Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Moderator: Styremedlemmer
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Var en flott diskusjon rundt impress og kjøreegenskaper her tidligere, så jeg tenkte det hadde vært fint med en om stabilisatorstag / anti-roll bar / sway bar.
Slik jeg forstår det så fungerer stabilisatorstag slik at de forhindrer krenging på hjulakslingen der de er festet. Hvis man øker stivheten på stabilisatorstaget, så gjør man at hjulopphenget er mer stabilt. Ved økt stivhet på staget så blir hjulene på akslingen mer koblet sammen noe som gjør at de oppfører seg mindre uavhengi fra hverandre. Kompressjonen av fjærene mellom høyre og venstre i en sving blir mer fordelt på sidene. Det føles flott når man kjører fordi bilen ruller mindre i svingene. Men det gir vel mindre grep? For best mulig grep så er det vel bedre at hjulene oppfører seg mest mulig uavhengi?
Jeg tenker at det er en balanse. Hvis MX-5 ble levert med stivere stag fra fabrikken så hadde bilen føltes mindre skummel i svingene, noe som sikkert hadde ført til at flere folk hadde tørt å kjøre i krappe svinger i enda høyere hastigheter Hvis man er vant til at bilen ruller masse før den mister grep, så gir på en måte illusjonen av at bilen takler mye mer før grepet forsvinner?
Tower brace har vel forsåvidt samme funksjonen. Men noen mener at de bare er unødvendig vekt, andre sier at de er toppers. Trepunkts tower brace stiver nok opp endel mer enn vanlig tower brace.
Noen som har noen tanker eller tilvendinger rundt temaet?
Slik jeg forstår det så fungerer stabilisatorstag slik at de forhindrer krenging på hjulakslingen der de er festet. Hvis man øker stivheten på stabilisatorstaget, så gjør man at hjulopphenget er mer stabilt. Ved økt stivhet på staget så blir hjulene på akslingen mer koblet sammen noe som gjør at de oppfører seg mindre uavhengi fra hverandre. Kompressjonen av fjærene mellom høyre og venstre i en sving blir mer fordelt på sidene. Det føles flott når man kjører fordi bilen ruller mindre i svingene. Men det gir vel mindre grep? For best mulig grep så er det vel bedre at hjulene oppfører seg mest mulig uavhengi?
Jeg tenker at det er en balanse. Hvis MX-5 ble levert med stivere stag fra fabrikken så hadde bilen føltes mindre skummel i svingene, noe som sikkert hadde ført til at flere folk hadde tørt å kjøre i krappe svinger i enda høyere hastigheter Hvis man er vant til at bilen ruller masse før den mister grep, så gir på en måte illusjonen av at bilen takler mye mer før grepet forsvinner?
Tower brace har vel forsåvidt samme funksjonen. Men noen mener at de bare er unødvendig vekt, andre sier at de er toppers. Trepunkts tower brace stiver nok opp endel mer enn vanlig tower brace.
Noen som har noen tanker eller tilvendinger rundt temaet?
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Eg mener tower brace ikkje har noe direkte sammenligning.
Den skal stive opp mellom øverste bærearm innfestninger på karrosseri.
På NA/NB er jo dette fortsatt såpass langt nede og på en ganske strukturellt sterk plassering at og stive av på toppen av tårnene virker litt fåfengt.
På en bil med Mcpherson type opplegg, der dempertårnet er der hvor øvre bærearm er festet mot karrosseri, så forstår eg det.
På en annen side, Nismo GT-R kommer også med heftige dempertårn stag. Den har heller ikkje mcpherson. Det er mer en double wishbone på samme måte som Primera og 300zx. Men festet er skrudd i dempertårnet, noe det ikkje er på mazda'n.
Men er enig i tanken på at for stivt blir og minske på veigrepet, da hjulene ikkje får følgt ujevnhetene i veien.
Er ikkje dekket på asfalten, er det i lufta. Og der er det bare død vekt
Spørsmålet er vel sikkert hva skal det brukest til?
På en side er et totalt stumt karrosseri en god ting, da vet du at understellet er der du må justere inn egenskapene.
På en annen side, hvet du akkuratt hva du skal bruke bilen til, så kan et karrosseri som flekser være akkuratt det du trenger. Sparer inn vekt med mindre avstivere for eks.
Alt har vel en balangse gang.
Kjører du på med polyforinger, som kun tar aksiale krefter men plutseligt null vridnings motstand blir den ekstra belastningen direkte på fjærbein og anti krengestag. Det belaster innfestning mot karrosseri mer, og da trenger du sterkere festepunkt uten og ha forandret noe annet enn 1mm mindre bevegelse i foringene. (Sånn hypotetiskt)
Tenker veldigt høyt nå.
Og det er vel tusen meninger pr 100 motorsport ingeniører..
Så hva en med bil som hobby har og si, betyr vel fortryllende lite.
Den skal stive opp mellom øverste bærearm innfestninger på karrosseri.
På NA/NB er jo dette fortsatt såpass langt nede og på en ganske strukturellt sterk plassering at og stive av på toppen av tårnene virker litt fåfengt.
På en bil med Mcpherson type opplegg, der dempertårnet er der hvor øvre bærearm er festet mot karrosseri, så forstår eg det.
På en annen side, Nismo GT-R kommer også med heftige dempertårn stag. Den har heller ikkje mcpherson. Det er mer en double wishbone på samme måte som Primera og 300zx. Men festet er skrudd i dempertårnet, noe det ikkje er på mazda'n.
Men er enig i tanken på at for stivt blir og minske på veigrepet, da hjulene ikkje får følgt ujevnhetene i veien.
Er ikkje dekket på asfalten, er det i lufta. Og der er det bare død vekt
Spørsmålet er vel sikkert hva skal det brukest til?
På en side er et totalt stumt karrosseri en god ting, da vet du at understellet er der du må justere inn egenskapene.
På en annen side, hvet du akkuratt hva du skal bruke bilen til, så kan et karrosseri som flekser være akkuratt det du trenger. Sparer inn vekt med mindre avstivere for eks.
Alt har vel en balangse gang.
Kjører du på med polyforinger, som kun tar aksiale krefter men plutseligt null vridnings motstand blir den ekstra belastningen direkte på fjærbein og anti krengestag. Det belaster innfestning mot karrosseri mer, og da trenger du sterkere festepunkt uten og ha forandret noe annet enn 1mm mindre bevegelse i foringene. (Sånn hypotetiskt)
Tenker veldigt høyt nå.
Og det er vel tusen meninger pr 100 motorsport ingeniører..
Så hva en med bil som hobby har og si, betyr vel fortryllende lite.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Jeg har ettermontert FM sine swaybars og merket stor forskjell, særlig på overgangene. Bilen krenger mye mindre som er en fordel i kjappe høyre/venstre-kombinasjoner som i f.eks autoslalom. Men bilen vil da krenge mindre som gir mindre negativ camber i lange svinger ettersom wishbone-opphenget da ikke får gjort jobben sin fullt ut. Men dette blir et kompromiss ifht bruk av bilen.
Det sies vel også at man ikke nødvendigvis får utnyttet stivere swaybars bak om man ikke har diff.sperre.
Men nå er det ikke alltid mest grep som er mest morsomt heller og bilen blir jo veldig gocart og lett å hive rundt med litt stivere understell.
Magnulf
Det sies vel også at man ikke nødvendigvis får utnyttet stivere swaybars bak om man ikke har diff.sperre.
Men nå er det ikke alltid mest grep som er mest morsomt heller og bilen blir jo veldig gocart og lett å hive rundt med litt stivere understell.
Magnulf
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Og så må man alltid sørge for at stivhet i sway bars front bak og fjærer front bak er i samsvar så ikke roll-coupple blir helt galt. Ellers kan man pluttselig sitte der med en livsfarlig overstyrt bil f.eks....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Forklar roll couple på noob-norsk. Har sett det angitt i prosent, men skjønner ikkje heilt greia.
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Eg køyrer ein relativt senka NA (raceland). Framme har eg 1cm før demparen treff bumpstop, mens bake har eg ca 2,5cm før eg treff bumpstop.
Har lyst på meir comfår på bekostning av kor 'flatt' blilen ligg i svingar, men eg har ikkje lyst å heve bilen meir.
Kva vil gi best resultat uten å ødlegge alle køyreegenskapar? Skjære ned bumpstops for å få meir vandring på demparane? Kansje fjærne krengestag både framme og bak?
EDIT: tower brace er vel berre for 'bling effekt' - mens frog arms eller liknande har stor betydning for styrefølelsen på bilen, spesielt på 89-93 NA
Har lyst på meir comfår på bekostning av kor 'flatt' blilen ligg i svingar, men eg har ikkje lyst å heve bilen meir.
Kva vil gi best resultat uten å ødlegge alle køyreegenskapar? Skjære ned bumpstops for å få meir vandring på demparane? Kansje fjærne krengestag både framme og bak?
EDIT: tower brace er vel berre for 'bling effekt' - mens frog arms eller liknande har stor betydning for styrefølelsen på bilen, spesielt på 89-93 NA
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Roll coupple forklart:
http://www.schweigermotorsports.com/front-roll-couple/
Fikk testa det da jeg kjørte med 450 fjærer foran og 300 bak på Mazdaratin. Måtte ta av stabstaget bak, da funka bilen gull og RC kom innafor akseptable verdier.
FCM hadde et fint regneark på alt det der, men det finner jeg ikke igjen...
http://www.schweigermotorsports.com/front-roll-couple/
Fikk testa det da jeg kjørte med 450 fjærer foran og 300 bak på Mazdaratin. Måtte ta av stabstaget bak, da funka bilen gull og RC kom innafor akseptable verdier.
FCM hadde et fint regneark på alt det der, men det finner jeg ikke igjen...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Her er regnearket: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_6NA.htm
Målet for nøytral handling er då 50% FCM?
Målet for nøytral handling er då 50% FCM?
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Du fant det ja...
Personlig liker jeg når du havner rett over 50% som jeg gjorde på Mazdarati'n da jeg tok vekk stabstaget bak
og jeg skrev feil lengre oppe her, jeg kjørte med 450 fjærer foran og 350 bak (ikke 300 som jeg skrev)...
Personlig liker jeg når du havner rett over 50% som jeg gjorde på Mazdarati'n da jeg tok vekk stabstaget bak
og jeg skrev feil lengre oppe her, jeg kjørte med 450 fjærer foran og 350 bak (ikke 300 som jeg skrev)...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Har leikt litt med skjemaet og funne fram til ein kombinasjon av stag som gir original FCM og dobbel roll stiffness med Vmaxx (som er handla inn). Så får vi sjå kva det betyr i verkelegheita etterkvart.
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Kjekt rekneark! Ser at eg også skal skru av bakre stabstag. Sånn som bilen min står no med coilovers, gir det meg FRC på 45,6% - det er vel ikkje så bra? Kan ikkje seie eg er misnøgd med bilen min, men så igjen er eg praktisk talt nede på bumpstops i alle svingar, om det har noko å bety?.
Ser eg får 47,9 når eg fjærnar bakre stag. Shaihk(?) fortel i ein av sine 'suspension truth' videoar at det også blir bedre comfår i mx5 av dette, men gler meg til å få verifisert dette sjølv.
Ser eg får 47,9 når eg fjærnar bakre stag. Shaihk(?) fortel i ein av sine 'suspension truth' videoar at det også blir bedre comfår i mx5 av dette, men gler meg til å få verifisert dette sjølv.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper
Jeg begynner å skjønne skjemaet. Ut i fra tallene så ser det ut til at bilen min aldri vil gynge igjen med de nye coiloverne