Foringer - Poly eller gummi.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Miatapowers »

Har polyforinger på min, og kan ikke si at eg merker så alt for mye, foruten fastere bil. knirket og slo mye i denne i harde humper etter eg hentet den, men etter eg har fått den som leke/bruksbil på vestlandsveier/grusveier med telehiv og vaskebrett så har dem gått seg til, folk snudde seg når eg kjørte i fartshumpene tidligere og eg bannlyste disse foringene kraftigt.. men nå som alt er gått seg til, så kan eg ikke si noe annet enn positivt, burde absolutt hatt smørenippler eneste.. Ser noen nevner kulelager i bærearmene, og det er ganske så vanligt på atv med rullelager så tåler disse påkjenningene. (funker som rådelager på mc osv også) , eg hadde det på min atv, og funket faktisk utrolig bra det altså..
Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by DrHolm »

Miatapowers wrote: Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
Har den matchende foringer på motor?
Tror at det kan ha mye å si på selve drivlinja.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Miatapowers »

DrHolm wrote:
Miatapowers wrote: Har også poly foringer på diffen, og der er den blitt litt løs, så det var ikke noe god ting,. slår litt ved leking.. Blir nok originale der en eller annen gang eg må ut med diffen..
Har den matchende foringer på motor?
Tror at det kan ha mye å si på selve drivlinja.
Regner med det ble byttet samtidigt, ble gjort før mitt eige, eneste eg merket var at hele diffen var løs når eg prøvde å jekke bilen på diffen så eg har gjort med tidligere biler, så slapp den seg ned igjen, så noe er løst, og det er nok årsak til den hopper litt ved leking der den sliter med å finne feste..
Men skal jo ned med bakstilling og slikt etterhvert, så ser bedre då og bytter kanskje til originale, bør vel vera likt som på motorfestene, ellers så vrir vel noe seg mer enn andre ting..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Stalfa »

For de som absolutt vil ha gummi, er kanskje dette en god løsning.

http://www.maruhamotors.co.jp/miata/parts/pirobush.html

:)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1924
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Trym N1290 »

sexy, men fy f*** for en pris hehe
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Stalfa »

Dette er utra hardcore stuff.
Du får vist massig NVH og ikke holder de lenge heller. Dette er nok tiltenkt rene banebiler med et romslig budsjett.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by helly »

Vurderer nye foringer til diff. Men blir jo ikke klok på hva jeg skal kjøpe. Hmm.. Kanskje jeg bare bruker de som står på den nye enn så lenge.
1990 1.6
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Stalfa »

Jeg har null erfaring, men utifra det jeg leser ville jeg ha gått for Mazdaspeed sine gummiforinger som er 40% hardere enn standard, eller poly av en eller annen sort.
IL har også gummi som er 40% stivere, men hvordan de er i forhold til Mazdaspeed sine vet jeg ikke.
Mazdaspeed sine får gode skussmål på div usa forum.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by DrHolm »

helly wrote:Vurderer nye foringer til diff. Men blir jo ikke klok på hva jeg skal kjøpe. Hmm.. Kanskje jeg bare bruker de som står på den nye enn så lenge.
Som nevnt, så burde du ha tilsvarende foringer på diffen og motor.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by helly »

Om jeg kjøper nytt, så blir det nok I. L. Eller Mazdaspeed. Foringer til motorfeste har jeg ikke sett på. Men det kan jo settes på den uendelige listen over deler jeg kunne tenkt meg :) Får sjekke de gamle før jeg bestemmer meg. Den "nye" diffen har bare rullet 130 000.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Min erfaring er at gummiforingene som sitter på bilen originalt oftest fungerer helt supert.
De er relativt harde, og jeg synes det er unødvendig å stive opp de sammenføyningene der gummiforingene sitter.
Derfor forstår jeg ikke hvorfor så mange er opptatt av å gjøre den relativt store jobben det er å skifte dem ut.

Resultatet blir ofte lite bra fordi mange er usikker på om polyforinger skal smøres eller ikke.
Da ender man ofte opp med en bil der noen (poly)-foringer "glipper", noen sitter fast og noen hyler og skriker.

Jeg har plukket fra hverandre en del MX-er og har bare sett en eller to gummiforinger som var defekte.
Men det var fordi bolt og foring var rustet sammen.

Mange gummiforinger er "frynsete" i kantene, men det har liten betydning for funksjonaliteten.
De som har forsøkt å presse ut gummiforinger vet at de sitter godt fast, så de gjør oftest nytta si selv om de har noen år på baken.

Image

Jeg ville brukt penga (og tiden) til helt andre oppgraderinger en utskifting av gummiforingene.
Gode støtdempere f.eks.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by DrHolm »

Det er jeg enig. Men det er, etter min mening, prikken over i-en sammen med et godt understell.

Forutsetter at man har utstyr til det. Er tross alt 22 stk..
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: Derfor forstår jeg ikke hvorfor så mange er opptatt av å gjøre den relativt store jobben det er å skifte dem ut.
Så gumiforingene varer evig? ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Foringer - Poly eller gummi.

Post by Fabiz »

Det er ingen stor jobb å få ut foringer. Man har to alternativer:

- Presse, går veldig fort når man først er i gang.
- Flammer. Utrolig hvor effektivt en gassbrenner fjerner foringer. Da er man heller ikke avhengig av å demontere ting ut av bilen.

Foringer og gode støtdempere som Erik nevner er et must. Det er ingenting som slår en bil med nye foringer, nye støtdempere og en fersk hjulstillingskontroll. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: Så gumiforingene varer evig? ;)
Jepp.
Mine gjør det .....
:wink:

Erik
(som kjører inn i evigheten, på gummiforinger)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply