IC montering

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
joebar
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: øksnes
Status: Offline

IC montering

Post by joebar »

for de av dere som har na med turbo og ic. hvordan har dere ordnet rørene fra ic da tenker jeg på hvordan det er å komme forbi radiatoren. er der noen som gar bilder på dette så har jeg vært veldig takknemelig. :mrgreen:
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Det sob blir gjort er at man sveiser om festa på radiatorn nede så du får radiatorn lenger ned...
Så bruker du noen små braketter som du setter på mellom festa oppe sann at radiatorn tipper mer bak en orginalt
http://www.cardomain.com/ride/301314/13
Ligger noen bilder der
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

På FMII turbo kitet blir røra ført en annen vei. Kan vel se et par tre bilder på denne linken. http://www.cardomain.com/ride/707701/2
De går faktisk under radiatoren.....
t_huseby ---> Redrider
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

tredje patenten er å legge røra på utsiden av radiatorn.. dette er løsningen jeg valgte i år. bilder kommer. (en gang...)
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Jepp.. Enig med HF - driver i desse dager på med å få bygd meg IC rør, og går også rundt radiatoren. Blir noe ala dette:
http://memimage.cardomain.net/member_im ... 7_full.jpg

Dette er en mye enklere løsning enn å gå over radiatoren, og noe bedre enn å gå under da rørene da blir laveste punkt. Men kommer litt an på hvilken IC man har - har man en Starion-IC (som er veldig vanlig i USA) så kan det lønne seg å gå over, da denne har inn/uttak i toppen.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg gikk over radiatoren.
Når uttakene er på toppen av IC blir det færrest bøyer og kortest vei å ta de den veien.
Hvis man fortsatt har orginalradiatoren kan man "senke" skinnene på siden samt flytte de pinnene på hver side ned en cm. Alt som trengs er en drill til ny hull.
Da vil du få over 2" rør med god klaring. Mest sansynlig 2.25 også.
En annen fordel med å ta de over er at man kan bruke bend med stor radius = mindre trykk fall.

Jeg klarte å montere den uten å sveise. Ikke optimalt men det holder til jeg får noen til å sveise det. Dessuten hadde jeg det travelt hehe.. ørn ørn..

Kjøpte Forge IC med uttak på toppen fra http://maxam-tuning.com/catalog/ i Norge faktisk. Billig og bra service for de som ønsker å "støtte" en bra norsk tuningbutikk.




Image
Image
Image
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Nice!! Det var en fin løsning og korte rør... Eneste ulempen med den løsningen er vel muligens at du forandrer luftgjennomstrømningen i motorrommet noe? Kanskje en ide å montere noe slags plater over åpningen for å rette på dette?

Skal prøve å få lagt ut noen bilder når min installasjon er ferdig også...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jepp, det er meningen å lage en plate som dekker glippen forran radiatoren.
Lat som jeg er venter jeg til det evt blir et problem.
Når jeg kjørte på rudskogen i April var det ingen problemer. Da var det vel rundt 10 grader utetemp.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Er det denne du kjøpte?

http://maxam-tuning.com/catalog/product ... ts_id=1705

hmmm.... kanskje jeg må få på plass IC...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg har laget en variant av den løsningen stian la ut bilde av.. siden turboen min sitter veldig lavt er det ic røret ekstremt kort. og det andre kort nok det og.. ville ikke ha foran radiatorn nå pga mulige planer om tykk alu radiator...
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

HansT wrote:Er det denne du kjøpte?

http://maxam-tuning.com/catalog/product ... ts_id=1705

hmmm.... kanskje jeg må få på plass IC...
Yes. ikke så mange å velge i mellom med uttak/innløp den veien.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

her er min løsning fra i fjor på å ta røra over radiatorn osv Image
Post Reply