Jon's Miata
Moderator: Styremedlemmer
Jon's Miata
Hei! Tenkte å lage en prosjektråd. Burde kanskje gjort det da jeg startet på prosjektet, men bedre sent enn aldri. Det er en del bilder av ting jeg har gjort med bilen, og så er det en del bilder av ting jeg har gjort sammen med bilen. Har ikke pleid å være noe særlig på forum tidligere, men tenkte å prøve å oppdatere noenlunde jevnlig.
Kan jo begynne med utgangspunktet: En så å si original 1990 modell, USA importert Miata NA.
Mods som allerede var gjort da jeg kjøpte den:
- GV frontleppe
- R-package bakleppe
- KG spoiler
- SSR Type C hjul
- Div krom detaljer inni
Med en gang jeg kom hjem etter å ha hentet bilen begynte jeg med de første modsene mine.
Det første som ble gjort var:
- Yonaka coilovers
- Border SP-1 stoler
- QSP ratt med snap off
- Speedhunters/Takata slepestropp
- Soting av blink/park lys og markeringslys
- Koble til US blink igjen
- Endestuss på eksosen
- Nye skilt
- Speedhunters klistremerke i frontruten
- Jeg begynte som smått med å lakkere litt deler i motorrommet og byttet div. slanger osv Så kom vinteren, og meg og noen kompiser fant en garasje vi kunne leie. Dagen etter bilen var kommet inn for vinteren satte jeg i gang med vinterens prosjekt; å pynte litt i motorrommet. Hadde egentlig ikke noe særlig plan annet enn at jeg ville at det skulle se noenlunde presentabelt ut når jeg åpner panseret.
Dette bilde ble tatt før jeg hadde gjort noe som helst. Men slik så det altså ut da jeg begynte. Det første jeg fikk lyst til å prøve på var å rydde opp i ledningsnettet. Jeg begynte å lese litt om «wire tucking», og fant raskt ut at det var noe jeg ville prøve på.
Det først jeg begynte med var å fjerne alt av ledninger fra motorrommet. Jeg tok ut dashbordet for å få bedre tilgjengelighet. Og dro deretter alle ledningene inn i kupéen. Jeg visste at det var en del ting jeg hadde lyst til å ta vekk, så jeg splittet ledningsnettet og begynte å sortere. Noen ledninger skulle fjernes, noen skulle forlenges og noen skulle kortes ned. Etter ledningene begynte å bli som jeg ville, boret jeg nye hull i siden bak skjermene og begynte å trekke frem ledninger. Sikringsbokser, jordingspunkt osv. ble montert inni bilen, ledninger til airbag, servo, a/c, cruise control osv. ble fjernet slik at bare de ledningene som trenger å være i motorrommet er der. Ferdig resultat på passasjersiden. Slik ser det nå ut på andre siden av det fremste hullet.
Kan jo begynne med utgangspunktet: En så å si original 1990 modell, USA importert Miata NA.
Mods som allerede var gjort da jeg kjøpte den:
- GV frontleppe
- R-package bakleppe
- KG spoiler
- SSR Type C hjul
- Div krom detaljer inni
Med en gang jeg kom hjem etter å ha hentet bilen begynte jeg med de første modsene mine.
Det første som ble gjort var:
- Yonaka coilovers
- Border SP-1 stoler
- QSP ratt med snap off
- Speedhunters/Takata slepestropp
- Soting av blink/park lys og markeringslys
- Koble til US blink igjen
- Endestuss på eksosen
- Nye skilt
- Speedhunters klistremerke i frontruten
- Jeg begynte som smått med å lakkere litt deler i motorrommet og byttet div. slanger osv Så kom vinteren, og meg og noen kompiser fant en garasje vi kunne leie. Dagen etter bilen var kommet inn for vinteren satte jeg i gang med vinterens prosjekt; å pynte litt i motorrommet. Hadde egentlig ikke noe særlig plan annet enn at jeg ville at det skulle se noenlunde presentabelt ut når jeg åpner panseret.
Dette bilde ble tatt før jeg hadde gjort noe som helst. Men slik så det altså ut da jeg begynte. Det første jeg fikk lyst til å prøve på var å rydde opp i ledningsnettet. Jeg begynte å lese litt om «wire tucking», og fant raskt ut at det var noe jeg ville prøve på.
Det først jeg begynte med var å fjerne alt av ledninger fra motorrommet. Jeg tok ut dashbordet for å få bedre tilgjengelighet. Og dro deretter alle ledningene inn i kupéen. Jeg visste at det var en del ting jeg hadde lyst til å ta vekk, så jeg splittet ledningsnettet og begynte å sortere. Noen ledninger skulle fjernes, noen skulle forlenges og noen skulle kortes ned. Etter ledningene begynte å bli som jeg ville, boret jeg nye hull i siden bak skjermene og begynte å trekke frem ledninger. Sikringsbokser, jordingspunkt osv. ble montert inni bilen, ledninger til airbag, servo, a/c, cruise control osv. ble fjernet slik at bare de ledningene som trenger å være i motorrommet er der. Ferdig resultat på passasjersiden. Slik ser det nå ut på andre siden av det fremste hullet.
Last edited by Jon on 30 Jan 2016, 19:55, edited 1 time in total.
IG: @jonsmiata
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Jon's Miata
Nais!
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Re: Jon's Miata
Og slik så det ut under dashbordet litt før jeg var ferdig. Sikringsboks osv. ble montert skikkelig.
Ledningsnettet til blinklysene foran var så dårlig at jeg like gjerne lagde nytt. Brukte de originale kontaktene, men lagde nye ledninger.
Så var det andre siden.
Bak dashbordet før/etter
Satt dashbordet midlertidig på plass igjen, koblet alt på plass og testet at alt virket.
Etter at motoren var startet og alle funksjoner var testet, kunne jeg si meg ferdig med ledningsnettet og begynne på motoren. Jeg ville rengjøre den grundig, så jeg begynte med å ta den ut.
Det man ser når man åpner panseret var jo for så vidt rent og pent, men jeg hadde lyst til at hele motoren skulle være like fin.
Jeg begynte med girkassen. Skrudde den av.
Rengjorde den.
Og lakkerte den.
Jeg vurderte å skru av hele forstillingen og ta en skikkelig gjennomgang av den og, men etter å ha rengjort traversen og innsett at vinteren ikke varer evig, slo jeg det fra meg og utsatte det til en annen gang.
Så stod motoren for tur.
Begynte med å rengjøre og slipe litt.
Før jeg lakkerte blokken svart.
Alle smådeler rundt motoren ble også rengjort og lakkert svart.
Toppdekselet tok jeg med hjem og polerte.
IG: @jonsmiata
Re: Jon's Miata
Bunnpannen ble skrudd av og lakkert svart.
Dette var utgangspunktet. Jeg begynte med å banke fra undersiden med en kulehammer for å få vekk de verste kantene. Jeg sveiste på plater under dempertoppene og sveiste igjen så å si alle hull. Etter at sveisingen var unnagjort fikk hjulbuene et nytt strøk med understells beskyttelse. Jeg skal ikke late som jeg er karosseri arbeider, så det ble mye sparkling og pussing før det ble noenlunde jevnt og fint. Første laget med grunning. Er ikke ferdig, men begynner å ligne på noe. Etter en god del mer pussing gikk jeg over til å bruke hvit grunning for å få et litt mer realistisk inntrykk av hvordan det kom til å bli. Kjedet meg litt i garasjen, så jeg hektet på skjermer og frontfanger for å se noenlunde hvordan det kom til å bli. Tilbake til arbeid. Tok av igjen skjermer og fanger, og maskerte.
Alle skruehullene jeg ikke lenger har bruk for til a/c kompressor osv. ble plugget med nye blanke skruer. (Her er servopumpe braketten montert, den ble tatt av igjen da jeg fant ut at jeg droppet servo. Eksosen ble også byttet, og røret til varmeapparatet ble lakkert svart)
Jeg loopet bare slangene på servoen, siden jeg følte at jeg allerede hadde nok baller i luften.
Da så motoren noenlunde grei ut og kunne settes til side, så jeg kunne begynne på motorrommet.
Jeg viste ikke helt hva jeg ville gjøre, eller hvordan jeg skulle få det til, men jeg hadde lyst til å glatte ut formene litt, tette alle hull jeg ikke lengre trenger, og fjerne alle unødvendige braketter osv. Dette var utgangspunktet. Jeg begynte med å banke fra undersiden med en kulehammer for å få vekk de verste kantene. Jeg sveiste på plater under dempertoppene og sveiste igjen så å si alle hull. Etter at sveisingen var unnagjort fikk hjulbuene et nytt strøk med understells beskyttelse. Jeg skal ikke late som jeg er karosseri arbeider, så det ble mye sparkling og pussing før det ble noenlunde jevnt og fint. Første laget med grunning. Er ikke ferdig, men begynner å ligne på noe. Etter en god del mer pussing gikk jeg over til å bruke hvit grunning for å få et litt mer realistisk inntrykk av hvordan det kom til å bli. Kjedet meg litt i garasjen, så jeg hektet på skjermer og frontfanger for å se noenlunde hvordan det kom til å bli. Tilbake til arbeid. Tok av igjen skjermer og fanger, og maskerte.
IG: @jonsmiata
Re: Jon's Miata
Ferdig lakkert!
Før: Etter: Så kunne interiøret komme på plass igjen.
Ble egentlig veldig fornøyd med resultatet, med tanke på at det ble lakkert med sprayboks. Jeg vurderte brake booster delete, men sommeren begynte å nærme seg og hele prosjektet ble gjort på en ganske stramt budsjett, så jeg valgte å lakkere bremsekraftforsterkeren i samme farge som motorrommet isteden.
Da var det tid for å montere alt sammen igjen. Det første som kom på plass var bremsekraftforsterkeren. Selv om jeg godt kunne tenkt meg å fjerne hele greien, så syns jeg egentlig den "forsvant" ganske greit da den ble hvit.
Demperne ble montert.
Alt i bakkant av motorrommet ferdig montert.
Så var det klart for den nervepirrende jobben å sette motoren inn igjen uten å ripe noe. Med god hjelp av en kompis, senket vi motoren rolig og forsiktig tilbake på plass.
Bensinslangene ble byttet ut med stålomspunne.
Lyktene ble lakkert og montert.
Radiator og resten av delene i forkant av motorrommet ble montert.
Nytt (brukt) grenrør ble kjøpt og surret i eksosbånd.
Ferdig montert.
Før interiøret ble skrudd sammen igjen ble short throw shifter og nye mansjetter montert.Før: Etter: Så kunne interiøret komme på plass igjen.
IG: @jonsmiata
Re: Jon's Miata
Skjermer og fanger ble montert, og bilen var faktisk komplett igjen.
Etter ca syv måneder i garasjen var det utrolig digg å kjøre bilen ut. (Vannet under bilen er søl ved påfylling og ikke lekkasje)
Etter en lenge etterlengtet prøvetur kunne jeg faktisk konstatere at alt virket som det skulle. Turte ikke å kjøre den hjem, da jeg skulle på jobb dagen etter og jeg ville ha litt mer enn én mile på telleren før jeg satt meg en time i kø med bilen. Men du verden så digg det var å få testet den!
Dagen etter hentet jeg bilen og kjørte rett til selvvasken og fikk vasket av alt garasjestøvet.
Etter bilen var blitt ren og pen, var jeg ute å kjørte resten av dagen. Stoppet og hadde en liten mobilkamera photoshoot.
Da var jeg klar for min første treffsesong. Hadde selvsagt vert på mange biltreff før, men aldri stilt ut før. Det første treffet jeg var på var Vårmønstringen i Bergen. Som utstillings nybegynner, glemte jeg å ta bilder fra treffet men jeg tok noen bilder mens jeg forberedte meg.
Gatebil Våler begynte å nærme seg, så før jeg skulle kjøre hele veien over ville jeg få kjørt den litt for å luke vekk eventuelle barnesykdommer som måtte oppstå. Det resulterte i en fin kveldstur til Nordhordland.
Slepekrok bak ble montert og ny eksos fra grenrør og bak ble laget.
Så var det klart for Gatebil Våler. Turen over fjellet ble kjøligere enn forventet med sommerdekk, men veiene var bare og temperaturen var på plussiden.
På dette treffet husket jeg faktisk å få tatt noen bilder.
Gatebil fotografene tok til og med et bilde.
Da jeg kom hjem igjen gjorde jeg endelig noe jeg hadde hatt lyst til siden jeg kjøpte bilen. Jeg kjøpte nye hjul! Det kom tilfeldigvis noen hjul til salgs på finn men jeg var usikker på om de ville passe, så jeg ringte selgeren og spurte om jeg kunne komme å prøvemontere. Etter å ha sett hjulene på bilen, og vi hadde kommet frem til en pris vi begge kunne leve med, hadde jeg kjøpt meg et sett med 16x9ET20 BBS RS kopifelger.
IG: @jonsmiata
Re: Jon's Miata
Jeg lagde meg et deksel over tennpluggledningene.
Så var det klart for forberedelser til hovedtreffet til Gatebil på Rudskogen. Mange vil sikkert si at det er meningsløst å vaske og polere bilen grundig rett før en kjøretur på 580km, men det gjør jobben i selvvasken mye lettere nå man kommer frem.
Jeg har bare mobilkamera, så da var det veldig kjekt at noen andre tok litt bilder av bilen på hovedtreffet så jeg fikk noen med litt god kvalitet.
Neste punkt på programmet var ON2015. På vei opp fikk jeg ikke tatt noe særlig med bilder, men disse ble tatt helt i starten på vei ut av Oslo.
Ved overnattingen i Alta hadde arrangørene en premieutdeling, hvor jeg fikk pokal for beste stance.
Fremme på Nordkapp.
På vei ned igjen var det hver mann for seg selv, så jeg benyttet anledningen til å sjekke ut en del steder som jeg hadde lyst til å besøke. Etter en overnatting hos en kompis i Tromsø, gikk turen til Lofoten.
Passering av polarsirkelen.
Miata bobil lol.
Var innom Tronheim.
Og kjørte Atlanterhavsveien.
Da jeg kom hjem igjen var neste treff septembertreffet til Gatebil på rudskogen.
IG: @jonsmiata
Re: Jon's Miata
Siste treffet for sessongen var et lokaltreff arrangert av Bergen Gatebilklubb. Der møtte jeg en meget hyggelig polakk som gikk rundt å tok bilder, så photoshoot med han kommer ved en senere anledning.

Etter mange små og store treff, og 11.000 miles bak rattet var det på tide å sette den tilbake i garasjen.
Litt triksig må nok til for å få den igjennom pkk, men det mest åpenbare er nå skrudd av.
Jeg har også fjærnet pakningene i tannstangen, for å forhåpentligvis få den litt lettere på rattet.
Det er egentlig så langt jeg har kommet med prosjektet frem til nå. Hvis alt går etter planen, er bilen gjennom pkk ganske snart. Da vil alt bli montert på igjen, og så blir det noen flere oppgraderinger før neste sessong. 
IG: @jonsmiata
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Jon's Miata
Håhå! Fint arbeid med motorrommet, meget fint! Køyrde du forbi ålesund på vegen? Syns eg såg deg parkert på ei lomme, med telt og alt. Hadde eg ikkje vore på veg til arbeid så hadde eg sikkert stoppa og slått av ein prat 

///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Jon's Miata
Utrulig bra resultat! 

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Jon's Miata

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 570
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Jon's Miata
Noen av oss er strålende fornøyd med å ha tørket støv av rattet.
Du finner på å erklære "Kjedet meg litt i garasjen..." midt i prosjektet!
Imponerende innsats og resultat!
Du finner på å erklære "Kjedet meg litt i garasjen..." midt i prosjektet!
Imponerende innsats og resultat!
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Jon's Miata
Spenstig jobb !!! 

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Jon's Miata
Imponerende 

2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook