Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Stian wrote:Huff, den motoren så fryktelig varm ut ja! Jeg fikk min akkurat opp i 200 på Autobahn med lyktene nede, og ca.190 med låvedørene på vidt gap
Sammer hastighets-erfaring jeg har, da jeg importerte en 1991 og en 1992 modell fra Kiel, og kjørte de til Hirtshals. Men da var det kun på avkjørslene og akselerasjonsfeltene vi var under 180km/t.
Tre kompiser i følge i hver sin bil og ingen fartsgrenser, det kan bli veldig villt!
Men temperaturen var stabil på begge bilene uansett fart...
Neste gang jeg skal ta hjem en MX-5 og ikke ha den på tilhenger, så skal jeg ta med mine håndverker-radio-hørselvern. Det bråker så sinnsykt i MX-5 når man ligger nær turtallssperra i 5. gear over lang tid ad gangen.
Last edited by kodvaag on 29 Jun 2005, 17:54, edited 1 time in total.
Kompressoren gir effekt umiddelbart i og med at det er mekanisk overføring fra motoren via reim, mens en turbo drives av eksosgassen og får således ikke noen effekt før det blir litt fart på eksosen, ca 2000 rpm.
Siden kompressoren er innkoblet hele tiden sliter det kanskje litt mer på motoren, og bensinforbruket blir vel litt høyere også.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Pelle wrote:Siden kompressoren er innkoblet hele tiden sliter det kanskje litt mer på motoren, og bensinforbruket blir vel litt høyere også.
Det er en "myte" at det bare er kompressoren som er "innkoblet" hele tiden fordi den spinner rundt av reim fra veiven, mens turboen ikke er "innkoblet" før etter en stund. Så lenge motoren er igang og det kommer eksos ut av sylindrene så spinner turboen også rundt. På mange turboer kan en oppleve "turbolag" som er vel det Pelle antyder med at effekten kan komme fra ca 2000. "Turbolag" gjør at en tydelig kjenner når turboen "slår inn" og har fått bygget opp nok trykk. "Turbolag" er imidlertid omtrent borte på moderne turbobiler.
Det finnes fordeler og bakdeler med begge systemene. Fordelen etter min mening med kompressor er at den er MYE mer vedlikeholdsfri. Momentkurven er også mer jevn fra tomgang og oppover, noe som gjør at en ikke føler bilen har overtrykk, bare større motor. Selve installasjonen er også lett å "reversere", dvs. en borrer ikke hull i blokk som en ofte må gjøre på turboinstallasjoner.
Jeg har heller aldri hørt at en kompressorinstallasjon sliter mer på motor enn en turboinstallasjon (Både Jaguar og Mercedes for å nevne noen har jo sverget til kompressor nå i mange år, og en Mercedes motor er vel ikke akkurat kjent for å være utslitt på kort tid). Det som er korrekt er at kompressoren "stjeler" litt mer HK enn turbo siden det blir noe mer motstand på veiven. At bensinforbruket er større enn på en turboinstallasjon er også marginalt vil jeg tro. Jackson Racing sin kompressor har en "Bypass valve" som gjør at når en kjører i f.eks. jevnt 80 km/t så ledes "overtrykket" vekk, og motoren er akkurat som original sugemotor. Idet en toucher gassen lukkes denne ventilen, og overtrykket er det momentant.
fatlaces wrote:Må man forandre noe på elektronikken, eller er det bare skruing ?
Et helt standard kit fra JR som gir ca. 6PSI trykk har ikke behov for noen spesielle inngrep i elektronikken. Du må riktignok retardere tenningen din noe, men en justering av tenningen er jo enkelt og greit.
En kan likevel om en ønsker det installere en eller annen form for tenningskontroll, slik jeg har med min Bipes ACU. Dette er en "dippedupp" som må kobles mot bilens ECU (datahjerne) som gjør at en ikke trenger å retardere tenningen så mye. Dette er også nødvendig hvis en oppgraderer standard kit'et.
Deretter er det vel bare lommeboken som setter grenser. Intercooler, større insprutningsdyser, programmerbar ECU osv... Men alt dette er altså IKKE nødvendig i standard kit. Problemet er bare at mye vil ha mer..
Nå funker jo turbo som en eksosbrems også, så jeg vil si at både turbo og kompressor stjeler hester. Men motsetning til staten, så får du igjen mer enn de tar...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive