Felg disk skilt ut i fra min bil/prosjekt tråd.
Moderator: Styremedlemmer
Felgene ligger på 3595 + mva per. stk. veil. Så billige er de ikke. Men merket stor forskjell fra 15" til 18" iværtfall. Om du er ute etter skikkelige kjøreegenskaper så er ikke 18" akktuelt.
Ser pent ut men man ofrer litt av det bilen er god for.
Morten
Ser pent ut men man ofrer litt av det bilen er god for.
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
I tillegg kan vel nevnes at med de 2-3 rundene med sort el-tape som er surret rundt felgene for å fungere som dekk, så skal en vokte seg godt for å ikke kjøre nedi et vaskebrett, eller for hardt på et kummelokk. Da kan en si farvel til felgene.
Å kjøre med så lav profil er i beste fall meget ukomfortabelt...
Hvis en vil tune bilen sin til å ha best kjøreegenskaper er nesten 16" også i meste laget. Utseendemessig er 17 og 18" pent, men ikke noe jeg kunne levd med siden jeg bruker bilen min MYE.
Å kjøre med så lav profil er i beste fall meget ukomfortabelt...
Hvis en vil tune bilen sin til å ha best kjøreegenskaper er nesten 16" også i meste laget. Utseendemessig er 17 og 18" pent, men ikke noe jeg kunne levd med siden jeg bruker bilen min MYE.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Nå er jeg så heldig at Tr.Heim er den byen som bruker mest penger på brosteinHansT wrote:I tillegg kan vel nevnes at med de 2-3 rundene med sort el-tape som er surret rundt felgene for å fungere som dekk, så skal en vokte seg godt for å ikke kjøre nedi et vaskebrett, eller for hardt på et kummelokk. Da kan en si farvel til felgene.
Å kjøre med så lav profil er i beste fall meget ukomfortabelt...

Men som Hans sier så er det lettere å skade felgene med så lav profil.
Har heldigvis ett sett med 15" Enkei felger liggende som brukes når jeg kjører litt svin

Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Kjører selv med originale 17" hjul, disse fungerer bedre enn forventet, ingen sporing ogs slikt, sitter meget bra på vått og tørt, og etter eg byttet til Fm senkesett med kyb, ingen bumps stops,kan kjøre med bra hastighet over fartshumpene også. dette gjør at eg kan vurdere 18"
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Snakket for 1,5 år siden med et verksted i Oslo... tror det var Sunnås eller noe lignende, og de hadde flere måneder ventetid på retting av felger. Han fortalte at nå etter flere og flere biler fikk både 17 og 18" så hadde det eksplodert med henvendelser på folk som hadde ødelagt felgene sine. Grunn: en må selvsagt gå ned i profil, og 30, 35 og 40 profilene beskytter tross alt ikke så mye. Har sittet på med flere med pene 17" felger, men pga. "urunde" felger sitter en å hopper i setet.
Derfor, igjen, store felger er meget pene, men med den generelle veistandarden her i Norge vil jeg ikke anbefale det. Kan fort bli dyrt hvis en må rette felgene en eller flere ganger i sesongen... eller i verste fall, at felgen må byttes..
og nå har vi ikke engang touchet diskusjonen med at jo større felger, jo dårlige akselerasjon, og jo større felger jo større ufjæret vekt, og med det forringet sportslige kjøreegenskaper.
Derfor, igjen, store felger er meget pene, men med den generelle veistandarden her i Norge vil jeg ikke anbefale det. Kan fort bli dyrt hvis en må rette felgene en eller flere ganger i sesongen... eller i verste fall, at felgen må byttes..
og nå har vi ikke engang touchet diskusjonen med at jo større felger, jo dårlige akselerasjon, og jo større felger jo større ufjæret vekt, og med det forringet sportslige kjøreegenskaper.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Da jeg hentet den gull fargede NB'en i Tyskland kjørte jeg Audi S6 stv med biltilhenger, automat og, hold dere fast: 19" j**** tommers felger. Helt sinnsykt for stort, 17" er greitt på den bilen, til Tysklandsbruk.
De var helt runde, så det gikk veldig greitt, men humpet autobahn en cm, så humpet ræva mi nøyaktig like mye!
Det som var litt kult, bling bling blikkfang var at hvor enn jeg stoppet så kom folk for å se på de stilige felgene nesten uten dekk på Auda'en, og den eksotiske sportsbilen
på hengeren.
De var helt runde, så det gikk veldig greitt, men humpet autobahn en cm, så humpet ræva mi nøyaktig like mye!
Det som var litt kult, bling bling blikkfang var at hvor enn jeg stoppet så kom folk for å se på de stilige felgene nesten uten dekk på Auda'en, og den eksotiske sportsbilen

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Nå var det derfor jeg valgte OZ veier lite til 18" å være.HansT wrote:
og nå har vi ikke engang touchet diskusjonen med at jo større felger, jo dårlige akselerasjon, og jo større felger jo større ufjæret vekt, og med det forringet sportslige kjøreegenskaper.
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Husk at MX-5'en er svært var på hjulvekt (felg+dekk), desto større hjul man har jo tyngre vil de selvfølgelig bli. Og her snakker vi ikke om mer enn en kilo eller to før du merker stor forskjell. Se på motorsportgutta. Noen gang sett 18-tommere med 235-dekk på en liten bil der? Tenkte ikke det nei...fatlaces wrote:hvordan merker man forskjell på kjøreegenskapene ?
alltid trodd "jo større jo bedre..."
Originale 17"? Hvor fikk du tak i de? Mazda leverte vel ikke 17" til MX-5 før for et par år siden så vidt jeg vet?Mazdafreaks wrote:Kjører selv med originale 17" hjul
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
-
- Status: Offline