16" med 205/45 på 90 modell

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

16" med 205/45 på 90 modell

Post by midget77 »

Som man kan se av overskriften har jeg 205 dekk på bilen. Den er ikke like bekvem å kjøre med disse felgene som med originalene (185/60 på originalfelg) De brede og lave sporer så mye mer enn de originale.

Er alle 205/45 dekk like når det gjelder sporing? Det er plagsomt å måtte passe rattet så mye. I løpet av et år kommer sønn og datter til å ta lappen, og de bør jo få lov til å kjøre den lille røde, men slik den er nå føler jeg at de ikke bør.

Er det dekka som er for dårlig kvalitet, eller kan det være forstilling etc som trenger justering?

Man kan selvfølgelig kjøpe noen ok sommerdekk og sette på originalfelgene, men så er det stilen og pengene da.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

Jeg har det samme problemet at det sporer litt mer enn jeg skulle ønske.
Goodyear dekkene er forøvrig suverene, særlig på vått underlag.
På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
Jeg har nylig hatt 4-hjuls kontroll og justering.

Vet andre om 205/45-16 som ikke sporer?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
Jeg har nylig hatt 4-hjuls kontroll og justering.
Dette betyr kanskje at jeg bør krype til det sure eplet og prøve å få tradet lekre 16" med noen 15".

Er det noen som ønsker seg lekre 16" med gode dekk?

Image
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Toe-in fjerner en del av sporingen. Det ble mye bedre på min bil etter at denne ble justert ( 195/15 Yokohama AVS sport)
Hvor breie felger bruker dere på 205 ? Jeg har 7" og da passer 195 perfekt mht. dekksidene.
Jeg må ha nye dekk rimelig snart og har lyst å prøve 205 på 7x15 felgi håp om at det gir bedre grep.
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

midget77 wrote:
På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
Dette betyr kanskje at jeg bør krype til det sure eplet og prøve å få tradet lekre 16" med noen 15".
Kanskje, men ikke sikkert...
I prinsippet vil nok en lavere profil være mer tilbøyelig til å spore, men det jeg mente å si var at vinterdekkene har en helt annen oppbygning og mykere gummiblanding som pga det vil spore mindre.

Jeg har forøvrig erfaring fra min andre bil (Golf 1,6 '97) at ved å bytte fra et dekk til et annet i samme dimensjon så gikk det fra masse sporing til praktisk talt ingenting. Dette dreide seg om piggfire vinterdekk i 65 profil, samt det faktum at min Golf var unøyaktig skrudd sammen fra fabrikk slik at hele bakakselen var sideforskjøvet. Johs. Bjerke, på Bryn fant ut dette og byttet kostnadsfritt til et annet dekk (som faktisk var dyrere) selv etter en måneds tid. Super service! Nå skal det sies at dette var en helt standard dimensjon, og jeg vet at de ikke kunne tilby samme service med dekk til MX-5'en pga en særere profil/dim.
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Vi kjører 205/40-17" på en '90 modell, og jeg synes ikke det sporer så veldig mye. Kjører på Falken FK451.
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Kjører selv med 215/30-18" og det sporer mindre enn 205/45 16. Synes nå jeg.

Vet at mye kan sitte i selve dekkets oppbyggning. Hardhet på dekksidene og gummi bla annet.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mine Toyo Proxes S1 i dimm 215/40-16 sporer minimalt i forhold til mine gamle 205/45-16 Falken dekk.

Det er mange ting som spiller inn, i tillegg til allerede nevnte gummiblanding etc. Lufttrykk i dekkene betyr bl.a. litt, men det jeg tror gjorde at mine Toyo var så gode er at de har en rundere kant. Mao. selve designet på dekket er viktig.

Har merket meg nå at når dekkene begynner å bli slitt, og den runde kanten blir "skarpere" at dekkene sporer litt mer.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kjempetips til dere som synes mx5en sporer. ikke kjøp gateslicks. sporer som besatt. :D men er verdt det.. (slippe rattet med begge hender og gateslicks = grøfting)
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Dersom du ikke har korrekt innpress på felgene dine kan det gi mer sporing.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Heisann midget77!

Jeg kan ha en reddende løsning for oss begge. Jeg kjøpte 4stk pent brukte
Dunlop SP-9000 205/50-16" før årets sesong. Mye behageligere å kjøre på enn mine gamle 205/45-16", men pga senkingen min subber det i svingene i lav hastighet.
Hvis du er interessert og bilen din ikke er skamsenket, kan vi bytte dekk mot at jeg betaler for omlegging og greier.

Dunlop SP-9000 er testvinner på våt asfalt samtidig som de sitter klistrer på tørr veibane. Er veldig fornøyd med dekkene, men gidder ikke å heve bilen for å få dekkene ut av hjulbuen.

Hvis det er interessant kan du jo sende meg en pm evt sms på 40482959.
Jeg bor i Drammen, men kommer gjerne nedover etter nærmere avtale.
Tenkte å ta noen runder på Rudskogen 3. Mai og da hadde det vært greit med mindre dekk :wink:
X 94 MX5 1,8
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Takk for tilbudet, men jeg venter..

Post by midget77 »

Takk for tilbudet, men jeg har ikke lyst til å ha ennå større dekk på bilen. 205/45 er i største laget de også. Jeg kjører på dem i sommer tipper jeg, og så ser jeg hva jeg gjør. Guttungen tar lappen i januar , så han skal ikke kjøre alene på sommerdekk i miataen før neste sommer.

Er det vanlig at det er to forskjellige boltsirkler på de samme felgene? Disse har en rekke med (fire) huller som er ca 1-2 cm lengre ut.

BTW:
Hvilket innpress skal det være på 15" og 16" felger til miataen?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Org inpress er vel 45...
Kjører selv på 15tommere med 35mm inpress og 195/50 og det sporer vilt mye
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

jeg kjører på 205/45-16. det sporet noe vannvittig etter et dekkbytte for et par uker siden som følge av en pungtering. trodde bilen skulle kjøre i grøfta noen ganger. det viste seg at dekktrykket på bakhjulene var 30 og kun 25 på forhjulene.

etter å justert dekktrykket til 32 i alle 4 dekkene er det som en drøm å kjøre og sporing er ikke noe problem lengre.

tror dekkene het: Falken FK-451
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by Karstein313 »

etter å justert dekktrykket til 32 i alle 4 dekkene er det som en drøm å kjøre og sporing er ikke noe problem lengre.
Hadde samme erfaring etter sommerhjull skiftet, økte dekktrykket
til 35, og den ligger som en drøm selv på fæle ring3.

Karstein&313
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
Post Reply