Hadde første langtur i går etter å ha fått fikset bresmser og håndbrekk. Etter 5 timer ble det tyngere å få bilen i gir, men ikke så ille at jeg tenkte noe serlig over det. På det tidspunktet regnet jeg med at det var trøtthet etter en lang dag på ski i fjellet som spilte meg et puss. Men da jeg kun hadde 45 min igjen av kjøreturen nektet bilen å gå i gir etter stopp ved en rundkjøring. Etter gjentatte pump med clutchen gikk den i første og resten av girene gled fint et stykke før det låste seg igjen. Deretter gjentok dette seg hyppigere og hyppigere. Til slutt måtte jeg pumpe clutchen opptil 5-7 ganger mellom nærmest hvert girskift.
Umiddelbare tanker var at dette har noe hydralikken mtp pumping for å bygge trykk.
Symptomer:
- Nekter å gå i gir
- går i gir etter gjentatte pump med clutch
- glir innimellom fint i gir
- ingen synlige lekasjer på garasjegulv
- nesten maks på clutchvæskeresorvar (tror det er samme nivå den har vært på siden siste service)
Jeg har lest litt rundt på forums og syns dette høres ut som et slavesylinderproblem, men ville da tro at jeg skulle vært tom for clutchvæske? Har ikke fått sjekket slavesylinderen for lekasje enda, skal få gjort det når jeg finner tid. Likevel er det kanskje ikke å forvente at det er lekasje der når ikke nivået i clutchvæskeresorvaret er endret? Hørt at denne slavesylinderen kan være et svakt punkt på Mx5, kan det være veldig liten lekasje her som har gjort at det har kommet luft i systemet uten at det har kommet vesentlig væske ut?
Holder foreløpig en knapp på slavesylinderen intill jeg har fått undersøkt nærmere. Eller er det noen som med en gang kan tenke seg at det er noe annet?
Tid til å skru og penger er desverre tilnærmet lik 0 for tiden, så dette gjør studenthverdagen litt mer spennende