Impress og kjøreegenskaper

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by brokkoli »

Tror ikke senking påvirker scrub radius. Fordi du forflytter hjulet og fjæren nærmere kjøretøyet.

Samme hvis du endrer felgstørrelse og hjulradiusen, du forflytter bakken nærmere kjøretøyet.

Image


Jeg tenker forresten å gå for 6ul 15x7.5 når jeg kjøper nye felger, de har ET42. Føler det er innenfor, blir litt endring av scrub radius, men ikke så veldig mye.



En annen ting som er interessant er at Mazda leverte NB med ET40 og NA med ET45. Endret de nullpunktet til scrub radiusen mellom modellene eller fant de ut at de heller ville ha positiv scrub radius? I så fall hvorfor endringen?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Rudolf »

GTX-Lars wrote:Ein liten ting mens eg er i det tankefulle hjørna: Ein har jo deformasjon i dekk og foringar. Når ein presser bilen hardt i svingane så kan ein rekne denne deformasjonen i centimeter. Sjølvsagt litt mindre på innerhjul, men dei har jo ikkje så mykje kontakt med underlaget. Så; kan det vera grunnen til at banebilar brukar lavare innpress - for å kompansere for deformasjonen i gummi...?
Jeg tror nok de har stabilitet og veigrep som årsak til lavere innpress.
Husk at vesentlig breiere dekk enn originalt gjør at du må flytte hjulet utover for ikke å subbe i understellet.
Utover kan du alltids "rydde" plass ved å rulle skjernmer eller bruke breddere.
torbra wrote:Dettte var interessant. Den grønne NA jeg kjøpte i Tyskland har et30 felg, og det knaker i forstillinga når jeg skal svinge i lav fart. Nå har jeg satt den bort for vinteren, og det blir definitivt et45 til våren. Og da 14". Men, tenker jeg feil, blir ikke scrub-vinkelen uforandret med senkefjærer? Det ser jo ut som at aksen er lik uansett.
Scrub-radius blir uforandret av senking.
Camber vinkelen derimot, blir veldig endret når bilen senkes (hvis du ikke justerer den tilbake).
Her en figur av den s.k. Camber-kurven for en NB:

Image

Her er en god side med interaktive Camber-kurver (krever Java): http://www.virkki.com/jyri/miata/camber/
Og en (av mange) utmerkede sider fra Fat Cat som omhandler temaet: http://www.fatcatmotorsports.com/FAQ1.htm
Lloyd wrote:Vist eg tenker rett her nå.

Med double wishbone blir denne vinkelen gjennom øvre og nedre bærekuler?

Det blir med andre ord en fast forutsetning hvor vinkelen havner uavhengig av posisjon på understellet.
Altså, senking eller ei, feil ET blir feil ET.

Sånn som den skrå vinkelen på bildet her.
Image

Eller?
Nettopp!
En NA har Offset/inpress/ET på 45mm
En NB har Offset/inpress/ET på 40mm
En NC har Offset/inpress/ET på 55mm

Dette er den offset som skal til for å få en scrub-radius på 0.
Det er ikke mulig å endre dette uten å bygge om understellet.
brokkoli wrote: .......
En annen ting som er interessant er at Mazda leverte NB med ET40 og NA med ET45. Endret de nullpunktet til scrub radiusen mellom modellene eller fant de ut at de heller ville ha positiv scrub radius? I så fall hvorfor endringen?
Jeg tror alle modellene har Scrub-radius på 0 ved de oppgitte offset (jeg vet at NA har det).
Hvorfor? Nei det må nok Mazda sine ingeniører svare på.
Men et veldig interessant spørsmål.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Sunnmøring »

Har akkurat fått 4stk 20mm spacers i posten.
Håper bilen ikkje blir trasig å køyre når eg får montert dei....
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Sunnmøring wrote:Har akkurat fått 4stk 20mm spacers i posten.
Håper bilen ikkje blir trasig å køyre når eg får montert dei....
Hvis du har hjul med offset 45, så blir jo resultatet det samme som offset 25.
Da får du en scrub-radius på 20mm.

Oppsettet ditt blir også utenfor lovlig grense på max endring +- 7.5 mm.

Kjøreegenskapene får du jo kjenne på selv :wink:

Jeg er fristet til et lite sitat fra siste avsnitt i boka "Mazda Miata Performance Handbook" om hjul og dekk.
Det lyder slik :

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Fabiz »

Det heter forresten "innpress", og ikke "impress" (imponere). :)

En annen ting når vi er inne på innpress i forhold til endring:

En felg som er støpt/smidd med ET25 vil alltid være bedre enn en felg med f.eks. ET35 med spacer.
Spaceren vil alltid være "enda et ledd" i hjulutrustningen, som vil kunne lage vibrasjoner og "ødelegge" kjøreegenskapene. En annen ting er at alle spacere som ikke er skrudd vil kreve lengre bolter, og når man da har dette "partiet" på 3-25mm uten gjenger, så vil dette være et potensielt tretthetspunkt. I verste fall sørger dette for at boltene kan knekke ved hjulkontakt med f.eks hull eller curbs.

Skrudde spacere er bedre, men det er fortsatt ikke en god løsning. Og jo da, jeg vet at det finnes biler som er levert originalt med spacere, deriblant flere Porscher. Her er det jo tatt stilling til bruk av spacere, og det ligger flere tusen timer med prøving og feiling bak. Så nei, det er ikke noe godt argument. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by brokkoli »

Fabiz, såvidt jeg vet så er du en av de her som har gjort den mest drastiske endringen av impress, fra 45 til 0. Hva tenker du om det som blir sagt i tråden? Hvorfor så lavt impress? Felgene er veldig stilige, men jeg hadde aldri turt å endret impress så mye.

Jeg prøver ikke å være slem eller å kritisere deg, er bare interesert i grunnlaget til valget ditt.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Miatapowers »

Ja eg er også interesert i å vite litt om dette, Eg har 16x8 et 0 felger liggende på rimien her og venter på meg,, men vet ikke om eg bare skal revurdere hele prosjektet mitt og gå for originalt oppsett, eg hadde jo 9x16 med et 20 på min na, og den var grei å kjøre den, men ble jo tyngre å kjøre, men på lek og morro så synest eg den var grei, synest gjennoppretningen føltes sterkere på denne, men den bilen var jo kun lekebil, bilen eg har nå vil eg også kjøre med, er jo i daglig bruk..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Fabiz »

Det blir litt feil å spørre meg, da jeg ikke bygger bil for at det nødvendigvis skal være optimalt, men for at det skal være en bil jeg selv er fornøyd med.
Etter mange år i VAG-miljøet klarer jeg ikke heeelt å legge fra meg at det noen ganger skal se bedre ut enn det funker. :)

Men, kjapt regnet:

Originalfelg er 14x6 ET45.
Min felg er 9x15 ET0.

Min felg vil da klarere 6,9mm lenger ut fra fjærbeinet enn originalfelgen. Den vil også stikke 81,3mm lenger ut enn originalfelgen, derav skjermbredderne.

Bilene våres med doble A-armer foran og bak vil nok ikke reagere så mye på dette på grunn av hjulopphengets natur, men skrubberadius vil jo være et tema vi ikke snakker om lenger. :)

Har tatt et bilde av en annen norsk bil med samme oppsett som jeg kjører. Ser jo veldig bra ut, og det funker i følge eier veldig bra på Rudskogen også.
ImageIMG_3882 by fabianrosenberg, on Flickr

Jeg tror at på baner som Rudskogen, Våler, Nürburgring osv. så vil det være en fordel med økt sporvidde og kontaktflate som disse hjulene gir. I superstage, autoslalom og på gokartbaner ville jeg nok derimot moderert meg på både bredde og innpress.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re:

Post by Sunnmøring »

Rudolf wrote:
Sunnmøring wrote:Har akkurat fått 4stk 20mm spacers i posten.
Håper bilen ikkje blir trasig å køyre når eg får montert dei....
Hvis du har hjul med offset 45, så blir jo resultatet det samme som offset 25.
Da får du en scrub-radius på 20mm.

Oppsettet ditt blir også utenfor lovlig grense på max endring +- 7.5 mm.

Kjøreegenskapene får du jo kjenne på selv :wink:

Jeg er fristet til et lite sitat fra siste avsnitt i boka "Mazda Miata Performance Handbook" om hjul og dekk.
Det lyder slik :

Image

Erik
Skivene eg har er av typen som blir skrudd fast til navet. Fekk montert dei i dag, men fekk diverre ikkje prøvekjørt dei med sumarfelgane mine (Rota RB, et35). Eg oppdaga at eg må valse bittelittegranne framme og bak, samt file ned hjulboltane 4-5mm pga av at dei går igjønom spaceren og treff felgen.

Fekk heldigvis på vinterhjula, som er på orginal mazda felg. Kan ikkje rapportere noko vetugt om køyregenskapar her helder, ettersom det hadde lagt seg nysnøv på vegane der eg bur, og tida vart brukt opp på å leike seg i snøven. Det einaste eg kan sei er at vinterdekka ser bedre ut på bilen med 20mm spacer :P

Alt i alt trur eg ikkje eg får nokon betydelig scrub radius ettersom eg køyrer maksimal lovlig diameter på sumardekka mine, på vinterdekka har eg inga aning kor eg ligg an :P
20mm spacer gir meg meir positiv scrub radius, mens større dekkdiameter gir meg meir negativ scrub radius. right??
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

Sunnmøring wrote: ....................
Alt i alt trur eg ikkje eg får nokon betydelig scrub radius ettersom eg køyrer maksimal lovlig diameter på sumardekka mine, på vinterdekka har eg inga aning kor eg ligg an :P
20mm spacer gir meg meir positiv scrub radius, mens større dekkdiameter gir meg meir negativ scrub radius. right??
Nei.
Scrub-radius har ingenting med bredden på dekkene å gjøre.

Hvis du har et hjul med 45 offset og 20 mm spacer, så blir scrub-radius 20 mm (det merkes!)
Hvis du har et hjul med 20 offset og 20 mm spacer, så blir scrub-radius 25+20=45 mm (det merkes veeeldig!)

Alt dette skjer uansett hvor brede eller smale dekk du setter på.

Tenk deg bredere dekk på denne figuren:

Image

Scrub-radius er og blir den samme.
Den eneste måten å endre scrub-radius er å endre hjulenes offset (med andre hjul eller med spacere).

(Man må betale for skjønnheta ..... :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by obi-one »

Og med noe annet enn 0 i skrubberadius, så øker vektarmen på bussingene i understellet. Så etter kortere tid enn vanlig blir bussingene shot og understellet slarkete. ...
Jeg lever meget godt med gammal jaguar look....
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by MX-Jon »

obi-one wrote:Og med noe annet enn 0 i skrubberadius, så øker vektarmen på bussingene i understellet. Så etter kortere tid enn vanlig blir bussingene shot og understellet slarkete. ...
Jeg lever meget godt med gammal jaguar look....
Gamle Jaguarer er ikke til å kimse av :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote:
Sunnmøring wrote: ....................
Alt i alt trur eg ikkje eg får nokon betydelig scrub radius ettersom eg køyrer maksimal lovlig diameter på sumardekka mine, på vinterdekka har eg inga aning kor eg ligg an :P
20mm spacer gir meg meir positiv scrub radius, mens større dekkdiameter gir meg meir negativ scrub radius. right??
Nei.
Scrub-radius har ingenting med bredden på dekkene å gjøre.
Nå var det vel strengt tatt diameteren Sunnmøringen snakket om og ikke bredden. Og hvis diameteren endres vil det jo ha en innvirkning ser det ut som på figuren og at økt diameter kan kompensere for mindre innpress. Men om den lille variasjonen man får ved å øke inntil omkretsen 5% (som er maks tillatt) har noen merkbar betydning har jeg ingen formening om....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

I serien "The Ultimate Handling Guide" som MotoIQ har publisert kan ein lese dette:

It is good to have a little scrub radius as it helps develop steering feel, the feeling of the steering wheel getting light as the front tires lose grip and firmer with more grip. It also helps improve the self steering effect. For a RWD car you generally want to run between ¾ of an inch to as much as 3”. In AWD and FWD cars, you want to try to limit the scrub radius to less than 2” because it increases the effects of torque steer.

--

Because racecar.
På norsk; 0 scrub er "lekent" fordi forskjellen i rattet mellom mykje grep og lite grep er liten. Lavere inpress (økt sporvidde) gir meir feedback i rattet, men vil føles tyngre å ratte fordi det er større forskjell mellom mykje og lite grep (?).

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... Scrub.aspx
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

Ørnbjørn wrote: ¾ of an inch to as much as 3”
¾ of an inch = 19.05mm
Post Reply