Video!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Stian wrote:Huff, den motoren så fryktelig varm ut ja! Jeg fikk min akkurat opp i 200 på Autobahn med lyktene nede, og ca.190 med låvedørene på vidt gap :-)
Sammer hastighets-erfaring jeg har, da jeg importerte en 1991 og en 1992 modell fra Kiel, og kjørte de til Hirtshals. Men da var det kun på avkjørslene og akselerasjonsfeltene vi var under 180km/t.
Tre kompiser i følge i hver sin bil og ingen fartsgrenser, det kan bli veldig villt!

Men temperaturen var stabil på begge bilene uansett fart...

Neste gang jeg skal ta hjem en MX-5 og ikke ha den på tilhenger, så skal jeg ta med mine håndverker-radio-hørselvern. Det bråker så sinnsykt i MX-5 når man ligger nær turtallssperra i 5. gear over lang tid ad gangen.
Last edited by kodvaag on 29 Jun 2005, 17:54, edited 1 time in total.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

HF-mx5T wrote:får sjekke med bilmekanikeren hvor mye erfaring han har med å turbokonvertere biler da vettu:P selv har jeg ikke hatt no problemer..
Nei, tror ikke han har skrudd så mye på turbo kanskje. han er mer "old schooler", hvis du skjønner :)

Uansett så vil jeg ha noe kult under panseret :D

Men hva er forskjellen på turbo og kompressor ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Begge deler blåser luft inn i motoren, for å få mer luft inn i sylindrene, og mer ytelse ut av motoren.

Turboen er drevet av en propell i eksos-luft-strømmen og kompressoren er drevet av motoren. (Via en slags viftereim)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Ja okei. Og det gir ca samme effekt ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Kompressoren gir effekt umiddelbart i og med at det er mekanisk overføring fra motoren via reim, mens en turbo drives av eksosgassen og får således ikke noen effekt før det blir litt fart på eksosen, ca 2000 rpm.
Siden kompressoren er innkoblet hele tiden sliter det kanskje litt mer på motoren, og bensinforbruket blir vel litt høyere også.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Pelle wrote:Siden kompressoren er innkoblet hele tiden sliter det kanskje litt mer på motoren, og bensinforbruket blir vel litt høyere også.
Det er en "myte" at det bare er kompressoren som er "innkoblet" hele tiden fordi den spinner rundt av reim fra veiven, mens turboen ikke er "innkoblet" før etter en stund. Så lenge motoren er igang og det kommer eksos ut av sylindrene så spinner turboen også rundt. På mange turboer kan en oppleve "turbolag" som er vel det Pelle antyder med at effekten kan komme fra ca 2000. "Turbolag" gjør at en tydelig kjenner når turboen "slår inn" og har fått bygget opp nok trykk. "Turbolag" er imidlertid omtrent borte på moderne turbobiler.

Det finnes fordeler og bakdeler med begge systemene. Fordelen etter min mening med kompressor er at den er MYE mer vedlikeholdsfri. Momentkurven er også mer jevn fra tomgang og oppover, noe som gjør at en ikke føler bilen har overtrykk, bare større motor. Selve installasjonen er også lett å "reversere", dvs. en borrer ikke hull i blokk som en ofte må gjøre på turboinstallasjoner.

Jeg har heller aldri hørt at en kompressorinstallasjon sliter mer på motor enn en turboinstallasjon (Både Jaguar og Mercedes for å nevne noen har jo sverget til kompressor nå i mange år, og en Mercedes motor er vel ikke akkurat kjent for å være utslitt på kort tid). Det som er korrekt er at kompressoren "stjeler" litt mer HK enn turbo siden det blir noe mer motstand på veiven. At bensinforbruket er større enn på en turboinstallasjon er også marginalt vil jeg tro. Jackson Racing sin kompressor har en "Bypass valve" som gjør at når en kjører i f.eks. jevnt 80 km/t så ledes "overtrykket" vekk, og motoren er akkurat som original sugemotor. Idet en toucher gassen lukkes denne ventilen, og overtrykket er det momentant.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Hmm nå fikk jeg lyst på kompressor!

Må man forandre noe på elektronikken, eller er det bare skruing ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

fatlaces wrote:Må man forandre noe på elektronikken, eller er det bare skruing ?
Et helt standard kit fra JR som gir ca. 6PSI trykk har ikke behov for noen spesielle inngrep i elektronikken. Du må riktignok retardere tenningen din noe, men en justering av tenningen er jo enkelt og greit.

En kan likevel om en ønsker det installere en eller annen form for tenningskontroll, slik jeg har med min Bipes ACU. Dette er en "dippedupp" som må kobles mot bilens ECU (datahjerne) som gjør at en ikke trenger å retardere tenningen så mye. Dette er også nødvendig hvis en oppgraderer standard kit'et.

Deretter er det vel bare lommeboken som setter grenser. Intercooler, større insprutningsdyser, programmerbar ECU osv... Men alt dette er altså IKKE nødvendig i standard kit. Problemet er bare at mye vil ha mer.. :mrgreen:

Boost is addictive..!
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Nå funker jo turbo som en eksosbrems også, så jeg vil si at både turbo og kompressor stjeler hester. Men motsetning til staten, så får du igjen mer enn de tar...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply