GTX-Lars wrote:Ein liten ting mens eg er i det tankefulle hjørna: Ein har jo deformasjon i dekk og foringar. Når ein presser bilen hardt i svingane så kan ein rekne denne deformasjonen i centimeter. Sjølvsagt litt mindre på innerhjul, men dei har jo ikkje så mykje kontakt med underlaget. Så; kan det vera grunnen til at banebilar brukar lavare innpress - for å kompansere for deformasjonen i gummi...?
Jeg tror nok de har stabilitet og veigrep som årsak til lavere innpress.
Husk at vesentlig breiere dekk enn originalt gjør at du må flytte hjulet utover for ikke å subbe i understellet.
Utover kan du alltids "rydde" plass ved å rulle skjernmer eller bruke breddere.
torbra wrote:Dettte var interessant. Den grønne NA jeg kjøpte i Tyskland har et30 felg, og det knaker i forstillinga når jeg skal svinge i lav fart. Nå har jeg satt den bort for vinteren, og det blir definitivt et45 til våren. Og da 14". Men, tenker jeg feil, blir ikke scrub-vinkelen uforandret med senkefjærer? Det ser jo ut som at aksen er lik uansett.
Scrub-radius blir uforandret av senking.
Camber vinkelen derimot, blir veldig endret når bilen senkes (hvis du ikke justerer den tilbake).
Her en figur av den s.k. Camber-kurven for en NB:
Her er en god side med interaktive Camber-kurver (krever Java):
http://www.virkki.com/jyri/miata/camber/
Og en (av mange) utmerkede sider fra Fat Cat som omhandler temaet:
http://www.fatcatmotorsports.com/FAQ1.htm
Lloyd wrote:Vist eg tenker rett her nå.
Med double wishbone blir denne vinkelen gjennom øvre og nedre bærekuler?
Det blir med andre ord en fast forutsetning hvor vinkelen havner uavhengig av posisjon på understellet.
Altså, senking eller ei, feil ET blir feil ET.
Sånn som den skrå vinkelen på bildet her.
Eller?
Nettopp!
En NA har Offset/inpress/ET på 45mm
En NB har Offset/inpress/ET på 40mm
En NC har Offset/inpress/ET på 55mm
Dette er den offset som skal til for å få en scrub-radius på 0.
Det er ikke mulig å endre dette uten å bygge om understellet.
brokkoli wrote:
.......
En annen ting som er interessant er at Mazda leverte NB med ET40 og NA med ET45. Endret de nullpunktet til scrub radiusen mellom modellene eller fant de ut at de heller ville ha positiv scrub radius? I så fall hvorfor endringen?
Jeg tror alle modellene har Scrub-radius på 0 ved de oppgitte offset (jeg vet at NA har det).
Hvorfor? Nei det må nok Mazda sine ingeniører svare på.
Men et veldig interessant spørsmål.
Erik