Foringer - Poly eller gummi.
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Re: Foringer - Poly eller gummi.
Har polyforinger på min, og kan ikke si at eg merker så alt for mye, foruten fastere bil. knirket og slo mye i denne i harde humper etter eg hentet den, men etter eg har fått den som leke/bruksbil på vestlandsveier/grusveier med telehiv og vaskebrett så har dem gått seg til, folk snudde seg når eg kjørte i fartshumpene tidligere og eg bannlyste disse foringene kraftigt.. men nå som alt er gått seg til, så kan eg ikke si noe annet enn positivt, burde absolutt hatt smørenippler eneste.. Ser noen nevner kulelager i bærearmene, og det er ganske så vanligt på atv med rullelager så tåler disse påkjenningene. (funker som rådelager på mc osv også) , eg hadde det på min atv, og funket faktisk utrolig bra det altså..
Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
Har den matchende foringer på motor?Miatapowers wrote: Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
Tror at det kan ha mye å si på selve drivlinja.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Miatapowers
- 7200 RPM
Regner med det ble byttet samtidigt, ble gjort før mitt eige, eneste eg merket var at hele diffen var løs når eg prøvde å jekke bilen på diffen så eg har gjort med tidligere biler, så slapp den seg ned igjen, så noe er løst, og det er nok årsak til den hopper litt ved leking der den sliter med å finne feste..DrHolm wrote:Har den matchende foringer på motor?Miatapowers wrote: Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
Tror at det kan ha mye å si på selve drivlinja.
Men skal jo ned med bakstilling og slikt etterhvert, så ser bedre då og bytter kanskje til originale, bør vel vera likt som på motorfestene, ellers så vrir vel noe seg mer enn andre ting..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
For de som absolutt vil ha gummi, er kanskje dette en god løsning.
http://www.maruhamotors.co.jp/miata/parts/pirobush.html

http://www.maruhamotors.co.jp/miata/parts/pirobush.html

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 888
sexy, men fy f*** for en pris hehe
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
Dette er utra hardcore stuff.
Du får vist massig NVH og ikke holder de lenge heller. Dette er nok tiltenkt rene banebiler med et romslig budsjett.
Du får vist massig NVH og ikke holder de lenge heller. Dette er nok tiltenkt rene banebiler med et romslig budsjett.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Vurderer nye foringer til diff. Men blir jo ikke klok på hva jeg skal kjøpe. Hmm.. Kanskje jeg bare bruker de som står på den nye enn så lenge.
1990 1.6
-
- 7200 RPM
Jeg har null erfaring, men utifra det jeg leser ville jeg ha gått for Mazdaspeed sine gummiforinger som er 40% hardere enn standard, eller poly av en eller annen sort.
IL har også gummi som er 40% stivere, men hvordan de er i forhold til Mazdaspeed sine vet jeg ikke.
Mazdaspeed sine får gode skussmål på div usa forum.
IL har også gummi som er 40% stivere, men hvordan de er i forhold til Mazdaspeed sine vet jeg ikke.
Mazdaspeed sine får gode skussmål på div usa forum.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- DrHolm
- 7200 RPM
Som nevnt, så burde du ha tilsvarende foringer på diffen og motor.helly wrote:Vurderer nye foringer til diff. Men blir jo ikke klok på hva jeg skal kjøpe. Hmm.. Kanskje jeg bare bruker de som står på den nye enn så lenge.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Min erfaring er at gummiforingene som sitter på bilen originalt oftest fungerer helt supert.
De er relativt harde, og jeg synes det er unødvendig å stive opp de sammenføyningene der gummiforingene sitter.
Derfor forstår jeg ikke hvorfor så mange er opptatt av å gjøre den relativt store jobben det er å skifte dem ut.
Resultatet blir ofte lite bra fordi mange er usikker på om polyforinger skal smøres eller ikke.
Da ender man ofte opp med en bil der noen (poly)-foringer "glipper", noen sitter fast og noen hyler og skriker.
Jeg har plukket fra hverandre en del MX-er og har bare sett en eller to gummiforinger som var defekte.
Men det var fordi bolt og foring var rustet sammen.
Mange gummiforinger er "frynsete" i kantene, men det har liten betydning for funksjonaliteten.
De som har forsøkt å presse ut gummiforinger vet at de sitter godt fast, så de gjør oftest nytta si selv om de har noen år på baken.

Jeg ville brukt penga (og tiden) til helt andre oppgraderinger en utskifting av gummiforingene.
Gode støtdempere f.eks.
Erik
De er relativt harde, og jeg synes det er unødvendig å stive opp de sammenføyningene der gummiforingene sitter.
Derfor forstår jeg ikke hvorfor så mange er opptatt av å gjøre den relativt store jobben det er å skifte dem ut.
Resultatet blir ofte lite bra fordi mange er usikker på om polyforinger skal smøres eller ikke.
Da ender man ofte opp med en bil der noen (poly)-foringer "glipper", noen sitter fast og noen hyler og skriker.
Jeg har plukket fra hverandre en del MX-er og har bare sett en eller to gummiforinger som var defekte.
Men det var fordi bolt og foring var rustet sammen.
Mange gummiforinger er "frynsete" i kantene, men det har liten betydning for funksjonaliteten.
De som har forsøkt å presse ut gummiforinger vet at de sitter godt fast, så de gjør oftest nytta si selv om de har noen år på baken.
Jeg ville brukt penga (og tiden) til helt andre oppgraderinger en utskifting av gummiforingene.
Gode støtdempere f.eks.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
Det er jeg enig. Men det er, etter min mening, prikken over i-en sammen med et godt understell.
Forutsetter at man har utstyr til det. Er tross alt 22 stk..
Forutsetter at man har utstyr til det. Er tross alt 22 stk..
-
- 7200 RPM
Re:
Så gumiforingene varer evig?Rudolf wrote: Derfor forstår jeg ikke hvorfor så mange er opptatt av å gjøre den relativt store jobben det er å skifte dem ut.

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Fabiz
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 1060
Det er ingen stor jobb å få ut foringer. Man har to alternativer:
- Presse, går veldig fort når man først er i gang.
- Flammer. Utrolig hvor effektivt en gassbrenner fjerner foringer. Da er man heller ikke avhengig av å demontere ting ut av bilen.
Foringer og gode støtdempere som Erik nevner er et must. Det er ingenting som slår en bil med nye foringer, nye støtdempere og en fersk hjulstillingskontroll.
Fabian
- Presse, går veldig fort når man først er i gang.
- Flammer. Utrolig hvor effektivt en gassbrenner fjerner foringer. Da er man heller ikke avhengig av å demontere ting ut av bilen.
Foringer og gode støtdempere som Erik nevner er et must. Det er ingenting som slår en bil med nye foringer, nye støtdempere og en fersk hjulstillingskontroll.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Jepp.Stalfa wrote: Så gumiforingene varer evig?
Mine gjør det .....

Erik
(som kjører inn i evigheten, på gummiforinger)
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package