Ratt uten airbag i NB?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 968
Status: Offline

Re: Ratt uten airbag i NB?

Post by Stalfa »

NorMaz wrote:BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer!
Hun har iallefall ikke behov for hjelm. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 1060

Post by Fabiz »

Jeg synes det er fabelaktig fascinerende å lese hva folk skriver i denne tråden.

Hvis man i utgangspunktet er så uhorvelig redd for konsekvensene av en kollisjon, hvorfor setter man seg da inn i en av markedets minste og skjøre biler, som attpåtil er en cabriolet?! :lol:

Er det noen her som i det hele tatt har kursing eller opplæring i kollisjonssikkerhet? Tror virkelig folk her at en ratt-airbag er forskjellen på liv og død i en MX5 NA/NB i 100km/t? Biler som har deformasjonssoner som en boks med tomatbønner? Nei, gutter, jeg tror dere med god samvittighet kan bytte ut rattene deres.

MX5 NA/NB er laget for at kreftene skal gå gjennom nedre del av bilen, men dette er veldig primitivt. Tester har vist at airbagen tar i mot hodet, men at brystseksjonen får seg en real trøkk. Så ille at det faktisk kan føre til skader på indre organer.

Her er en Euro NCAP-test i 64km/t. Hva tror dere skjer i 80 eller 100km/t?

Har dere dødsangst og absolutt må kjøre små biler, så vet jeg at VW Up! fikk toppscore i NCAP. :)

God sommer, kos dere med bilene deres!

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 978

Post by Legendary »

Støttes!^

Euro NCAP - testene er jo forøvrig ikke veldig relevante om du kolliderer med et annet kjøretøy. Tenk deg en NA på knappe tonnet fronte med en god 3-tonns Tahoe i 100 km/t. Om du har airbag eller ikke da, er ditt minste problem.
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 967

Post by Ørnbjørn »

OT:Når ein tenker sikkerheit — å køyre utan skikkelig bøyle er meir kokkos som uten airbag.

Image

ON: Trådstarter, sjekk ut denne tråden http://mazdaroadster.net/showthread.php ... eel-thread for ratt-inspirasjon
NorMaz
0 RPM
0 RPM

Post by NorMaz »

Hauk wrote:
NorMaz wrote:BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer! :shock:
Priceless... Ikke den skarpeste skjeen i toalettmappa.

Når hun fronter i 47 km/t ender hun opp nettopp som en brokkoli, mens "vi andre" går ut av bilen med ei øm skulder/brukket ribbein.
Hun ER "blond" ja!

Men en ting som er helt sikkert er at hun ikke fronter i 47 km/t, BMW'en hennes har aldri sett så lave hastigheter.
På den annen side har hun to store airbager innebygget, så de kanskje utligner manglende bruk av sikkerhetsbelte? :lol:
NorMaz
0 RPM
0 RPM

Post by NorMaz »

Fabiz wrote:Jeg synes det er fabelaktig fascinerende å lese hva folk skriver i denne tråden.

Hvis man i utgangspunktet er så uhorvelig redd for konsekvensene av en kollisjon, hvorfor setter man seg da inn i en av markedets minste og skjøre biler, som attpåtil er en cabriolet?! :lol:

Er det noen her som i det hele tatt har kursing eller opplæring i kollisjonssikkerhet? Tror virkelig folk her at en ratt-airbag er forskjellen på liv og død i en MX5 NA/NB i 100km/t? Biler som har deformasjonssoner som en boks med tomatbønner? Nei, gutter, jeg tror dere med god samvittighet kan bytte ut rattene deres.

MX5 NA/NB er laget for at kreftene skal gå gjennom nedre del av bilen, men dette er veldig primitivt. Tester har vist at airbagen tar i mot hodet, men at brystseksjonen får seg en real trøkk. Så ille at det faktisk kan føre til skader på indre organer.

Har dere dødsangst og absolutt må kjøre små biler, så vet jeg at VW Up! fikk toppscore i NCAP. :)

Fabian
Ser poenget!
Men jeg ville faktisk ønsket meg airbag om jeg kolliderte i lavere hastigheter enn 100 km/t også. For nettopp det er vel faktisk (nesten) ikke mulig? Det er vel bare på firefelts motorvei det er lov å kjøre i 100 eller? :roll:
Uansett; jeg tror ikke MX5 er en sikker bil, men tror fortsatt den er litt sikrere med airbag, enn uten.
NorMaz
0 RPM
0 RPM

Post by NorMaz »

NorMaz wrote:
Fabiz wrote:Jeg synes det er fabelaktig fascinerende å lese hva folk skriver i denne tråden.

Fabian
Ser poenget!
Men jeg ville faktisk ønsket meg airbag om jeg kolliderte i lavere hastigheter enn 100 km/t også. For nettopp det er vel faktisk (nesten) ikke mulig? Det er vel bare på firefelts motorvei det er lov å kjøre i 100 eller? :roll:
Uansett; jeg tror ikke MX5 er en sikker bil, men tror fortsatt den er litt sikrere med airbag, enn uten.
Selv om spørsmålet var om det var lovlig, og om det går igjennom EU-kontrollen - ikke om det var fornuftig eller ei.
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 829

Post by obi-one »

Her er det selvsagt lov å mene mye forskjellig, men et par facts:

Fact 1
Risiko= Sannsynlighet ganger konsekvens

Dette betyr at det å legge til/fjerne airbag ikke påvirker sannsynligheten for ulykke, bare reduserer konsekvensen. En hovedårsak til at jeg landet i MX5 og ikke en motorsykkel er at sannsynligheten for ulykke ikke er så veldig mye større i en MC enn en bil, det er bare konsekvensene som blir så mye større.

Dersom man kunne bytte ratt til en tøft ratt uten airbag når man skulle kjøre på bane, så var jo det ideelt......

Fact 2
Det er en grunn til at det på de fleste (alle?) airbager står skrevet SRS Airbag. SRS står for Supplementary Restraint System, dvs airbagen er designet for å virke sammen med bilbeltet. Blondiner eller andre som kjører uten sikkerhetsbelte risikerer derfor å bli enda fortere grønnsak, siden de i kollisjoner der airbagen løser ut vil få denne "i trynet" med enda større kraft siden de har rukket å bli kastet enda nærmere rattet. (en av årsakene til at automatiske beltestrammere kom inn i bildet)

Fact 3 (iallefall en ganske faktaorientert link)
http://www.telegraph.co.uk/motoring/new ... acing.html
Essensen her er at airbagen er designet for å virke i bilens levetid og at selve "pyroputeenheten" tåler tidens tann.

(airbaglampa slår ut på brudd/slitne kontakter i selve strømkretsen som skal fyre av airbagen eller i noen av sensorene, slik jeg oppfatter det)

Jeg støtter Eriks syn på at det er rart å koble vekk slikt, men har respekt for at folk som er veldig opptatt av utseende ønsker seg noe annet, som "racecar" på bane er jo noe av poenget med avkjøringssoner og dekkbarrierer at man ikke trenger airbag, men her er jo også sannsynligheten for å møte en SUV fra motsatt fil noe lavere.

Så for rene "trackday" setups, så er det helt OK, men da bør jo selvsagt bilen kjøres til og fra på trailer 8)
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 967

Post by Ørnbjørn »

Sidan det er ein bil som aldri blei levert utan airbag kan det nok vera vanskeleg å få godkjent. Ein ven fekk det til i sin Honda, sjølv om denne hadde airbag originalt ved å vise til ein utgåve som ikkje hadde det og med ein velsignelse frå Honda Norge, samt TUV på hub og ratt.
Post Reply