
Slik jeg forstår det så fungerer stabilisatorstag slik at de forhindrer krenging på hjulakslingen der de er festet. Hvis man øker stivheten på stabilisatorstaget, så gjør man at hjulopphenget er mer stabilt. Ved økt stivhet på staget så blir hjulene på akslingen mer koblet sammen noe som gjør at de oppfører seg mindre uavhengi fra hverandre. Kompressjonen av fjærene mellom høyre og venstre i en sving blir mer fordelt på sidene. Det føles flott når man kjører fordi bilen ruller mindre i svingene. Men det gir vel mindre grep? For best mulig grep så er det vel bedre at hjulene oppfører seg mest mulig uavhengi?
Jeg tenker at det er en balanse. Hvis MX-5 ble levert med stivere stag fra fabrikken så hadde bilen føltes mindre skummel i svingene, noe som sikkert hadde ført til at flere folk hadde tørt å kjøre i krappe svinger i enda høyere hastigheter Hvis man er vant til at bilen ruller masse før den mister grep, så gir på en måte illusjonen av at bilen takler mye mer før grepet forsvinner?
Tower brace har vel forsåvidt samme funksjonen. Men noen mener at de bare er unødvendig vekt, andre sier at de er toppers. Trepunkts tower brace stiver nok opp endel mer enn vanlig tower brace.
Noen som har noen tanker eller tilvendinger rundt temaet?