-Serv ... =pd_cp_b_1

Så slipper du å spørre her på forumet, hver gang du lurer på noe.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Steinar »

Helt enig, en god verkstedhåndbok er god å ha.
Har alltid hatt en verkstedhåndbok til alle mine kjøretøy. (Clymer, Haynes og/eller org.)
På den annen side: Helt OK med spørsmål. Det finns en del kunnskap her på forumet.
Slik kan andre også få bygd opp litt kunnskap om MX 5, og bil generelt.
Ingen spørsmål er for dumme. Folkeopplysning.
Av og til kommer jo det samme temaet/problemet opp flere ganger.
Greit nok.
Det er sikkert at 10 andre har lurt på det samme.

Steinar
(Voksen gutt som stort sett mekker selv.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Å beskrive lufting av klutsj på en god måte er faktisk en ganske omfattende oppgave.
Da bør man gjerne også supplere med bilder og figurer.

Lufting av klutsj er jo beskrevet allerede på en utmerket måte i disse servicehåndbøkene (som mange kanskje ikke tenker over at finns).
Ofte kan svar på et teknisk spørsmål være å henvise til god informasjon som allerede eksisterer.

Det er mange tekniske spørsmål som ikke er så lette å finne svar på.
DA, er forumet en fin ting å ty til.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Mikel »

Takk for svar.
Jepp, har en Haynes og den brukes mye. Grunnen til at jeg spurte var at jeg ikke har hatt den tilgjengelig i det siste og lurte på om dette er vanskelig fordi jeg tenkte å prøve å beregne hvor mye tid jeg måtte sette av til dette. Om noen mener spørsmålet var unødvendig beklager dette. Et kjapt googlesøk hadde vært mer effektivt.
Her er eks en koselig liten snutt av Chuck Lyons som dekker hele prosessen ved bytting av slavesylinder.
http://www.youtube.com/watch?v=dV0ZxMWlUss
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by 2re »

Spørsmålet er på ingen måte unødvendig. Alltid noen som lurer på dette. Men som det er sagt er henvisning til den beste kilden til informasjon noen ganger kanskje det beste svaret :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Re: NB vil ikke i gir. Slavesylinder?

Post by Mikel »

Helt enig :)
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
Post Reply