KN luftfilter og Eu- kontroll

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by arkilex »

Har installert KN - luftfilter med slange som tar inn luft fra under bilen, et kit man får kjøpt hos MX-parts. Gir littegrann induksjonssnerr som på en forgasserbil når gassen trykkes i bunn ved motorbelastning, noe mer tviler jeg på at det gjør egentlig, men litt gøy.... Bør jeg fjerne det før EU-kontroll eller er det greit at det er der? Noen erfaringer?
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by GTX-Lars »

Ingen problem mtp eu-kontroll
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by Miatapowers »

Ny regler på eu nå, flere pungt så skal nevnest for biltilsynet feks, og noe av det er trimming, har hørt noen har fått anmerkning på k&n filter, men ikke noen eg kjenner, så hvorfor ikke bare sette på originalt for å vera helt sikker, får man anmerkning så må man på biltilsynet for å rette opp, timepris i odda er 550.- Som man heller kan kjøpe bensin for å ta en langtur, en annen ting er at man gjerne må bruke en feriedag for å møte opp på biltilsynet, en feriedag man heller kunne kjørt en enda lengre tur med full tank..
Å sette på originalt luftfilter tar vel kun 7.5min og kan gjørest mens man bytter olje og venter på siste dråpen skal renne ut.
Eg valgte å bytte til originalt på fast basis, synest den gikk faktisk bedre med dette originale filteret med k&n innsats..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1142
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by obi-one »

Viktig iallefall å skille mellom K&N freeflow innsats til originalfilter (med originalinnsuget montert), kontra store konfiltre. K&N innsats i originalinnsug oppfatter jeg er helt lovlig. Neste gang jeg skal ha min på EU får vi eventuelt se.... :)

For øvrig oppfatter jeg at originalinnsuget gjør at motoren går bedre, og gir bedre ytelse samlet sett; mens alle "raaaser" variantene av store konefiltre stort sett gir mere innsugslyd, og muligens noen få hk på toppen av turtallskurven, mens man ofrer en del av momentet underveis, siden man fjerner et av helmholtz resonanskamrene. Bilen oppfattes derfor sprekere, siden "ketchupeffekten" blir større. Har jeg nå lest, på diverse utenlandske tråder på temaet. Jeg utelater da reelle cold air systemer som virkelig klarer å fore motoren med kaldere luft, enten via hull opp mot vindusviskerene, eller for eksempel Jackson racing sine. Det finnes sikkert lange diskusjoner om dette, også her på forumet. 8)

Her er et eksempel på en gammel en..... http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html
Last edited by obi-one on 09 Jun 2015, 17:22, edited 1 time in total.
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by arkilex »

Saken er klar, jeg bytter tilbake for å være sikker. Det er så mye synsing blant kontrollørene på væskedrypp, trimming, farlig rust etc. som til syvende og sist baserer seg på "faglig skjønn" at jeg gidder ikke legge opp til noe som kan trigge frem en toer.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Diverse skriverier på dette forumet bekrefter vel det vi alle har mistanke om:
EU-kontroll er et stort lotteri.

Selv med de nye reglene som ble innført denne uken, så tror jeg praksisen vil variere kolossalt mellom de mer eller mindre kompetente verkstedene.
Prøv! sier jeg bare.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by Sunnmøring »

Snakka med min lokale mekanikar angående ei likande problemstilling.

Eg har nemlig rustfri cat-back, og eg har fått vete frå Flyin' Miata at systemet gir eit snev meir effekt (2-3hk??). Spørsmålet mitt var då om eg kunne få dette igjønom eu-kontrollen. Mekanikaren sa at så lenge lydnivået ikkje oversteig verdien i vognkortet så kunne han ikkje nekte å godkjenne det.

Ei sånn snever effektøkning vil vel gå ok sidan det er godtatt med nokre prosent avvik frå bilprodusenten sin dokumentasjon ang. effekt, sidan alle motorar er litt forskjellige? - eller er dette berre ei myte eg har hørt eller lest? Om det er sant kan ingen arrestere deg for å ha 118hk i staden for 116hk.

Eg reknar med det samme vil gjelde for konfilter. Men ein kan no alltids spør mekanikaren om desse tinga før du leverar bilen for godkjenning.
Mykje som kan godkjennast berre du finn rett mann. :P Min gjekk igjønom eu-kontrollen med steinsprut i synsfeltet, 20mm spacer og for høg avgass verdi :P
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by Ørnbjørn »

Avviket frå vognkortet er effekt i motor som frå fabrikk og er ofte misforstått som "trimmingsmonn".
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: KN luftfilter og Eu- kontroll

Post by Sunnmøring »

Ørnbjørn wrote:Avviket frå vognkortet er effekt i motor som frå fabrikk og er ofte misforstått som "trimmingsmonn".
Spørsmålet er då: kven har då myndigheit til å bestemme om min cat-back og powerfilter er trim (og ikkje det motsatte; ei plombering)?
Har mekanikaren som utførar kontrollen myndigheit til dette? eller må han høyre på meg når eg fortel at det er 'reservedelar'?
Om det då faktisk blir foretatt ei måling av effekt (meeeeeget uasannsynlig) vil eg då ikkje vere redda av avviket i motoreffekt? Og då igjen, vil ikkje dei vere tvungne til å godkjenne bilen?

Dette er sjølvsagt kun kverulering frå mi side. Det enklaste må vel berre vere å sette til orginalt som nemnt tidligare i tråden, eller avtale med mekanikar på førehand.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Post Reply