Servopumpe

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Servopumpe

Post by m1chael »

Noen som vet om servopumpa er lik på 1,8 og 1,6, og om den er lik på NA og NB??

mi servopumpe er gåen, men jeg kan få tak i en 1,6l Servopumpe fra en NA.
har en 1,8l NB

Uler no jævli fra lagrene framme i motoren..

åsså...en liten ting til. Motoren drikker noe Olje. Lekker ikke dog.
Ikke noe blå røyk untatt ved kald start. Har enda ikke sett noen oljeflekker der jeg har vært parkert.
Noen som kanskje har vært borti lignende??
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Blårøyk ved kaldstart indikerer vanligvis slitte ventiltetninger eller ventilstyringer. Olje lekker da inn i sylinderen når motoren står i ro, og forbrennes når du starter opp
Som regel må toppen demonteres og overhales for å rette opp i dette.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

damn! er ikke mye røyk da, er noe hvis jeg gir gass eller kjører på halv-varm motor. tror ikke den er spes blå. tror den er bare grå..hmm... ble jaggu usikker gitt. Men jeg regner vel med at det er dette som er feilen. Olje forsvinner ikke sånn uten videre så..

det er vel dyr affere å fikse det regner jeg med... :cry:
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Koster ca 1000 i deler for skifte av disse ventil hettene. men vis du må på versted, ca 3-5000 til... ser like ut servopumpene, men er det bare lagrene som er gåen. kan du jo bytte de... Har en servopumpe til 323 men då må du bytte remhjulsakselen.. fra din pumpe og over,det måtte eg på naen i allefall,,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Dårlig ventiltetninger på en 98 modell ?
Ryker det skikkelig blått ? Eller er det bare hvitt som det alltid er på en fuktig morgen.
Jeg ville sjekket andre ting før jeg hadde gitt meg i kast med å skifte disse.
Sjekk kamsensor oringen. På min var denne gåen og griset til hele baksiden på motoren samt girkassen og bakover. Det var nesten ikke noe søl i motorommet.
Merket egentlig ikke noe spes på oljeforbruket men det var helt klart at det var en masse olje som hadde tatt den veien.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

På disse motorene er det ingen cas som er vanlig med lekasje, disse har en sensor forran på kammen og en på svinghjulet, så dette ville man sett fort om de lekker,, få en kompis til å kjøre bak deg, for å se om det kommer masse røyk eventuelt brent olje lukt. Dette sees lett vis du kjører ned en lang bakke og gir litt gass når det flater ut, kommer lett en liten røyk poff... men kan jo også prøve å skifte til en bedre olje,, mobil 1 er ofte tynn og bruker mer enn andre,,
Hva er km telleren din på, kan jo virke som bilen din er gått langt.. du har jo vert max uheldig med denne du, lagrene i servopumpen holder lenge, vis man ikkje strammer remene for mye..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

kodvaag wrote:Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
begynner å lure selv du... kanskje det er en ombygd Hyundai

Bilen har akkurat rundet 105.000km. Så den har jo gått noen km, menne...den gamle hadde jo godt 125.000km...men men...biler er forksjellige...desverre.

Servoreima er ikke spes stram nå. Det ordnet Okkenhaug til meg. Super service hos de gutta der forresten. Kunne ha ordnet det selv, men de fikset det sist den var inne. Lagrene begynte å ule i vinterferien da...så jeg regner med at de ryker any minute nå. Jobber iherdig med å få tak i ny pumpe fra Andreas Fast i Danmark. Er jo en reklamasjonssak den CPU'en som sto i sist nå, og den kjøpte vi hos han. Vil ha ny servopumpe og noe annet snadder istedet for pengene tilbake fra han. Menne...det kan se ut til at det kan ta tid, siden han ikke har svart på noen mail enda. Skal sende en i dag nå..så får vi se hvordan det går. Men uansett kunne jeg tenkt meg en ny servopumpe hvis de ikke koster all verden.


Arildh: Det ryker ikke skikkelig blått nei...ikke som jeg kan se. Når jeg starter bilen om morgenen så kommer det bare så vidt røyk ut pottene. Gir jeg gass kommer det litt mere. Men hvis jeg kjører på kald motor kan det komme noe røyk med en gang. Kan ikke si at røyken er spes blå heller. er typisk grå. Kanksje en blåtone i det jeg gir gass.
Framme i motoren finnes det ikke spor etter olje eller noe lignende heller.

begynner å bli ett lite mysterium denne bilen. SÅ det spørs om jeg ikke henter inn en delebil og bytter motor du. Hvis jeg må kjøre service på toppen og mere til, så blir det nok motorbytte... desverre.
Da er det bare å spare penger i sommer. Skal jo to uker i syden også...så vi får se hvordan det går..hehe

Takker for alle svarså langt ihvertfall. Superbra tilbakemelding
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Normalt?

Post by Oas »

m1chael wrote:Det ryker ikke skikkelig blått nei...ikke som jeg kan se. Når jeg starter bilen om morgenen så kommer det bare så vidt røyk ut pottene. Gir jeg gass kommer det litt mere. Men hvis jeg kjører på kald motor kan det komme noe røyk med en gang. Kan ikke si at røyken er spes blå heller. er typisk grå. Kanksje en blåtone i det jeg gir gass.
Framme i motoren finnes det ikke spor etter olje eller noe lignende heller.
Er det ikke helt normalt å ha litt damp/eksos om morran på en MX5 som har stått natta over da. Jeg har altid de symtomene med mindre bilen er varm.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Normalt?

Post by m1chael »

Oas wrote: Er det ikke helt normalt å ha litt damp/eksos om morran på en MX5 som har stått natta over da. Jeg har altid de symtomene med mindre bilen er varm.
skal være normalt det ja..
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Bytter du motor kan det hende eg er interisert i den gamle,, litt olje er ikkje noe problemer,, må ha mer power.. :lol: eg ville bare ha byttet lager i den pumpen du har, kan ikkje koste mange kronene og er en grei jobb å bytte..er dyrt å bytte motor kun for litt olje forbruk,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

har snakket med andreas fast i danmark, og han skal sende over en ny servopumpe til meg. Så det ordnet seg heldigvis.
Hvis jeg må kjøre service på toppen og greier tror jeg at jeg er intr. i å hente delebil ja, og da selger jeg motorn. Så da skal du få kjøpe den Mazdafreaks. Men jeg tror nesten jeg må ordne oppsjon på oppkjøp på den igjen...for jeg hører rykter om at du er flink til å skru motor.. Hører/leser at din gamle går noe bra ja.. :mrgreen:

Ordner seg dette.
Jeg har ihvertfall ikke lang tid å gjøre dette på, så jeg må nok bestemme meg rimelig fort isåfall.
Jeg gir lyd hvis motorbytte er aktuelt. Så vi får se
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Begynner å legge vekk noen kroner eg då,, :lol: Men du må huske på at det er ikkje sikkert delebilen din blir noe bedre, dumt å bruke masse kroner på å forbedre og ikkje bli bedre,,, Er sikkert noen så kan hjelpe deg å bytte tetninger,, fint forspill dette en lørdagsformiddag.. ta en øl per tetning.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

m1chael wrote:
kodvaag wrote:Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
begynner å lure selv du... kanskje det er en ombygd Hyundai
Da hadde det ikke vært noe problem med kvaliteten.
Virker som du har fått en bil i klasse med Mercedes nyere enn 1996 modeller.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

kodvaag wrote:
m1chael wrote:
kodvaag wrote:Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
begynner å lure selv du... kanskje det er en ombygd Hyundai
Da hadde det ikke vært noe problem med kvaliteten.
Virker som du har fått en bil i klasse med Mercedes nyere enn 1996 modeller.
Jeg vil påstå at du tar feil ang. Hyundai... de er temmelig dårlig,
Vi har 3stk H1 på jobben... alle har (hatt) store feil og rust allerede innen 2 år

En kollega har hatt en Sonata som han omtalte som den dårligste bilen han har hatt (feks. hjullagrene røk etter 30.000 km)
Idag har han Mazda 6.... fordi han har vært meget fornøyd med Mazda tidligere :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply