Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Rudolf wrote: 02 Feb 2019, 15:43
Da er vi enige om at vi er uenige
Behovet for Catch-can på normalaspirerte biler tror jeg ikke noe på.
Jeg aner ikke hvor problematisk "oljelaget" i motoren din var, men hvis det er omfattende så er nok årsaken dårlige ventiltettinger og/eller stempelringer.
Det blir ikke reparert med en Catc-can.
Ja, det er ikke behov for konsensus
Det var ikke noe registrerbart oljeforbruk på noen av motorene jeg nevnte ovenfor, og jeg registrerte heller ikke noe blårøyk. Jeg antar derfor at oljen i innsugsmanifoldene kom fra veivhusventilasjonen. Hvorvidt denne oljen utgjør et problem vet jeg ikke. Det er jo potensielt oljedamp i forbrenningskammeret som kan være uheldig (på motorer med mye boost, ...og det var det ikke noen av de nevnte motorene).
Det er jo strengt tatt ikke behov for Catch Can på motorer med overlading heller, men en Catch Can kan muliggjøre et litt høyere effektuttak ...og det er jo mange som bruker mye penger på å jakte på relativt beskjedne effektøkninger
Hei igjen og god VÅR til dere alle på forumet!
Har hatt vår første vårtur i strålende vær her vestpå! Lovet en tilbakemelding på Catch can fra DaveFab som jeg monterte i januar 2019. I forbindelse med "vårrengjøringen" tappet jeg av 1 dl "olje" fra Catch can. Jeg fikk engine check nr. 26 i forkant...
Jeg har kjørt 4619 km siden installasjonen av Catch Can.
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014 Miataen