Snodig supervoks som funker!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Snodig supervoks som funker!

Post by mxLars »

Rotet meg av en eller annen grunn inn på en side jeg ikke ante eksisterte - Norsk Bilpleieguide!?!

Handlet Meguiars pakke for å rense vinduet i toppen (#10+#17), fikk litt bakoversveis hos bilxtra, da de tok 640,- for disse to i en pakke (!!!?). Sjekket først etterpå nettbutikken til Meguiars i england, og der ligger de på mer normale £6-7 pr. stk...
Hadde tenkt å plukke opp noe Autoglym til mx5'en også, men hadde sett denne testen : http://www.bilpleieguiden.no/tester/bilpolish.pdf og prøvde dette Hagmans Glansvax produktet istedet.

Voksing er noe jeg vanligvis gruer meg til, men dette produktet er tynt som en vanlig polish, og er oxå voks.. Skyr oftest slike 2-1 produkter, men virker dette så bra som de påstår kommer jeg aldri til å bruke noe annet!

Det var dritlett å påføre, brukte albuen og flanell, tok to biler på en gang og det ene var en passat med fullt av "plastfendere" og lister alle veier. Temmelig så bra resultat, og ikke én synlig voksrest på plasten noe sted!
Forrige gang jeg tok denne Passat'en med Turtle, holdt jeg på mye lenger en voksingen etterpå med tannbørste og avfetting + polytrol for å få ut alle de gråhvite flekkene som "svettet ut" av plasten overalt..

Anbefales! Ihvertfall Mekonomen og Bilxtra har dette, det er billig, og jeg tjener ingenting på å markedsføre dette..
Og når det er like lett som å vaske bilen med en svamp, blir det sikkert vokset mye oftere også :mrgreen:
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Jeg har samme erfaring med turtlewax som du har.

Når sant skal sies polerte jeg rumpa på bilen min etter rubbing i dag (Den var like falma som et gammelt maleri). Jeg brukte en "testvinner"-voks kjøpt på biltema for 40 kroner tror jeg. Kjempelett å føre på, og lett å gni inn etterpå. Og det ble ingen rester på mazda-logo eller i krinkler og kroker. Go Biltema.

Edit: sorry hvis jeg offtopica helt :mrgreen:
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Var ikke så mye "topic" her anna enn en observasjon / anbefaling :)
You're right on! -> Mx5 TLC.

Ser biltema har sitt eget merke på voksene de selger, og etter hva du erfarte - hørtes dette like enkelt ut som denne Hagmans-voksen. Helt glimrende!

Biltema har ordnet tomt i Ålesund, og kommer endelig hit oxå!
* Savner snart bare Ikea.. IL-Motorsport og Moss hadde jo vært greit óg, men markedet blir nok litt snaut her i bygda :mrgreen:
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Det er også et annet glimrende biltema-produkt jeg må snakke varmt om.

En flytende såpe/rens som er veldig fin til å fjerne asfaltrester etc ting som sitter dønn i lakken. Og den gir bilen en skinnende lakk, da det er voks i den også.

Så hver gang jeg vasker bilen blir den nyvoksa :)

Edit: slik ser flaska ut.
Image
Koster 29,90 på Biltema. Arrester meg om jeg tar feil.
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

btv lars;) er snakk om at ikea også kommer til byen snart...
og biltema åpner om ikke så alt for lenge... skal holde til i gamle nkl lageret om du ikke viste det
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Japan4ever
0 RPM
0 RPM

Post by Japan4ever »

Har brukt hagmans glanswax selv flere ganger. denne funker meget bra.
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

Husk at dette kun er en VOKS da, og ikke har noen som helst slags polerende effekt. Du kapsler med andre ord inn "død" lakk og drit under et lag med voks.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

KnutH wrote:Husk at dette kun er en VOKS da, og ikke har noen som helst slags polerende effekt. Du kapsler med andre ord inn "død" lakk og drit under et lag med voks.
Point taken, mitt poeng var at jeg ikke har vært borti noe voksprodukt tidligere som har vært så enkelt å jobbe med - samt at den nevnte testen fant ut at dette var mer holdbart enn Turtle Wax, Sonax og Simoniz produktene jeg har brukt tidligere..

Du lukker jo inn grunnarbeidet som er gjort, og en orntli' rens av lakken og en polishjobb først gir jo det beste resultatet - men "forseglingen" bør jo gjøres oppigjen noen ganger i året.

Har testet International båtpolish som underlag selv, med godt resultat - og hvorfor ikke? Det bør jo være bra motstandsdyktig mot veisalt, og annet saltvann i veien! :mrgreen:
Finnes endel veier som er naturlig saltet her ute på vestlandet :?

Er kanskje litt "hardere" (eller "snillere"?) enn de produktene laget for billakk..

**Har når kjørt 150mil langs vestlandsveier med Glanswax'en på nevnte Passat i støv, sol og regn, og det perler fint ennå. Veistøvet datt av ved de første regndråpene.
Tidligere erfaringer er at det ikke skal mer til enn dette før du ser at voksen begynner å tape seg..
Post Reply