KN luftfilter og Eu- kontroll
Moderator: Styremedlemmer
KN luftfilter og Eu- kontroll
Har installert KN - luftfilter med slange som tar inn luft fra under bilen, et kit man får kjøpt hos MX-parts. Gir littegrann induksjonssnerr som på en forgasserbil når gassen trykkes i bunn ved motorbelastning, noe mer tviler jeg på at det gjør egentlig, men litt gøy.... Bør jeg fjerne det før EU-kontroll eller er det greit at det er der? Noen erfaringer?
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Ingen problem mtp eu-kontroll
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Ny regler på eu nå, flere pungt så skal nevnest for biltilsynet feks, og noe av det er trimming, har hørt noen har fått anmerkning på k&n filter, men ikke noen eg kjenner, så hvorfor ikke bare sette på originalt for å vera helt sikker, får man anmerkning så må man på biltilsynet for å rette opp, timepris i odda er 550.- Som man heller kan kjøpe bensin for å ta en langtur, en annen ting er at man gjerne må bruke en feriedag for å møte opp på biltilsynet, en feriedag man heller kunne kjørt en enda lengre tur med full tank..
Å sette på originalt luftfilter tar vel kun 7.5min og kan gjørest mens man bytter olje og venter på siste dråpen skal renne ut.
Eg valgte å bytte til originalt på fast basis, synest den gikk faktisk bedre med dette originale filteret med k&n innsats..
Å sette på originalt luftfilter tar vel kun 7.5min og kan gjørest mens man bytter olje og venter på siste dråpen skal renne ut.
Eg valgte å bytte til originalt på fast basis, synest den gikk faktisk bedre med dette originale filteret med k&n innsats..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Viktig iallefall å skille mellom K&N freeflow innsats til originalfilter (med originalinnsuget montert), kontra store konfiltre. K&N innsats i originalinnsug oppfatter jeg er helt lovlig. Neste gang jeg skal ha min på EU får vi eventuelt se....
For øvrig oppfatter jeg at originalinnsuget gjør at motoren går bedre, og gir bedre ytelse samlet sett; mens alle "raaaser" variantene av store konefiltre stort sett gir mere innsugslyd, og muligens noen få hk på toppen av turtallskurven, mens man ofrer en del av momentet underveis, siden man fjerner et av helmholtz resonanskamrene. Bilen oppfattes derfor sprekere, siden "ketchupeffekten" blir større. Har jeg nå lest, på diverse utenlandske tråder på temaet. Jeg utelater da reelle cold air systemer som virkelig klarer å fore motoren med kaldere luft, enten via hull opp mot vindusviskerene, eller for eksempel Jackson racing sine. Det finnes sikkert lange diskusjoner om dette, også her på forumet.
Her er et eksempel på en gammel en..... http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html

For øvrig oppfatter jeg at originalinnsuget gjør at motoren går bedre, og gir bedre ytelse samlet sett; mens alle "raaaser" variantene av store konefiltre stort sett gir mere innsugslyd, og muligens noen få hk på toppen av turtallskurven, mens man ofrer en del av momentet underveis, siden man fjerner et av helmholtz resonanskamrene. Bilen oppfattes derfor sprekere, siden "ketchupeffekten" blir større. Har jeg nå lest, på diverse utenlandske tråder på temaet. Jeg utelater da reelle cold air systemer som virkelig klarer å fore motoren med kaldere luft, enten via hull opp mot vindusviskerene, eller for eksempel Jackson racing sine. Det finnes sikkert lange diskusjoner om dette, også her på forumet.

Her er et eksempel på en gammel en..... http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html
Last edited by obi-one on 09 Jun 2015, 17:22, edited 1 time in total.
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Saken er klar, jeg bytter tilbake for å være sikker. Det er så mye synsing blant kontrollørene på væskedrypp, trimming, farlig rust etc. som til syvende og sist baserer seg på "faglig skjønn" at jeg gidder ikke legge opp til noe som kan trigge frem en toer.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Diverse skriverier på dette forumet bekrefter vel det vi alle har mistanke om:
EU-kontroll er et stort lotteri.
Selv med de nye reglene som ble innført denne uken, så tror jeg praksisen vil variere kolossalt mellom de mer eller mindre kompetente verkstedene.
Prøv! sier jeg bare.
Erik
EU-kontroll er et stort lotteri.
Selv med de nye reglene som ble innført denne uken, så tror jeg praksisen vil variere kolossalt mellom de mer eller mindre kompetente verkstedene.
Prøv! sier jeg bare.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Snakka med min lokale mekanikar angående ei likande problemstilling.
Eg har nemlig rustfri cat-back, og eg har fått vete frå Flyin' Miata at systemet gir eit snev meir effekt (2-3hk??). Spørsmålet mitt var då om eg kunne få dette igjønom eu-kontrollen. Mekanikaren sa at så lenge lydnivået ikkje oversteig verdien i vognkortet så kunne han ikkje nekte å godkjenne det.
Ei sånn snever effektøkning vil vel gå ok sidan det er godtatt med nokre prosent avvik frå bilprodusenten sin dokumentasjon ang. effekt, sidan alle motorar er litt forskjellige? - eller er dette berre ei myte eg har hørt eller lest? Om det er sant kan ingen arrestere deg for å ha 118hk i staden for 116hk.
Eg reknar med det samme vil gjelde for konfilter. Men ein kan no alltids spør mekanikaren om desse tinga før du leverar bilen for godkjenning.
Mykje som kan godkjennast berre du finn rett mann.
Min gjekk igjønom eu-kontrollen med steinsprut i synsfeltet, 20mm spacer og for høg avgass verdi 
Eg har nemlig rustfri cat-back, og eg har fått vete frå Flyin' Miata at systemet gir eit snev meir effekt (2-3hk??). Spørsmålet mitt var då om eg kunne få dette igjønom eu-kontrollen. Mekanikaren sa at så lenge lydnivået ikkje oversteig verdien i vognkortet så kunne han ikkje nekte å godkjenne det.
Ei sånn snever effektøkning vil vel gå ok sidan det er godtatt med nokre prosent avvik frå bilprodusenten sin dokumentasjon ang. effekt, sidan alle motorar er litt forskjellige? - eller er dette berre ei myte eg har hørt eller lest? Om det er sant kan ingen arrestere deg for å ha 118hk i staden for 116hk.
Eg reknar med det samme vil gjelde for konfilter. Men ein kan no alltids spør mekanikaren om desse tinga før du leverar bilen for godkjenning.
Mykje som kan godkjennast berre du finn rett mann.


///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Avviket frå vognkortet er effekt i motor som frå fabrikk og er ofte misforstått som "trimmingsmonn".
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: KN luftfilter og Eu- kontroll
Spørsmålet er då: kven har då myndigheit til å bestemme om min cat-back og powerfilter er trim (og ikkje det motsatte; ei plombering)?Ørnbjørn wrote:Avviket frå vognkortet er effekt i motor som frå fabrikk og er ofte misforstått som "trimmingsmonn".
Har mekanikaren som utførar kontrollen myndigheit til dette? eller må han høyre på meg når eg fortel at det er 'reservedelar'?
Om det då faktisk blir foretatt ei måling av effekt (meeeeeget uasannsynlig) vil eg då ikkje vere redda av avviket i motoreffekt? Og då igjen, vil ikkje dei vere tvungne til å godkjenne bilen?
Dette er sjølvsagt kun kverulering frå mi side. Det enklaste må vel berre vere å sette til orginalt som nemnt tidligare i tråden, eller avtale med mekanikar på førehand.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,