Truls` 99` Miata

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Teejay187 »

Tallene vi refererer til er stivheten på fjærene som brukes. Demperne må også harmonere med fjærene. Demperne skal holde igjen fjærene slik at det ikke blir uønskede bevegelser, og det er dette jeg har slitt litt med på mine tidligere coiloversett.

Nå derimot, burde dette problemet være en saga blott :)
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by DrHolm »

Gabzh wrote:Litt off topic, men hva regnes disse 10/8 - 15/10 tallene med? Er det stivhet? Fjær i forhold til demper?
Hilsen fersking :oops:
Det er egentlig veldig on topic. :)

De tallene står for mye en fjør vil 'presse tilbake', hvor mange kilo som må til for å komprimere den en cm.
Denne verdien står som kg/cm, eller lbs/in.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Gabzh »

Ah, okei. Har faktisk aldri hørt folk snakke om det, til tross for at jeg har lest gjennom mye diskusjoner om hvilke coilovers som er best osv. Takk for svar, da lærte jeg noe i dag òg! :) Nå har jo jeg selvsagt ingen idé om hvor stivt hvilke tall er, så har du en "tommelfingerregel" på det? Hva er veldig stivt, hva er mykhet på samme nivå som originale dempere, hva er veldig mykt?
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Teejay187 »

Originalt på min er vel 3/2.5 eller noe sånt. Så jeg går til et sett som er tre ganger så stivt, men det er ikke nødvendigvis ubehagelig å kjøre med på veien, da demperens oppbygning har mye å si. Hvordan den takler trege og raske bevegelser, samt en kombinasjon av disse, og om demperens karakteristikk er tilpasset stivheten på fjærene.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Post by Stalfa »

15kg/10kg som Holm nevner er "because racecar" stivt.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by DrHolm »

Det er helt riktig. :) mer konkret er 800/500 lbs
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Gabzh »

Haha, daså! :)
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Teejay187 »

DrHolm wrote:Det er helt riktig. :) mer konkret er 800/500 lbs
Breakin necks! 672/560 på mitt sett. Kanskje litt i stiveste laget bak? Blir spennende å leke med fjærer og stabstag :D
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by DrHolm »

Ganske så stivt det og! Du trenger neppe å oppgradere staget bak. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Stalfa »

Teejay187 wrote:
DrHolm wrote:Det er helt riktig. :) mer konkret er 800/500 lbs
Breakin necks! 672/560 på mitt sett.
Mener du ikke 560/488 (10kg/8kg)?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Teejay187 »

Stalfa wrote:
Teejay187 wrote:
DrHolm wrote:Det er helt riktig. :) mer konkret er 800/500 lbs
Breakin necks! 672/560 på mitt sett.
Mener du ikke 560/488 (10kg/8kg)?
Ja, fanken. Det er Øhlins settet som du skal kjøpe som er 12/10. Da blir du tøffere enn meg :) Og neeesten like tøff som doktoren :D
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Teejay187 »

Driver å tenker litt på å endre eksosoppsettet mitt. Etter et halvt år med en cherry bomb så begynner jeg å bli sliten av å ligge i 120 over lengre perioder.

På bane derimot, er det nok den eneste eksosen som lar meg treffe på gira uten å se på turtelleren.

Har kikket litt på dette oppsettet og tror det kan blir relativt stilig. Tenker da med diffuseren også.

Image
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1924
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Trym N1290 »

Vær så snill gjør det. aaagaaah shitt.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by Stalfa »

Jeg synes det var pent og innafør. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Truls` 99` Miata

Post by R.S »

DO IT!
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
Post Reply