Du kan stole på Mazda (motor stopper)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Mazdafreaks wrote:Tviler egentlig at det er lokket som gjør dette, er sugelyder på min bil også, og den er kun gått 72000.-
72000??? Alle NB'ene jeg har hatt har ikke gått så langt tilsammen engang!!
Skjønner ikke at du orker å kjøre bil som er gått så langt! :mrgreen:
Min er snautt kjørt 400 000 km!

Tror det er lokket, for når den stopper, og jeg lufter, så går den videre problemfritt. Hvis ikke jeg lufter så kan jeg kinne uten tegn til liv.

Vi får se til ffrrreeedda, om den går greitt med Steffen's lokk på langtur.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Hei Bjørn. Snakka vi ikke om å kjøre sammen en tur til Arendal?

Vi kan jo f.eks. byttelåne tanklokk på turen.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Du kan jo bare prøve å løsne lokket ditt litt.. borre ett hull eller lignende,, Men vist turtelleren detter som du fortalte tidligere så er det noe elektrisk og bilen kutter ikkje tvert vis tanken er som du sier, vet om biler som har sugd tanken flat før bilen stoppet.. pga dårlig avlufting..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

hvorfor ikke kjøre uten lokk ?? går vel bra det også.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:Men vist turtelleren detter som du fortalte tidligere så er det noe elektrisk og bilen kutter ikkje tvert vis tanken er som du sier, .
Litt enig i dette. Hvis turtelleren faller brått, og motoren kutter tvert, kan det høres rart ut at det er et vakuum problem med bensinen og tanklokket. En skulle tro motoren "hostet" litt først. Jeg har ikke vært borti tilsvarende problemer tidligere, men vet at når jeg trekker ut bensinpumperelèet så stanser ihvertfall motoren tvert. Det samme skjer hvis CAS ledningen blir brutt. Motoren stanser tvert. I begge tilfellene kan en imidlertid fortsatt "kinne" startmotoren, noe som m.a.o. må bety at det IKKE har noe med tenningslåsen og det elektriske der å gjøre.

Siden du er så heldig å ha en "kompis" du kan låne litt deler fra for å teste ut, vil jeg ihvertfall anbefale dere (hvis ikke tanklokk eksperimentet slår til) å bytte FUEL INJ relèet også for å teste ut dette. Funker ikke dette ville jeg sjekket CAS ledningene. Sjekk først selve koblingen på CAS bakest på motoren. Sjekk fargekoden på ledningene der og sjekk deretter kontaktene inn på ECU. Deretter har du jo da anledning til å måle kontakten på ledningene.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan jo også være et problem med nøkkelen. Prøv reservenøkkelen. Tenker da på startssperra..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Det er vel ikkje noe startsperre på en 91 miata, tenningslåsen var byttet for ett år siden når eg kjøpte bilen, kan vera mazda verkstedet slurvet og dårlig kontakt,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:Det er vel ikkje noe startsperre på en 91 miata, tenningslåsen var byttet for ett år siden når eg kjøpte bilen, kan vera mazda verkstedet slurvet og dårlig kontakt,,
På min Miata 91 er det ihvertfall startsperre på tenningslåsen, OG en startsperre ved at clutchen må holdes inn for å kunne starte.
Vidar wrote:Kan jo også være et problem med nøkkelen. Prøv reservenøkkelen. Tenker da på startssperra..
MEN, jeg tror ikke problemet ligger her, fordi hvis startsperren på clutchen eller alarmen min er på, går det ikke an å "kinne" startmotoren engang.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

HansT wrote:
Mazdafreaks wrote:Det er vel ikkje noe startsperre på en 91 miata, tenningslåsen var byttet for ett år siden når eg kjøpte bilen, kan vera mazda verkstedet slurvet og dårlig kontakt,,
På min Miata 91 er det ihvertfall startsperre på tenningslåsen, OG en startsperre ved at clutchen må holdes inn for å kunne starte.
Vidar wrote:Kan jo også være et problem med nøkkelen. Prøv reservenøkkelen. Tenker da på startssperra..
MEN, jeg tror ikke problemet ligger her, fordi hvis startsperren på clutchen eller alarmen min er på, går det ikke an å "kinne" startmotoren engang.
Er det ikke snakk om en NB her ?? Kansje jeg tok litt feil..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Var snakk om en NA ja.. Da kan er det helt sikker ikke startssperra :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

steffen wrote:Hei Bjørn. Snakka vi ikke om å kjøre sammen en tur til Arendal?

Vi kan jo f.eks. byttelåne tanklokk på turen.
Klart det.

Og hvis du får motorstopp, så er det ikke sikkert jeg rekker å stoppe... hehe
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

kodvaag wrote:
steffen wrote:Hei Bjørn. Snakka vi ikke om å kjøre sammen en tur til Arendal?

Vi kan jo f.eks. byttelåne tanklokk på turen.
Klart det.

Og hvis du får motorstopp, så er det ikke sikkert jeg rekker å stoppe... hehe
Må se om jeg får tid på fredag Bjørn.

Kan du ikke eventuelt kjøpe et universalt tanklokk på en bensinstasjon? Koster vel ikke mer enn 50 kroner cirka. Eller stjele et på høggeren? Alle mazda tanklokk er like.

Er du i det gniene hjørnet kan du jo kjøre uten tanklokk :mrgreen:
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Greddy "exos" er på igjen, og hu hei som det går. :mrgreen:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

å kjøre uten tanklokk eller med disse bensinstasjon lokka er dårlig ide.. renner jo bensin ut av tanken når man får nok G i sving.. jeg fant ett gammel mitsu lokk hjemme.. passa som smør!
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Skal jeg tolke kodvaag rett var det altså tanklokket som var problemet. I skrivende stund er han ute å ratter med mitt tanklokk. Fikk dette i sms: "ditt lokk ruler gata."

Så da ordner det seg altså med et nytt tanklokk Bjørn? Det enkleste er ofte det beste :wink:
Post Reply