Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tallene vi refererer til er stivheten på fjærene som brukes. Demperne må også harmonere med fjærene. Demperne skal holde igjen fjærene slik at det ikke blir uønskede bevegelser, og det er dette jeg har slitt litt med på mine tidligere coiloversett.
Nå derimot, burde dette problemet være en saga blott
Gabzh wrote:Litt off topic, men hva regnes disse 10/8 - 15/10 tallene med? Er det stivhet? Fjær i forhold til demper?
Hilsen fersking
Det er egentlig veldig on topic.
De tallene står for mye en fjør vil 'presse tilbake', hvor mange kilo som må til for å komprimere den en cm.
Denne verdien står som kg/cm, eller lbs/in.
Ah, okei. Har faktisk aldri hørt folk snakke om det, til tross for at jeg har lest gjennom mye diskusjoner om hvilke coilovers som er best osv. Takk for svar, da lærte jeg noe i dag òg! Nå har jo jeg selvsagt ingen idé om hvor stivt hvilke tall er, så har du en "tommelfingerregel" på det? Hva er veldig stivt, hva er mykhet på samme nivå som originale dempere, hva er veldig mykt?
Originalt på min er vel 3/2.5 eller noe sånt. Så jeg går til et sett som er tre ganger så stivt, men det er ikke nødvendigvis ubehagelig å kjøre med på veien, da demperens oppbygning har mye å si. Hvordan den takler trege og raske bevegelser, samt en kombinasjon av disse, og om demperens karakteristikk er tilpasset stivheten på fjærene.
Driver å tenker litt på å endre eksosoppsettet mitt. Etter et halvt år med en cherry bomb så begynner jeg å bli sliten av å ligge i 120 over lengre perioder.
På bane derimot, er det nok den eneste eksosen som lar meg treffe på gira uten å se på turtelleren.
Har kikket litt på dette oppsettet og tror det kan blir relativt stilig. Tenker da med diffuseren også.