De andre tingene som er gjort med den gule kan du lese mere om her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 65#p195473
Litt senere på høsten, sånn litt uti november, så gjentok jeg prosessen på OveN sin røde -91 Miata.... Så det var sånn her garasjen min så ut på den tida...

Og jeg kan helt sikkert gjenta den prosessen akkurat når jeg vil med akkurat det oppsettet

Jeg har jo egentlig beskrevet det ganske utførlig i tråden til "IL Tempo", men på oppfordring så skal jeg skrive litt mere konkret her akkurat hva som ble gjort, hvorfor det ble gjort, og hva som gjorde at det gikk så greit
Vi må begynne med kompressoren og mekanikken/elektronikken rundt den...
Dette er de første settene som ble levert av Eaton/Sebring i USA (senere tok Jackson Racing over distribusjon av denne), og det er en M45 kompressor.
Disse får du ikke kjøpt ny lengre, så ønsker du en sånn her installasjon, så er det bruktmarkedet som gjelder
Det har jo aldri eksistert noe TÜV papirer på disse kompressorene til MX-5/Miata, og da er det jo veldig mange som bare ser hele prosessen med å få godkjent ting som komplett umulig. Jeg ser det som en utfordring...

Da må man jo ty til det man kan få tak i av dokumentasjon...
Jeg gikk til innkjøp av en bunke Miata Magazine via eBay for noen år siden, og det er en gullgruve når det gjelder informasjon og dokumentasjon...
Dette er første annonse jeg har kommet over fra Miata Magazine, høsten 1993 Mere informasjon dukket tidevis opp i flere Miata Magazine utover de nærmeste årene
Denne dukket opp i vårmagasinet i 1994 Hele installasjonsprosessen beskrevet av Bill Yeager, medlem i den amerikanske Miata klubben i Miata Magazine høsten 1994 Videre fant jeg informasjon om oppsettet, effekt og hvordan det fungerer i Miata Magazine som kom våren 1995 Så hadde jeg kommet over et eksemplar av Miata Performance Handbook borte på sørvestlandet, og for de som lurer på noe som helst når det gjelder oppgraderinger, være det seg felger, oppheng, støtdempere, fjærer, eksos, turbo, kompressor osv..., så er det et bra sted å starte å lese Og når det gjelder den boka, Miata Performance Handbook, der fant jeg et spor til noe viktig.
Nemlig omtale av et dokument som beskriver at Miata med dette settet montert har full CARB (California Air Resource Board) sertifikat (EO # D-453) og er godkjent i alle 50 stater i USA. Nå vil mange gjennta at det er jo ikke TÜV og gjelder jo ikke i Europa og Norge...
Nei det er helt korrekt, men det gjelder CALIFORNIA, og de reglene de har der går utenpå alt annet på resten av kloden, så det holder.
(Og det sa jeg til gutta på SFOOR da de kom med det samme argumet, og det sa de seg jo enig i, sånn stort sett)
Det omtalte dokumentet fant jeg ved et søk på nettet... Hele installasjonsmanualen til kompressoren fulgte med (kan også finnes på nett fra JR), og der stod det mye interessant info også En annen viktig detalj er at dette gamle settet, er at den kjører med helt original ECU, dvs. ingen som helst endring i hvordan Mazda oprinnelig tenkte for å håndtere avgasser fra motoren... For å forklare hvordan dette virker:
Når du får trykk på kompressoren, så vil en mekanisk bensinregulator strupe returen til tanken, slik at bensintrykket på de (originale) dysen øker, og dermed bensinmengden som sprutes inn i motoren. Dette fungerer helt optimalt, men jeg ser at jeg skal bytte bensinpumpe til en som er anbefalt med dette settet (JR høytrykkspumpe), da den ikke greier å opprettholde nok bensintrykk i toppen av turtallsregisteret. Måling og justering av bensintrykk er viktig Videre så er det montert en tennings retarderer, som ganske enkelt drar tenninga 6' tilbake når den passerer 4psi trykk, noe som gjør at motoren går mere effektivt på lavt turtall, da tenninga kan stilles høyere
Her har jeg jo nesten alle tekniske opplysninger jeg trengte som beskriver installasjonen Nå mangler jeg bare et eksakt tall på ytelse, og ikke bare reklamebrosjyrer...
Det ble løst ved et besøk hos Andreas på Racelab, der "IL Tempo..." ble spent opp i rulla og tynt litt
http://www.racelab.no
https://www.facebook.com/racelab.no/ Papiret sa 131hk og 165 Nm på bakhjula, og her ligger nok mye av årsaken til at det gikk helt greit å få det godkjent MX-5 ble nemlig senere levert med effekter tilsvarende dette her i samme karosseri (NA)
I 1996-1997 kom det 1.8 med 133hk, og det er jo samme tall som jeg hadde fått, riktignok skiller det endel på motor HK og hjul HK, men differansen er ikke større en at det er akseptabelt.
Kikker du litt lengre frem, så kom NB med 1.8 i 2001-2005 med 146hk/168Nm, og det er i bunn og grunn akkurat samme bilen...
En liten detalj er jo at 1.8 har større bremser, men det hadde vi allerede oppgradert på begge bilene, så den saken var grei
Så når alt er gjennomtenkt, gjort, dokumentert og forklart ordentlig, så ender man opp med dette her: Og for å avslutte denne oppskrifta...
Det er ikke farlig å besøke Statens Vegvesen og SFOOR (Statens Vegvesens Spesialistgruppe for Ombygde og Oppbygde Kjøretøy) Oppsummering:
Dette er hva jeg vet om hva man kan få godkjent om man gjør det på denne måten...
Effekten tilsvarer det MX-5 ble levert med i senere år, bremser er oppgradert tilsvarende og det er ikke tuklet noe som helst med ECU, og dokumentasjon på alt sammen ble fremlagt...
Så enkelt kan det gjøres...

Jeg kan ikke si noe om hva du får godkjent, men følger du denne oppskrifta, så ser jeg ikke noe problem i.o.m. at jeg har fått gjennom 2 biler med letthet i 2015, men det er til syvende og sist ikke jeg som avgjør det....