Rustsveising
Da har jeg endelig fått utbedret noen rustskader på bilen. Den mest bekymringsfulle delen av dette var ikke kanalene, men snarere en av de langsgående bjelkene under bilen.
I et område der bjelken er skjøtet fant jeg for en tid tilbake litt bobler i tectylen. Etter litt pilling med en skrutrekker fant jeg rust, og under rusten fant jeg et hull!!
Ikke gøy.
Jeg har hatt bilen inne hos en gammel rallysjåfør som har sveiset biler siden Gerhardsen var statsminister. Hullet viste seg å skyldes en gammel deformasjon i bjelka. Antakeligvis har bilen subbet nedi et eller annet, som har gitt bjelka en bulk. Om det er jeg som har påført denne skaden vet jeg ikke. Det som likevel er merkelig, var at bulken var "sparklet" igjen med noe gummi aktige greier, og det var tectyl over.
Jeg tectylbehandlet bilen i 2004. Om det er tectylgutta som har brukt denne gummimassen, eller om det er forrige eier som har gjort det (før 2001) vet jeg heller ikke.
Uansett.... Under tectylen, under gummigørra, skjulte det seg enda mere rust.
Den råtne delen ble skjært vekk, bulken rettet ut, rusten slipt vekk og nytt metall ble sveiset over. Han gikk over de andre skjøtene i bjelkene og konstaterte at disse var bra, men at jeg på sikt burde fjærne tectylen og kontrollere disse områdene.
Neste punkt på lista var de velkjente kanalene.
Høyre side så ganske bra ut, men venstre side så slik ut :
Jeg har lest mye om dette problemet og ofte skjuler det seg dramatiske skader bak et slikt ytre. Ofte også rust oppover på innsiden av de bakre hjulbuene.
Da jeg ikke har antydning til rust på hjulbuene valgte jeg å gjøre inngrepet så lite som mulig.
Det viste seg og å være en god avgjørelse, for rustangrepet på innsiden viste seg å kun være overflaterust. Ingen gjennomrusting. Om det skjuler seg noe lengre opp vet jeg jo ikke, men når det området som faktisk var angrepet så slik ut på innsiden, føler jeg dette gir en indikasjon på at ting står bra til. Jeg fikk ihvertfall høre at dette var en 89-modell i svært god stand
Slik ble det seende ut til slutt. Da mangler bare noen dagers tørking, maskering og svart matt lakk.