Har nå fått målt Db hos Bilens Eksosanlegg i Vestby. Resultatet ble 87 Db og vognkortet sier 96.
Da skulle saken være biff. 24/8 er det etterkontroll. Da skal jeg være høflig, men tenker ikke spare på konfekten for å si det slik.
Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Moderator: Styremedlemmer
- Pimpallika
- Mx5-miata Styret
- Posts: 149
- Joined: 01 May 2014, 08:28
- Medlemsnummer: 1142
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
- Pimpallika
- Mx5-miata Styret
- Posts: 149
- Joined: 01 May 2014, 08:28
- Medlemsnummer: 1142
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Nå er bilen omsider godkjent, men det ble den ikke uten diskusjon.
Med Db måling fra Bilens Eksosanlegg i baklomma dro jeg til Risløkka i dag. Det første som møter meg er ei (ja kvinnelig) kontrollør. Da jeg fremviser dokumentasjonen fra Bilens Eksosanlegg sier hun at de ikke er sertifisert til å utføre slike målinger. Jeg redegjør for at jeg ved forrige kontroll spurte hvor dette kunne gjøres, og fikk til svar "hos anerkjente eksosverksteder". Grunnen til at hun mente Bilens eksosanlegg ikke kan gjøre disse målingene er fordi de ikke er et "laboratorie". Jeg ba de så ringe til Bilens eksosversksted, men fikk til svar at deres jobb er å kontrollere dokumentasjon, ikke innhente den. Og i og med at dokumentasjonen ikke er korrekt fordi de ikke er et laboratorie, kan den ikke brukes. Etter mye frem og tilbake, ble det besluttet at de til tross for dette valgte å godkjenne og at de vil ta saken opp med Svendsen Eksos og Bilens Eksosanlegg. Altså hvordan de måler. For som kontrolløren sa, "de legger jo bare lydmåleren 1 meter bak bilen og broom broom, uten å ta hensyn til vegger og annen støy i rommet osv". Da jeg ringte Bilens Eksosanlegg og fortalte dette, kom de nesten gjennom telefonen.
Uansett så er bilen nå godkjent, og jeg kommer aldri til å sette min fot på Risløkka igjen.
Lars
Med Db måling fra Bilens Eksosanlegg i baklomma dro jeg til Risløkka i dag. Det første som møter meg er ei (ja kvinnelig) kontrollør. Da jeg fremviser dokumentasjonen fra Bilens Eksosanlegg sier hun at de ikke er sertifisert til å utføre slike målinger. Jeg redegjør for at jeg ved forrige kontroll spurte hvor dette kunne gjøres, og fikk til svar "hos anerkjente eksosverksteder". Grunnen til at hun mente Bilens eksosanlegg ikke kan gjøre disse målingene er fordi de ikke er et "laboratorie". Jeg ba de så ringe til Bilens eksosversksted, men fikk til svar at deres jobb er å kontrollere dokumentasjon, ikke innhente den. Og i og med at dokumentasjonen ikke er korrekt fordi de ikke er et laboratorie, kan den ikke brukes. Etter mye frem og tilbake, ble det besluttet at de til tross for dette valgte å godkjenne og at de vil ta saken opp med Svendsen Eksos og Bilens Eksosanlegg. Altså hvordan de måler. For som kontrolløren sa, "de legger jo bare lydmåleren 1 meter bak bilen og broom broom, uten å ta hensyn til vegger og annen støy i rommet osv". Da jeg ringte Bilens Eksosanlegg og fortalte dette, kom de nesten gjennom telefonen.
Uansett så er bilen nå godkjent, og jeg kommer aldri til å sette min fot på Risløkka igjen.
Lars
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Haha, sikker på at det ikke var skjult kamera i nyinnspilling av "Joker Nord"?
Hvor mye tar forøvrig et slikt anerkjent eksosverksted som ikke er et "av Risløkka godkjent laboratorie" for en slik broom broom måling?
Hvor mye tar forøvrig et slikt anerkjent eksosverksted som ikke er et "av Risløkka godkjent laboratorie" for en slik broom broom måling?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Da kjenner jeg at jeg blir varm bak øra igjen .................
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- R.S
- 1000 RPM
- Posts: 184
- Joined: 11 Aug 2010, 17:31
- Medlemsnummer: 932
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
At det er mulig.....
Godt høre at den ble godkjent.
Godt høre at den ble godkjent.
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Et stort problem er at ulike personer har sine ulike tolkninger av regelverket. Snakker du med en person en dag er det noe som gjelder, en annen dag er det noe annet. Det betyr at det blir klin umulig å forholde seg til dem. Er nok en fordel å få mest mulig skriftlig. Men bra at du fikk aksept for det til slutt.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Er ikke rart det blir krig. Håpløst
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Har ingenting å si på joker nord debatten, men en ørliten refleksjon til støygrensene som er satt av noen folkevalgte, dette skrevet på vegne av den delen av Norges befolkning som bor svært nær riksveier (en ikke ubetydelig del, hvor jeg er en av dem).
Det er ikke så morsomt å vekkes natt etter natt på grunn av at noen (typisk motorsykler) har klart å lure seg igjennom/byttet til rake rør og synes det er DRITFETT å gi jernet i oppoverbakken utenfor oss. Wannabe mopedister helt uten potte er ekstra gøy (de finnes, og man hører dem etpar kilometer unna på begge sider), de kjører typisk dritseint fordi de vet de er ulovlige.
Det var ekstra festlig da jeg hadde en liten gutt med kolikk og ingen av oss sov om natta, når en slik premieape kom forbi og testet rusing i frigir for moro skyld, selvfølgelig rett etter at knotten endelig hadde sovnet. Da ble JEG varm bak øra..... Men det er lenge siden, og det finnes sikkert ingen som har barn med kolikk nå lenger.
Godt da at slik støy BARE gjelder motorsykler og INGEN i MX-5 miljøet .......
Konkret til dette caset så er jo 87 dB ikkeno, bare så det ikke blir oppfattet personlig
Det er ikke så morsomt å vekkes natt etter natt på grunn av at noen (typisk motorsykler) har klart å lure seg igjennom/byttet til rake rør og synes det er DRITFETT å gi jernet i oppoverbakken utenfor oss. Wannabe mopedister helt uten potte er ekstra gøy (de finnes, og man hører dem etpar kilometer unna på begge sider), de kjører typisk dritseint fordi de vet de er ulovlige.
Det var ekstra festlig da jeg hadde en liten gutt med kolikk og ingen av oss sov om natta, når en slik premieape kom forbi og testet rusing i frigir for moro skyld, selvfølgelig rett etter at knotten endelig hadde sovnet. Da ble JEG varm bak øra..... Men det er lenge siden, og det finnes sikkert ingen som har barn med kolikk nå lenger.
Godt da at slik støy BARE gjelder motorsykler og INGEN i MX-5 miljøet .......
Konkret til dette caset så er jo 87 dB ikkeno, bare så det ikke blir oppfattet personlig

-
- 500 RPM
- Posts: 85
- Joined: 30 Jul 2013, 10:40
- Medlemsnummer: 1078
- Location: Lillehammer
- Status: Offline
Re: Fått ikke godkjent på eksosanlegg
Skal du ha PKK på bilen din nå, hør med flere som du kjenner som har hatt bil til kontroll slik at du velger rette kontrollsted. Noen av disse kontrollstedene har fått fullstendig "noja". En bekjent av med som har en Porsche som er lovlig senket, og det er skrevet i vognkort, ble nektet godkjenning da bilen var for lav til å kjøre inn på bremserullene.
Per H
Per H
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)