Greedy Turbokit på 1.6 Na

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Greedy Turbokit på 1.6 Na

Post by MeSs »

Blir vel mx5 på meg da, siden forsikringa var meget rimelig! Men har prøvekjørt en original mx5 og syntes ikke det gikk godt nok.
Hva mer trenger man enn dette turbokittet for å få det godkjent:
GReddy Turbo Kit , Mazda MX-5, NA6CE
Our price NOK 14495.00
Price excl. VAT NOK 11689.52

Import-tuning.no som selger... Det må være godkjent iogm at dette skal være bruksbil (sommer)
Regner med at jeg trenger bremser, noen som har link?
Mvh
Marius
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Du trnger ikke gjøre noe spesielt med bremsene. Du skal kunne få bilen godkjent med Turbo uten dette. Bla deg litt igjennom forumet her på siden så ser du at det er flere temaer som omhandler dette.

En annen ting som du må huske er at hvis du kjøper en importert bil så går det ut fra førstegangs registrering i norge når det blir regnet ut avgift til staten på effekt økningen. Jeg undersøkte i fjor på dette, og hadde en bil som var importert i juni 2002. Hvis jeg økte effekten til 170 hk.- da måtte jeg ut med 27 tusen til den norske stat i avgift. Jeg snakket med en meget hyggelig fyr i Bodø som jobbet for vegvesnet(biltilsynet), og han kjente til Mx5, og hva som måtte til for å få den godkjent, pluss han kom med flere tips til hvor en kunne skaffe seg billige turbo satser og andre deler til Mx5, så det er ikke alle som er så ille i systemet.

Det letteste for deg, er å kjøpe en ferdig godkjent bil med turbo, da slipper du en masse arbeid med å få den godkjent på biltilsynet, og hvis du treffer de rette folkene blir det masse arbeid for deg med å fremskaffe papirer osv osv på at bilen skal kunne gå igjennom de kravene som stilles til en effekt økning.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis du skal kjøpe en mx5, så må du gå for 115 Hk eller 1.8L
Så bør du passe på første gangs registrering i Norge..
Ellers så vil jeg sterkt anbefale å kjøpe kompressor :D

Har kan du regne ut hvor mye avgift du må betale for effektøkningen : (velg endre status på et kjøretøy)
http://www.toll.no/bin/bilavgift#focus
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Vidar wrote: Har kan du regne ut hvor mye avgift du må betale for effektøkningen : (velg endre status på et kjøretøy)
http://www.toll.no/bin/bilavgift#focus
hehe...regna fort over en oppgredering av bilen.. damn..hehe

fra 140hk til 205hk
Differanse: 60570,00
Bruksfradrag (0%): -0,00
Tilleggsavgift ved statusendring: 60570,00

BARE 24485,00 :roll: hvis jeg justerer opp til 174hk..hehe jaddaaa
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Et annet problem om du får det godkjent...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

offtopic: meget rimelig forsikring ? 26000 i året syns jeg ble drøyt. men så skal man jo straffes for å være ung og dum også da ;) hurra for en eldre mor på Toten
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MeSs »

fatlaces wrote:offtopic: meget rimelig forsikring ? 26000 i året syns jeg ble drøyt. men så skal man jo straffes for å være ung og dum også da ;) hurra for en eldre mor på Toten
Ehm.. 7300 på en 19åring med full kasko og 20% bonus, er billig..
Mvh
Marius
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

hvis ikke du skal ha over 200 Hk i bilen din, så vil jeg anbefale kompressor.
Litt dyrere. Men du slipper å polstre alt mot varme, ladetrykk fra bunnen og en fin motorlyd.
Med kompressor så er det mulig å hente ut ca 200 hester på bakhjula
Jeg er hvertfall stor fornøyd med kompressor. Merker godt at jeg har flere hester, og ikke minst større moment.

Du må nesten kontakte biltilsynet og spørre om å få godkjent bilen. Du kan ha flaks å treffe på rette person. Men treffer du på en gjennosnittlig biltilsynkontrollør, så får du et klart nei til svar. Men det er bare å prøve på neste..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

MeSs wrote:
fatlaces wrote:offtopic: meget rimelig forsikring ? 26000 i året syns jeg ble drøyt. men så skal man jo straffes for å være ung og dum også da ;) hurra for en eldre mor på Toten
Ehm.. 7300 på en 19åring med full kasko og 20% bonus, er billig..
Mvh
Marius
Ja det er ikke dårlig. da burde en på 23 få en tilsvarende deal. vet ikke hvor du bor da..? men burde da ikke være så mye ekstra for at man bor i oslo.
hvilket forsikringselskap bruker du ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har nå fått 50 % bonus, full kasko hos Gjensidige 5700,- 16000 KM
(naf-medlemskap(forhøyet egenandel) og innbo/reise i tillegg gir meg rabatt)

Hadde forsikringen på min mor tidligere, men fikk sjefen til å skrive en erklæring at jeg har kjørt skadefritt på jobb! (det gir 50 %)
Og siden jeg stod som medeier og min mor som hovedeier på vognkortet, så fikk jeg "omregistrere" gratis, sånn at jeg er nå hovedeier på papiret.... (ble gjort over tlf) :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MeSs »

fatlaces wrote:
MeSs wrote:
fatlaces wrote:offtopic: meget rimelig forsikring ? 26000 i året syns jeg ble drøyt. men så skal man jo straffes for å være ung og dum også da ;) hurra for en eldre mor på Toten
Ehm.. 7300 på en 19åring med full kasko og 20% bonus, er billig..
Mvh
Marius
Ja det er ikke dårlig. da burde en på 23 få en tilsvarende deal. vet ikke hvor du bor da..? men burde da ikke være så mye ekstra for at man bor i oslo.
hvilket forsikringselskap bruker du ?
Gjensidige, Med 3000 eller 4 i kasko og bor i ei bygd da, tror det hjelper en del, er også naf medlem..
Mvh
Marius
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 67
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2001
Location: Drammen
Status: Offline

Post by sifpilsen »

Ny adresse til Statusendrings-kalkulatoren.
Noen som vil forklare hvorfor det bare blir et par tusen i endringsavgift for en 1.6 NA importert i '99 ved turboinstallasjon? Går ut fra økning til ca 140 hk med orginalt greddy turbokit. Virker som bruksreduksjon står på 85%, noen spesiell grunn til det?

Edit: "Det gis følgende bruksfradrag i tilleggsavgiften for den tiden kjøretøyet har vært registrert i Norge. (..) Registreringstid over 7 år: 85 prosent"
'08 NC1 1.8 PRHT
x-'94 NA 1.8 Japanimport i Irland
x-'90 NA 1.6
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Så var det å få den godkjent da.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

noen her som vet hva det koster med montering og få på kompressor på na???
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

siemens wrote:noen her som vet hva det koster med montering og få på kompressor på na???
Montering klarer da alle da. :lol: er så enkelt at selv min gamle mor skulle klart det,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply