effektanlegg

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

HansT wrote:Denne gir mye svar på hvor mye en kan forvente av HK ved bl.a. å bytte de ulike delene på eksosanlegget.

Fyren anbefaler bl.a. IKKE å bytte kat.. (siste linje i punkt 2.)

http://members.aol.com/solomiata/CheapHP.html

Dette gjelder selvfølgelig ikke når en snakker om turbo eller kompressor biler med overtrykk..

Det står mye bra i denne artikkelen. Det er et godt poeng at man ikke bør fjerne katalysatoren ved original motor/eksosanlegg - dette vil aldri gi økt effekt da den største motstanden er fra katalysator og bakover, og i mange tilfeller er det målt MINDRE effekt og dårlig motorgange på mange forskjellige biltyper etter denne modifikasjonen. Det er viktig å presisere at dette dreier seg om å fjerne katalysator, IKKE å bytte den i en ny:-)

Skifter man derimot til sportseksos hele veien, og erstatter manifoil med grenrør bør man også skifte katalysator til en med større gjenomstrømming (f.eks JR High Flow) slik at den originale kat ikke blir en begrensende faktor.

Dette blir spesielt viktig ved kompressor, som trykker mye mer luft gjennom hele systemet. Det vil da være mulig å hente ut litt ekstra ved å fjerne katalysator fullstendig, men vil være vanskelig å få gjennom EU-kontroll ved måling av avgasser. Dessuten anbefaler vi vel ingen å være miljøsvin:-)
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

rt: hva om en bare skal ha effektanlegg? Tjener man noe på sportskatt eller testpipe da? Eller er det bare hull i hodet og bortkasta penger? :)
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

steffen wrote:rt: hva om en bare skal ha effektanlegg? Tjener man noe på sportskatt eller testpipe da? Eller er det bare hull i hodet og bortkasta penger? :)
Det er ikke noe poeng i skifte ut/fjerne katalysator (bortsett fra defekt enhet) hvis man ikke skifter ut original manifoil. Skifte av manifoil til grenrør har heller ingen effekt (bortsett fra lyd) hvis man ikke allerede har effektanlegg fra kat og bakover.

Effektanlegg vil ha en effekt "på egne ben": Mest lyd og utseende, litt vektreduksjon og et par-tre hk ekstra. Synes utseende, lyd og at det er rustfritt er det viktigste hvis man ikke foretar andre modifiseringer - man merker ikke 2-3 hk annet enn litt bedre gassrespons, omtrent som K/N filter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det er vel med dette som alt annet... det er det svakeste ledd som man må få vekk... eller i dette tilfellet - det "trangeste" ledd...

Jeg har CAI og vil tro at uten sportseksos hele veien vil ikke CAI'en gi det den kan...

og CAI virker, spesielt i høyere fart... dette merket jeg på autobahn, jeg ønsker meg en SC men istedenfor å kjøpe den først, så har jeg nå uansett gjort endel som vil hjelpe SC'en når den kommer! inkl. borla anlegget som er rett rundt hjørnet... :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Skulle vært som på mopeder. Husker tilbake da vi var drittunger. Hadde en Motorhispania Furia som gikk maks 50 opp en bakke. På med effektpotte, bang, 95 opp bakken :D
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

steffen wrote:Skulle vært som på mopeder. Husker tilbake da vi var drittunger. Hadde en Motorhispania Furia som gikk maks 50 opp en bakke. På med effektpotte, bang, 95 opp bakken :D
hmmm når du var drittunge med Motorhispania, er ikkje lenge siden dette då, når eg var drittunge gikk det i susuki x-1 og slike andre oldiser.. eg hadde en nyere susuki zr 50 chopper eg... :lol: Kunne tenkt meg en ny eg, greie mopeder å trimme å driftssikre,, gikk som f også,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Om du stikker innom svensen eksos så får du dei til å lage cat erstatter i ønsket rørdiameter osv...
koster ikke så alt for mange kronene
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

glaibilenmin wrote:Om du stikker innom svensen eksos så får du dei til å lage cat erstatter i ønsket rørdiameter osv...
koster ikke så alt for mange kronene
Hvor holder han til? Eventuelt internettadresse?
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Nærmeste for deg er vel på Sola, Svendsen Eksos.com
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

EspenSort92 wrote: Jeg har CAI og vil tro at uten sportseksos hele veien vil ikke CAI'en gi det den kan...
Dette kan jeg bekrefte, jeg har på min bil tidligere hatt Greddy sportseksos og CAI, og så etter det kjørt med orginal eksos og CAI (har en samboer som syntes Greddy anlegget ble vel slitsomt å høre på når vi kjørte turer på mer enn 10 min). Det var merkbart bedre drag i bilen med både sportsanlegge og CAI en det var med bare CAI.

Hvordan er lydkurven ved montering av sportseksos når man har SC?
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Post Reply