Bare tett filter?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg ville startet med å sjekke de billigste tingene selv som plugger, pluggledninger og bensinfilter.
Typisk verksted å starte i andre enden av skalaen :)
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

arildh wrote:Jeg ville startet med å sjekke de billigste tingene selv som plugger, pluggledninger og bensinfilter.
Typisk verksted å starte i andre enden av skalaen :)
Ikke lenge siden det blei bytta. Holder en foreløpig knapp på slurvete filter-rensing fra min side. Håper hvertfall det...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Så symptomene er når motor er kald: starter går, men tenner ikke, men tenner etter hvert :?: motor går normalt etter kort tid igang :?:
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

HansBRG98 wrote:Så symptomene er når motor er kald: starter går, men tenner ikke, men tenner etter hvert :?: motor går normalt etter kort tid igang :?:
Den tenner, men går ujevnt i ca. 10 sek. En gang i noen minutter. Turtallet er rundt 1500 rpm. Har skjedd ved 5-6 anledninger siste 3 ukene etter at jeg rensa filteret. Prøver å huske om det er en sammenheng med vær/temperatur.
Høres ut som dårlige plugger/plugg-ledninger. Men, i og med de blei skifta i vinter, og blien funker bedre uten filter, vil jeg tro problemet ligger i området filter/LMM.

Prøve å rense filteret skikkelig i helga. Hvis noen er heldige, så er ulyden der når jeg er på Rudskogen på Tirsdag. Sikkert en som skjønner hva det er da.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Kan noen ta bilde av denne berømte ECU'en fastmontert i motorrommet?

Og gjerne forklare hvordan det foregår med programmering og overføring av software....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:Kan noen ta bilde av denne berømte ECU'en fastmontert i motorrommet?

Og gjerne forklare hvordan det foregår med programmering og overføring av software....
Hvis du mener Link ECU'en så er ikke denne montert i motor-rommet. Den erstatter den originale ECU'en som på min 91 modell er montert på passasjersiden fremme i fotbrønnen.

Den ble senere flyttet til i veggen bak setet på passasjersiden. (Husker ikke årstall i farten).
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Oki, men det som da erstatter LMM.... MAP, om jeg har forstått det rett.

Hvordan blir det med CAI feks?

Kom gjerne med en nettside med info :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

må vel mekke en liten adapter som fester slangen rett til jr cai...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

bare å droppe LMM
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

edw wrote:bare å droppe LMM
hva mener du?? man må jo droppe LMM hvis den skal skiftes ut...?

Et bilde av hvordan denne dingsen ser ut i motorrommet hadde vært konge... :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

man dropper luftmengde måleren hvis man har link..
men kjører på et map. som gladibilenmin sier så kan man bare lage en slags adapter... har man turbo, så kan man sette filteret rett på turboen
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:
edw wrote:bare å droppe LMM
hva mener du?? man må jo droppe LMM hvis den skal skiftes ut...?
Et bilde av hvordan denne dingsen ser ut i motorrommet hadde vært konge... :)
Hvilken dings ??
Mener du den som mapper ?? MAP er at en datamaskin regner ut hvor mye bensin motoren skal ha etter gitte parameter. Feks trykk ved innsug, temp på luft osv..

Feks En Bipes ACU mapper tenniga etter airflow, air temp og turtall.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:Et bilde av hvordan denne dingsen ser ut i motorrommet hadde vært konge... :)
Det er ikke noe "dings" i motor-rommet m.a.o. Bare en "dings" (les: LMM) mindre i motorrommet.

De som har Link ECU uten overtrykk som turbo el. SC kan derfor kjøre med luftfilteret koblet direkte mot gasspjeldhuset, uten LMM imellom.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Greit... da er det oppfattet :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

MAP, eller Manifold Air Pressure sensor, er en boks du monterer en plass i motorommet. Min er klistret utenpå sikringsboksen og kobles til pluggen som tidligere gikk til LMM. Du trenger bare en vakumledning fra plenumet og inn til mapsensoren.
Post Reply