16" med 205/45 på 90 modell
Moderator: Styremedlemmer
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
16" med 205/45 på 90 modell
Som man kan se av overskriften har jeg 205 dekk på bilen. Den er ikke like bekvem å kjøre med disse felgene som med originalene (185/60 på originalfelg) De brede og lave sporer så mye mer enn de originale.
Er alle 205/45 dekk like når det gjelder sporing? Det er plagsomt å måtte passe rattet så mye. I løpet av et år kommer sønn og datter til å ta lappen, og de bør jo få lov til å kjøre den lille røde, men slik den er nå føler jeg at de ikke bør.
Er det dekka som er for dårlig kvalitet, eller kan det være forstilling etc som trenger justering?
Man kan selvfølgelig kjøpe noen ok sommerdekk og sette på originalfelgene, men så er det stilen og pengene da.
Er alle 205/45 dekk like når det gjelder sporing? Det er plagsomt å måtte passe rattet så mye. I løpet av et år kommer sønn og datter til å ta lappen, og de bør jo få lov til å kjøre den lille røde, men slik den er nå føler jeg at de ikke bør.
Er det dekka som er for dårlig kvalitet, eller kan det være forstilling etc som trenger justering?
Man kan selvfølgelig kjøpe noen ok sommerdekk og sette på originalfelgene, men så er det stilen og pengene da.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
'A' package
Rød, original hardtop.
- EarlBlack93
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 428
Jeg har det samme problemet at det sporer litt mer enn jeg skulle ønske.
Goodyear dekkene er forøvrig suverene, særlig på vått underlag.
På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
Jeg har nylig hatt 4-hjuls kontroll og justering.
Vet andre om 205/45-16 som ikke sporer?
Goodyear dekkene er forøvrig suverene, særlig på vått underlag.
På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
Vet andre om 205/45-16 som ikke sporer?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
- midget77
- 6500 RPM
Dette betyr kanskje at jeg bør krype til det sure eplet og prøve å få tradet lekre 16" med noen 15".På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
Er det noen som ønsker seg lekre 16" med gode dekk?
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.
Toe-in fjerner en del av sporingen. Det ble mye bedre på min bil etter at denne ble justert ( 195/15 Yokohama AVS sport)
Hvor breie felger bruker dere på 205 ? Jeg har 7" og da passer 195 perfekt mht. dekksidene.
Jeg må ha nye dekk rimelig snart og har lyst å prøve 205 på 7x15 felgi håp om at det gir bedre grep.
Hvor breie felger bruker dere på 205 ? Jeg har 7" og da passer 195 perfekt mht. dekksidene.
Jeg må ha nye dekk rimelig snart og har lyst å prøve 205 på 7x15 felgi håp om at det gir bedre grep.
- EarlBlack93
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 428
Kanskje, men ikke sikkert...midget77 wrote:Dette betyr kanskje at jeg bør krype til det sure eplet og prøve å få tradet lekre 16" med noen 15".På vinterhjulene har jeg 15* Yokohama, piggfritt selvsagt, og det sporer nesten ikke, uten sammenligning forøvrig.
I prinsippet vil nok en lavere profil være mer tilbøyelig til å spore, men det jeg mente å si var at vinterdekkene har en helt annen oppbygning og mykere gummiblanding som pga det vil spore mindre.
Jeg har forøvrig erfaring fra min andre bil (Golf 1,6 '97) at ved å bytte fra et dekk til et annet i samme dimensjon så gikk det fra masse sporing til praktisk talt ingenting. Dette dreide seg om piggfire vinterdekk i 65 profil, samt det faktum at min Golf var unøyaktig skrudd sammen fra fabrikk slik at hele bakakselen var sideforskjøvet. Johs. Bjerke, på Bryn fant ut dette og byttet kostnadsfritt til et annet dekk (som faktisk var dyrere) selv etter en måneds tid. Super service! Nå skal det sies at dette var en helt standard dimensjon, og jeg vet at de ikke kunne tilby samme service med dekk til MX-5'en pga en særere profil/dim.
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
Mine Toyo Proxes S1 i dimm 215/40-16 sporer minimalt i forhold til mine gamle 205/45-16 Falken dekk.
Det er mange ting som spiller inn, i tillegg til allerede nevnte gummiblanding etc. Lufttrykk i dekkene betyr bl.a. litt, men det jeg tror gjorde at mine Toyo var så gode er at de har en rundere kant. Mao. selve designet på dekket er viktig.
Har merket meg nå at når dekkene begynner å bli slitt, og den runde kanten blir "skarpere" at dekkene sporer litt mer.
Det er mange ting som spiller inn, i tillegg til allerede nevnte gummiblanding etc. Lufttrykk i dekkene betyr bl.a. litt, men det jeg tror gjorde at mine Toyo var så gode er at de har en rundere kant. Mao. selve designet på dekket er viktig.
Har merket meg nå at når dekkene begynner å bli slitt, og den runde kanten blir "skarpere" at dekkene sporer litt mer.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
Heisann midget77!
Jeg kan ha en reddende løsning for oss begge. Jeg kjøpte 4stk pent brukte
Dunlop SP-9000 205/50-16" før årets sesong. Mye behageligere å kjøre på enn mine gamle 205/45-16", men pga senkingen min subber det i svingene i lav hastighet.
Hvis du er interessert og bilen din ikke er skamsenket, kan vi bytte dekk mot at jeg betaler for omlegging og greier.
Dunlop SP-9000 er testvinner på våt asfalt samtidig som de sitter klistrer på tørr veibane. Er veldig fornøyd med dekkene, men gidder ikke å heve bilen for å få dekkene ut av hjulbuen.
Hvis det er interessant kan du jo sende meg en pm evt sms på 40482959.
Jeg bor i Drammen, men kommer gjerne nedover etter nærmere avtale.
Tenkte å ta noen runder på Rudskogen 3. Mai og da hadde det vært greit med mindre dekk
Jeg kan ha en reddende løsning for oss begge. Jeg kjøpte 4stk pent brukte
Dunlop SP-9000 205/50-16" før årets sesong. Mye behageligere å kjøre på enn mine gamle 205/45-16", men pga senkingen min subber det i svingene i lav hastighet.
Hvis du er interessert og bilen din ikke er skamsenket, kan vi bytte dekk mot at jeg betaler for omlegging og greier.
Dunlop SP-9000 er testvinner på våt asfalt samtidig som de sitter klistrer på tørr veibane. Er veldig fornøyd med dekkene, men gidder ikke å heve bilen for å få dekkene ut av hjulbuen.
Hvis det er interessant kan du jo sende meg en pm evt sms på 40482959.
Jeg bor i Drammen, men kommer gjerne nedover etter nærmere avtale.
Tenkte å ta noen runder på Rudskogen 3. Mai og da hadde det vært greit med mindre dekk

X 94 MX5 1,8
- midget77
- 6500 RPM
Takk for tilbudet, men jeg venter..
Takk for tilbudet, men jeg har ikke lyst til å ha ennå større dekk på bilen. 205/45 er i største laget de også. Jeg kjører på dem i sommer tipper jeg, og så ser jeg hva jeg gjør. Guttungen tar lappen i januar , så han skal ikke kjøre alene på sommerdekk i miataen før neste sommer.
Er det vanlig at det er to forskjellige boltsirkler på de samme felgene? Disse har en rekke med (fire) huller som er ca 1-2 cm lengre ut.
BTW:
Hvilket innpress skal det være på 15" og 16" felger til miataen?
Er det vanlig at det er to forskjellige boltsirkler på de samme felgene? Disse har en rekke med (fire) huller som er ca 1-2 cm lengre ut.
BTW:
Hvilket innpress skal det være på 15" og 16" felger til miataen?
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Org inpress er vel 45...
Kjører selv på 15tommere med 35mm inpress og 195/50 og det sporer vilt mye
Kjører selv på 15tommere med 35mm inpress og 195/50 og det sporer vilt mye
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- supercharged
- 2000 RPM
jeg kjører på 205/45-16. det sporet noe vannvittig etter et dekkbytte for et par uker siden som følge av en pungtering. trodde bilen skulle kjøre i grøfta noen ganger. det viste seg at dekktrykket på bakhjulene var 30 og kun 25 på forhjulene.
etter å justert dekktrykket til 32 i alle 4 dekkene er det som en drøm å kjøre og sporing er ikke noe problem lengre.
tror dekkene het: Falken FK-451
etter å justert dekktrykket til 32 i alle 4 dekkene er det som en drøm å kjøre og sporing er ikke noe problem lengre.
tror dekkene het: Falken FK-451
Tidligere bil: 1991 råskinn
- Karstein313
- 0 RPM
Hadde samme erfaring etter sommerhjull skiftet, økte dekktrykketetter å justert dekktrykket til 32 i alle 4 dekkene er det som en drøm å kjøre og sporing er ikke noe problem lengre.
til 35, og den ligger som en drøm selv på fæle ring3.
Karstein&313
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete