Felg disk skilt ut i fra min bil/prosjekt tråd.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Felgene ligger på 3595 + mva per. stk. veil. Så billige er de ikke. Men merket stor forskjell fra 15" til 18" iværtfall. Om du er ute etter skikkelige kjøreegenskaper så er ikke 18" akktuelt.
Ser pent ut men man ofrer litt av det bilen er god for.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

hvordan merker man forskjell på kjøreegenskapene ?

alltid trodd "jo større jo bedre..."
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Først og fremst merker man det på akselerasjonen, samtidig så blir bilen litt høyere noen som øker "body-roll". Er ikke noen ekspert på sånne ting men synes selv jeg merket dette ved å kjøre på 18"

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

I tillegg kan vel nevnes at med de 2-3 rundene med sort el-tape som er surret rundt felgene for å fungere som dekk, så skal en vokte seg godt for å ikke kjøre nedi et vaskebrett, eller for hardt på et kummelokk. Da kan en si farvel til felgene.

Å kjøre med så lav profil er i beste fall meget ukomfortabelt...

Hvis en vil tune bilen sin til å ha best kjøreegenskaper er nesten 16" også i meste laget. Utseendemessig er 17 og 18" pent, men ikke noe jeg kunne levd med siden jeg bruker bilen min MYE.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

HansT wrote:I tillegg kan vel nevnes at med de 2-3 rundene med sort el-tape som er surret rundt felgene for å fungere som dekk, så skal en vokte seg godt for å ikke kjøre nedi et vaskebrett, eller for hardt på et kummelokk. Da kan en si farvel til felgene.

Å kjøre med så lav profil er i beste fall meget ukomfortabelt...
Nå er jeg så heldig at Tr.Heim er den byen som bruker mest penger på brostein :roll:

Men som Hans sier så er det lettere å skade felgene med så lav profil.
Har heldigvis ett sett med 15" Enkei felger liggende som brukes når jeg kjører litt svin :D
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Kjører selv med originale 17" hjul, disse fungerer bedre enn forventet, ingen sporing ogs slikt, sitter meget bra på vått og tørt, og etter eg byttet til Fm senkesett med kyb, ingen bumps stops,kan kjøre med bra hastighet over fartshumpene også. dette gjør at eg kan vurdere 18"
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Snakket for 1,5 år siden med et verksted i Oslo... tror det var Sunnås eller noe lignende, og de hadde flere måneder ventetid på retting av felger. Han fortalte at nå etter flere og flere biler fikk både 17 og 18" så hadde det eksplodert med henvendelser på folk som hadde ødelagt felgene sine. Grunn: en må selvsagt gå ned i profil, og 30, 35 og 40 profilene beskytter tross alt ikke så mye. Har sittet på med flere med pene 17" felger, men pga. "urunde" felger sitter en å hopper i setet.

Derfor, igjen, store felger er meget pene, men med den generelle veistandarden her i Norge vil jeg ikke anbefale det. Kan fort bli dyrt hvis en må rette felgene en eller flere ganger i sesongen... eller i verste fall, at felgen må byttes..

og nå har vi ikke engang touchet diskusjonen med at jo større felger, jo dårlige akselerasjon, og jo større felger jo større ufjæret vekt, og med det forringet sportslige kjøreegenskaper.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Da jeg hentet den gull fargede NB'en i Tyskland kjørte jeg Audi S6 stv med biltilhenger, automat og, hold dere fast: 19" j**** tommers felger. Helt sinnsykt for stort, 17" er greitt på den bilen, til Tysklandsbruk.

De var helt runde, så det gikk veldig greitt, men humpet autobahn en cm, så humpet ræva mi nøyaktig like mye!

Det som var litt kult, bling bling blikkfang var at hvor enn jeg stoppet så kom folk for å se på de stilige felgene nesten uten dekk på Auda'en, og den eksotiske sportsbilen :roll: på hengeren.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

HansT wrote:
og nå har vi ikke engang touchet diskusjonen med at jo større felger, jo dårlige akselerasjon, og jo større felger jo større ufjæret vekt, og med det forringet sportslige kjøreegenskaper.
Nå var det derfor jeg valgte OZ veier lite til 18" å være.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

fatlaces wrote:hvordan merker man forskjell på kjøreegenskapene ?
alltid trodd "jo større jo bedre..."
Husk at MX-5'en er svært var på hjulvekt (felg+dekk), desto større hjul man har jo tyngre vil de selvfølgelig bli. Og her snakker vi ikke om mer enn en kilo eller to før du merker stor forskjell. Se på motorsportgutta. Noen gang sett 18-tommere med 235-dekk på en liten bil der? Tenkte ikke det nei...
Mazdafreaks wrote:Kjører selv med originale 17" hjul
Originale 17"? Hvor fikk du tak i de? Mazda leverte vel ikke 17" til MX-5 før for et par år siden så vidt jeg vet?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Nå er det ikke alle som kommer til å piske mx'en sin rundt banen :D
Da får de gjøre som meg, 15" på bane og 18" til "fin-kjøring"
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

KnutH wrote:Se på motorsportgutta. Noen gang sett 18-tommere med 235-dekk på en liten bil der? Tenkte ikke det nei...
WRC.
Image
BTCC.
Image
DTM.
Image

Store felger spør du meg. :)
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Det ypperste innen bilracing er vel Formel 1.... ikke så store felger.. spør du meg... ;-)

Image
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Ikke i traktorpulling heller...

Image
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

store hjul er nødvendighet i både wrc og btcc. . om ikke annet enn for å komme over bremser av stor nok dimmensjon til at de kan brukes.
Post Reply